הסכם ישראל-לבנון 1983 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ קטגוריה
שורה 28: שורה 28:
[[קטגוריה:מלחמת לבנון]]
[[קטגוריה:מלחמת לבנון]]
[[קטגוריה:יחסי ישראל-לבנון]]
[[קטגוריה:יחסי ישראל-לבנון]]
[[קטגוריה:הסכסוך הישראלי-לבנוני]]


[[en:May 17 Agreement]]
[[en:May 17 Agreement]]

גרסה מ־07:38, 27 באפריל 2011

הסכם ישראל-לבנון 1983 (הסכם 17 במאי)
ב - 17 למאי 1983, נחתם הסכם ביטחוני בין "ממשלת ישראל לממשלת הרפובליקה הלבנונית", הסכם שנחתם בסיוע של ארצות הברית וזכה לכינוי "הסכם ה-17 במאי". מטרתו של ההסכם היתה בהכרזה משותפת על סיום מצב הלחימה בין המדינות שהתקיים משנת 1948 (קום מדינת ישראל). מטרתו לאפשר את נרמול היחסים בין ישראל ללבנון, תוך כיבוד גבולות טריטוריאליים של שני הצדדים. מחד, נסיגה ישראלית משטחי לבנון, ומאידך, התחייבות לבנונית לפעילות בטחונית ומניעת פעולות טירור היוצאות מתחומה.

עיקרי ההסכם

הכרזה כי הלחימה בין הצדדים תמה והתחייבות לכיבוד הדדי של ריבונותם הטריטוריאלית. התחייבות הדדית למניעת פעילויות טירור משטחה של כל מדינה, או סיוע דרך צד שלישי לפגיעה בה. יישוב סכסוכים עתידיים בדרכי שלום וקביעת הסדרי ביטחון, משותפים על ידי יצירת "אזור ביטחון", אזור הבטחון ממוקם בדרום לבנון בסמוך לגבול עם ישראל ובו יופעלו חטיבות של צבא לבנון, פעולה שמטרתה לאפשר הוצאת גורמים סוריים ואחרים, שאינם נמנים על צבא המדינה הלגיטימי, ולבסוף את נסיגתו של צה"ל מדרום לבנון ועל ידי כך יישום ההסכם במלואו.

הסיבות לכשלון ההסכם

הסיבה לכשלון ההסכם נעוצה במפתח ליישומו על ידי צבא לבנון ביצירת "אזור בטחון" בדרום לבנון, אך בשל התפרקותו של הצבא לא ניתן היה לבצע את המשימה, מהלך שהוביל לקריסת ההסכם בפברואר 1984. כמו כן, צירוף התנגדות העולם הערבי בהכרה בריבונות ישראל, כפי שההסכם מכיר, וסירובה של סוריה להוציא את כוחותיה מאדמת לבנון הובילו לחידוש האש. ובשל התנייתה של ישראל את יציאתה מלבנון ביציאתה של סוריה ההסכם כשל.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

כיתוב תמונה