קשקבל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MerlIwBot (שיחה | תרומות)
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט: החלפת טקסט אוטומטית (-<references /> +{{הערות שוליים}})
שורה 28: שורה 28:


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
<references />


[[קטגוריה:גבינות]]
[[קטגוריה:גבינות]]

גרסה מ־16:55, 22 ביולי 2011

תבנית:גבינה קשקבל (איטלקית Caciocavallo; סיציליאנית Cascavaddu; אלבנית Kaçkavall; טורקית Kaşar; רומנית Caşcaval; בולגרית Кашкавал; סרבית Kačkavalj) היא גבינה חצי קשה, המיוצרת מחלב כבשים. פירוש המילה Caciocavallo באיטלקית הוא "גבינה על סוס". אי לכך, משערים שבתחילה הייתה הגבינה מיוצרת מחלב סוסות.

טעמה של הקשקבל מלוח בצורה עדינה, ולעומת זאת היא חריפה יחסית לגבינות אחרות. הגבינה שייכת למשפחת הפסטה פילטה. זו קבוצת גבינות איטלקיות, הכוללת בין השאר את גבינת המוצרלה ואת גבינת הפרובולונה, המאופיינת בכך שבמסגרת תהליך הייצור הגבינות עוברות שלבים של בישול ולישה במים רותחים. לאחר שמוציאים את הגבן ממי הגבינה (המים שנשארים בתום תהליך ההכנה של הגבן), פורסים אותו לרצועות. אז מרתיחים לצד תבלינים, לשים ביסודיות ומאחדים את הרצועות מחדש לגוש בצורה עגולה, שמוכנס לתבנית. התהליך הוא שמקנה לגבינה את חריפותה. כמו גבינת הצאן חלומי, גם את הקשקבל ממליחים ומיישנים לאחר לישה ומתיחה.

בתחילה נוצרה הקשקבל בסיציליה, ומשם התפשטו הייצור והאכילה לחבל הבלקן ולכל מדינות דרום-מזרח אירופה. הסולטאן באיזיט השני, אשר שלט באימפריה העות'מאנית, בין השנים 1481-1512, היה מינהלן מעולה ופעל להאחדה בתחומי חיים רבים. במערכת החוקים של שנת 1502, פורסמו אפילו שמות אחידים למצרי מזון וגבינות. כך נולדו שמות של מוצרי מזון הנהוגים עד עצם היום הזה, כגון גבינות קשקבל ופטה ‏‏[1].

הקשקבל מוכנה לשיווק לא פחות משלושה חודשים מתחילת עיבודה במחלבה. תהליך היישון שלה אף עשוי להגיע לחצי שנה, תלוי בשיטות המחלבה. בישראל הקשקבל מגיעה בצורתה הגולמית כגוש, המכונה גלגל או חריץ. משקלו נע בטווח הגדול שבין 3 ל-15 ק"ג. אחוזי השומן שבה נעים בין 32 ל-35 אחוז.

לגבינה יש קליפה דקה בצבע צהוב-חום, כשהצבע מתכהה מיום ליום. הגבינה נשמרת מצוין לאורך זמן שיווקה, והיא גם קלה לפירור ולגירור. מידת הפופולריות של גבינת הקשקבל בישראל עלתה בשנים האחרונות, לצד גבינות כבשים אחרות. בעיקר נרשם בחנויות ביקוש של הצרכנים לגבינות בוטיק, שהן אורגניות ונטולות חומרים משמרים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ‏Unsal, Artun, " When Milk Sleeps, Turkish Cheeses", Galatasaray University, december 2005‏