פאקסי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
WikitanvirBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: uk:Паксос
Xqbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: hu:Paxosz
שורה 56: שורה 56:
[[fr:Paxos]]
[[fr:Paxos]]
[[gl:Paxoí - Παξοί]]
[[gl:Paxoí - Παξοί]]
[[hu:Paxosz]]
[[it:Isola di Passo]]
[[it:Isola di Passo]]
[[lt:Paksis]]
[[lt:Paksis]]

גרסה מ־02:02, 18 במאי 2011

מיקום האי פאקסי
סמטה בגאיוס בירת פאקסי
העיר לאקה בפאקסי
חוף בצפון מערב פאקסי
חוף באנטיפאקסי

פקסייוונית: Παξοί) הוא אחד האיים היוניים והוא מצוי דרומית לאי קורפו.

אנטיפאקסוס או אנדיפאקסוס (ביוונית :Αντίπαξος) הוא אי יווני קטן הנמצא 3 קילומטרים דרומה לפאקסוס.

פאקסוס ואנטיפאקסוס

פאקסוס

האי פאקסי הוא הקטן מבין האיים היוניים הראשיים. אורך האי כשנים עשר קילומטר והרוחב שלו בערך חמישה קילומטר. אוכלוסיית האי מונה כ-2500 תושבים. בעונת התיירות בקיץ, מבקרים באי כמאתיים אלף תיירים. הצרוף פאקסוס ברבים, מציין את שני האיים הצמודים זה לזה: פאקסוס ואנטי פאקסוס כאשר האי אנטי פאקסוס הוא הקטן שבהם. האיים האלה ידועים בחופי הים ובמפרצים היפים ובמטעי הזיתים שלהם. למרות גודלו, האי פאקסוס הוא יצרן שמן הזית השני בגודלו מבין כל איי יוון. הכלכלה באי מבוססת על תיירות ועל חקלאות.

אנטיפאקסוס

האי אנטיפאקסוס אורכו כשלושה קילומטר ורוחבו כשני קילומטר. שטחו של האי 5 קילומטרים מרובעים בערך. האוכלוסייה של האי מונה מספר עשרות תושבים בלבד. באופן מנהלי הוא חלק מפאקסי. האי אנטיפאקסוס מכוסה בכרמי ענבים ליין ובעצי זית. האי ידוע בחופים היפים שלו המושכים את התיירים. באנטי פאקסוס נמל אחד, אגראפידיה. הכלכלה באי מבוססת על תיירות ועל חקלאות.

היסטוריה

המקום היה מיושב כנראה כבר בתקופה הפרה היסטורית. באופן מסורתי מיחסים לפיניקים את ההתיישבות הראשונה במקום ושם האי לקוח מהמילה הפיניקית פאקס. הרומאים שלטו באי מהמאה השנייה לפני הספירה. בתקופה הביזנטית ובימי הביניים פאקסוס סבלה מהתקפות של פירטים. במסעי הצלב עברו בו מחיילי הצלבנים ומסוף המאה ה-14 לספירה הוא נשלט על ידי הרפובליקה הוונציאנית. נפוליאון שהיכה את הוונציינים באיטליה כבש מיד לאחר מכן את האיים היוניים ובהם את פאקסוס. האי נכבש על ידי כח רוסי טורקי ובשנת 1815 על ידי הבריטים שהקימה את האיחוד של האיים היוניים. בשנת 1864 פאקסוס ויתרה על עצמאותה יחד עם שאר האיים היוניים שהתאחדו עם יוון.

לפי המיתולוגיה היוונית, פוסידון יצר את פאקסוס כשהיכה בקילשון שלו בקורפו וכך יכול היה פוסידון ואפפיטריט אלת הים למצא מעט שקט ושלווה.

גאוגרפיה

באי פאקסי מצויים שלושה יישובים עיקריים ועוד מספר כפרים קטנים:

הקשר העיקרי עם האי נעשה בדרך הים מהאי קורפו ומיוון עצמה בספינות, רחפות ובמטוסי ים פרטיים. הנמל הראשי של האי נמצא בגאיוס הבירה הנמצאת בחוף המזרחי של האי. גם נמל לאקה משמש את היוצאים והבאים.

בפאקסי קיים כביש אחד המקיף את האי וקו אוטובוס היוצא מדי שעה מהתחנה הראשית באגיוס ועובד בין כל היישובים באי.

קישורים חיצוניים

נקרות

בחוף הצפון מערבי של פאקסי ישנם נקרות במפלס פני הים בגדלים שונים, ביניהם גדולים דיים לשייט בספינה.