דוח רווח והפסד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
חי (שיחה | תרומות)
מ שוחזר מעריכות של 84.228.76.197 (שיחה) לעריכה האחרונה של ברוקולי
CFO forum (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 81: שורה 81:
==יחסים פיננסיים==
==יחסים פיננסיים==
אחת הדרכים לאמוד את חוסנה של החברה הוא על ידי השוואת [[יחס פיננסי|יחסי רווח]] שונים לחברות מתחרות באותו ענף עסקי. יחסי רווח נפוצים הם רווח גולמי מחולק במחזור המכירות, רווח נקי מחולק במחזור מכירות. מעניין גם לבחון את התפתחות היחסים הללו לאורך שנים. כך ניתן לדעת אם החברה בתהליך של שיפור, אם על ידי התייעלות בייצור, בשיווק או באמצעות ניהול טוב יותר של ההיבט המימוני, או שמצבה הולך ומורע.
אחת הדרכים לאמוד את חוסנה של החברה הוא על ידי השוואת [[יחס פיננסי|יחסי רווח]] שונים לחברות מתחרות באותו ענף עסקי. יחסי רווח נפוצים הם רווח גולמי מחולק במחזור המכירות, רווח נקי מחולק במחזור מכירות. מעניין גם לבחון את התפתחות היחסים הללו לאורך שנים. כך ניתן לדעת אם החברה בתהליך של שיפור, אם על ידי התייעלות בייצור, בשיווק או באמצעות ניהול טוב יותר של ההיבט המימוני, או שמצבה הולך ומורע.

על מנת שניתן יהיה להשוות בין חברות דומות אולם בסדרי גודל שונים, נהוג לבחון את היחסים הפיננסיים באחוזים מתוך סך המכירות.
בנוסף בחינה של גידול או קיטון מול תקופת השוואה גם היא נעשית באחוזים.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־16:09, 18 באוגוסט 2011

דוח רווח והפסד לדוגמה
דוח רווח והפסד
לשנה שנסתיימה ביום 31 בדצמבר 2008
2008 2007
ש"ח ש"ח
מכירות 2,200,000 1,900,000
עלות המכירות 1,300,000 1,100,000
רווח גולמי 900,000 800,000
הוצאות מכירה, שיווק והפצה 320,000 300,000
הוצאות הנהלה וכלליות 220,000 180,000
רווח לפני הוצאות מימון 360,000 320,000
הכנסות (הוצאות) מימון, נטו 20,000 (110,000)
הוצאות אחרות, נטו - 115,000
רווח לפני מסים על ההכנסה 380,000 95,000
מסים על ההכנסה 100,000 110,000
רווח (הפסד) נקי 280,000 (15,000)

בחשבונאות, דוח רווח והפסד (בקיצור דוח רוו"ה) הוא דוח כספי המפרט את התוצאות הכספיות של הפעילות של ישות חשבונאית בפרק זמן נתון (בדרך כלל שנה או רבעון). מקובל גם להשוות של תוצאות הפעילות בשנה או בשנתיים שקדמו לשנת הדוח. בדוחות הכספיים של מלכ"רים, שמו של הדוח הוא דוח על הפעילות הואיל ומלכ"ר הוא ארגון ללא כוונת רווח כך שאינו מדווח על רווח או הפסד.

אין לבלבל בין דוח רווח והפסד לבין דוח על הרווח הכולל המוצג בדוחות הכספיים של חברות ציבוריות המיישמות חשבונאות בינלאומית.

מבנה הדוח

אופן הצגת הדוח מפורט בתקנים החשבונאיים, בהתאם לאופי העסק. באופן כללי, הדוח מוצג בצורה רב-שלבית, זאת לעומת האפשרות לקיים הצגה בשלב אחד, שבה מפחיתים את כל ההוצאות בבת אחת מכלל ההכנסות. חלוקת דוח רווח והפסד לשלבים מאפשרת לקוראי הדוחות הכספיים לנתח את מקורות הרווח של החברה - איזו פעילות רווחית ואיזו לא, מהן ההוצאות שבהן כדאי או ניתן לקצץ, כיצד ניתן לייעל את הפעילות והאם כדאי להשקיע בחברה. המבנה המוצג להלן הוא של דוח רווח והפסד פשוט יחסית וכללי. ישנן חברות שבהן מבנה דוח רווח והפסד מורכב יותר.

הערה: כנהוג בחשבונאות, נהוג להציג מספרים שליליים בתוך סוגריים. מונחים בתוך סוגריים מייצגים מספר שליליים בהתאם.

