רוברט פרסטון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: גאולוג; כדי;
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: fi:Robert Preston
שורה 72: שורה 72:
[[de:Robert Preston]]
[[de:Robert Preston]]
[[es:Robert Preston]]
[[es:Robert Preston]]
[[fi:Robert Preston]]
[[fr:Robert Preston (acteur)]]
[[fr:Robert Preston (acteur)]]
[[it:Robert Preston]]
[[it:Robert Preston]]

גרסה מ־05:56, 6 במאי 2011

רוברט פרסטון מאסרבייאנגלית: Robert Preston Meservey; ‏8 ביוני 1918 - 21 במרץ 1987) היה שחקן קולנוע ותיאטרון אמריקני, זוכה שני פרסי טוני. היה מועמד פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1982 על משחקו בסרט "ויקטור/ויקטוריה".

ביוגרפיה

נולד בעיר ניוטון, מסצ'וסטס, בנם של רות' ופרנק ווסלי מארסביי. למד ב"תיכון אברהם לינקולן" שבלוס אנג'לס. למד משחק בבית הבובות ההיסטורי שבפסדינה.

התגייס לחילות האוויר של צבא ארצות הברית ושירת כקצין בינה רשתית במטה "חיל האוויר התשיעי" בזמן מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1940 נישא לשחקנית קת'רין קרייג, לה נשאר נשוי עד לפטירתו בשנת 1987 ממחלת סרטן הריאה.

תיאטרון

פרסטון זכה בפרס טוני ב-1958 על הופעתו בתור "פרופסור" הרלוד היל במחזה "איש המוזיקה"; את הדמות גילם גם בגרסא הקולנועית המוצלחת שיצאה שש שנים לאחר מכן.

זכה בפרס הטוני השני שלו בקריירה ב-1967 על תפקידו במחזמר "אני מסכים! אני מסכימה!".

ב-1974 גילם את במאי סרטי הראינוע המפורסם מאק סנט במחזמר המבוסס על יחסיו עם שחקנית הקולנוע מייבל נורמאנד, על הופעתו היה מועמד בפעם השלישית לפרס הטוני.

קולנוע

פרסטון התגלה לראשונה ב-1939 בסרט המלחמה של ויליאם ולמן "בו ג'סט", בו גילם את דיגבי ג'סט, אשר מצטרף אל אחיו היתומים מייקל "בו" (גרי קופר) וג'ון (ריי מילאנד) במסעם אל עבר לגיון הזרים הצרפתי שבצפון אפריקה. לגילויו תרמו גם הופעות בפקידי משנה במערבונים של ססיל ב. דה-מיל "יוניון פסיפיק" ו"פרשי צפון מערב".

ב-1942 הפך לשחקן קולנוע ידוע בהוליווד, עם הופעות מרשימות במותחן ההרפתקאות "לקצור את הרוח הפראית", לצידה של ורוניקה לייק; בדרמת "האקדח הזה להשכרה" בתור הבלש מייקל קריין; ובתור הטוראי ג'ו דוייל בדרמת המלחמה ההיסטורית "האי וויק", אודות הקרב על האי האמריקאי וייק לאחר מתקפת הפתע היפנית על פרל הארבור. ב-1949 שיחק בתור הגאולוג בראד בריידי לצידה של שחקנית הקולנוע האגדית סוזן הייווארד, בדרמת הפעולה "טולסה".

ב-1962 זכה להערכה ראשונה מצד מבקרי הקולנוע וקיבל מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן הקומי הטוב ביותר, על הופעתו בתפקיד הראשי בקומדיה המוזיקלית "איש המוזיקה", בתור הרלוד היל, סוכן נסיעות מפוקפק המציע לאמן תזמורת נגינה בעיירה באיווה, זאת כדי לגנוב את כספם ולהיעלם. כמו כן השתתף המערבון פורץ הדרך "כיצד נכבש המערב", בתור רוג'ר מורגן, מנהיג של רכבת מסע, בעלילה של שנות ה-50 של המאה ב-19.

ב-1972 שיחק בדרמת המערבונים המשפחתית "אלוף" וגילם את אייס, אביו הלא יוצלח והאלכוהוליסט של הרודיאו ג'וניור בונר (סטיב מקווין). ב-1974 הופיע בעיבוד הקולנועי למחזה "מאם", בתור בחור דרומי המתאהב במאם דניס (לוסיל בול).

פרסטון השתתף בסאטריה של בלייק אדוארדס על הוליווד ותעשיית הסרטים ב-1981, "מהומה בהוליווד", בתור ד"ר לאברינג פיינגרטן. את הופעתו המפורסמת והמוערכת ביותר ביצע ב-1982 בקומדיה המוזיקלית של אדוארדס, "ויקטור ויקטוריה", בה גילם דראג קווין מוחצן בשם טודי; על הופעתו קיבל מועמדויות לפרס גלובוס הזהב ולפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר.

התפרסם בפעם האחרונה לפני מותו ב-1984, במותחן הפעולה הבדיוני "אחרון לוחמי החלל", שם גילם את סנטאורי, ממציא משחק ארקייד מפורסם בשם "סטארפייטר".

פילמוגרפיה נבחרת

קישורים חיצוניים