  • בשלב הראשון מחושב רווח (הפסד) גולמי (ברוטו). חישוב זה נעשה באמצעות החסרת עלויות ייצור המוצר או עלות קנייתו, מההכנסה הנובעת ממכירתו. אם כן, עלות המוצר בחברה יצרנית כוללת את כל הפעולות הקשורות לתהליכי הייצור המוגמר: קניית חומרי גלם, תהליכי העיבוד, עבודות חוץ וכדומה. לעומת זאת, בעסק מסחרי העלות כוללת את מחיר הרכישה של המוצר והוצאות שנלוות לה (הוצאות הובלה, מכס וכיוצא בזה).
  • בשלב השני מחושב רווח (הפסד) תפעולי. בשלב זה מחסרים מהרווח (או ההפסד) הגולמי את הוצאות התפעול השוטף של העסק: הוצאות המכירה (שיווק ופרסום), הוצאות הנהלה (הניהול השוטף) והוצאות כלליות - למשל הוצאות משרדיות, שכר המנהלים וסוכני המכירות.
  • בשלב השלישי מחושב "רווח (הפסד) לאחר הוצאות מימון", הקרוי לעתים "רווח (הפסד) מפעולות שוטפות". תוצאה זו מתקבלת מחיסור הוצאות המימון מהרווח (או ההפסד) התפעולי.
  • בשלב הרביעי מופחתות "הוצאות והכנסות אחרות" (הוצאות והכנסות שאינן קשורות לפעילות העסקית הרגילה של החברה - למשל מכירת רכוש קבוע) ומתקבל רווח (הפסד) לפני מס הכנסה.
  • בשלב השישי מפחיתים את הוצאות המס ומקבלים רווח (הפסד) נקי.

יש לציין שבחברה בע"מ דוח רווח והפסד הוא על בסיס מצטבר ולא על בסיס מזומן. כלומר, ההכנסה וההוצאה אינן נקבעות לפי קבלת מזומן או תשלום מזומן. למשל, הוצאה בגין חוב מסופק אינה מהווה הוצאה במזומן. בישראל, בעלי מקצועות חופשיים, כגון רופאי שיניים ועורכי דין, יכולים לדווח על בסיס מזומן.

יתרת דוח רווח והפסד, דהיינו ה"שורה התחתונה" שלו - הרווח הנקי או ההפסד, היא חלק מסכום העודפים או ההפסדים (הרווחים שנצברו ושטרם שולמו או ההפסדים שנצברו) המופיעים כחלק מההון העצמי במאזן. בדוחות מאוחדים של חברות ציבוריות יש לפצל את הרווח הנקי או ההפסד לחלק השייך לבעלי זכויות המיעוט ("זכויות שאינן מקנות שליטה") ולחלק השייך לבעלי זכויות הרוב. פיצול זה מסייע לבעלי המניות ללמוד איזה חלק מתוך רווחי או הפסדי החברה, שייכים להם, ואילו שייכים לבעלי מניות אחרים בחברות בת.

בחברות ציבוריות המיישמות חשבונאות בינלאומית מוצג הרווח למניה (מפוצל לרווח בסיסי למניה ולרווח מדולל למניה) בסוף הדוח.

רווח (הפסד) נקי

הרווח הנקי או ההפסד מועבר בסוף תקופת הדיווח לעודפים, והיתרות התוצאתיות (המרכיבות את דוח רווח והפסד) מאופסות. בדוח על השינויים בהון העצמי ניתן לראות תנועה זו (כמו גם את פיצולו של הרווח לבעלי זכויות המיעוט והרוב).

יחסים פיננסיים

אחת הדרכים לאמוד את חוסנה של החברה הוא על ידי השוואת יחסי רווח שונים לחברות מתחרות באותו ענף עסקי. יחסי רווח נפוצים הם רווח גולמי מחולק במחזור המכירות, רווח נקי מחולק במחזור מכירות. מעניין גם לבחון את התפתחות היחסים הללו לאורך שנים. כך ניתן לדעת אם החברה בתהליך של שיפור, אם על ידי התייעלות בייצור, בשיווק או באמצעות ניהול טוב יותר של ההיבט המימוני, או שמצבה הולך ומורע.

על מנת שניתן יהיה להשוות בין חברות דומות אולם בסדרי גודל שונים, נהוג לבחון את היחסים הפיננסיים באחוזים מתוך סך המכירות. בנוסף בחינה של גידול או קיטון מול תקופת השוואה גם היא נעשית באחוזים.

ראו גם

קישורים חיצוניים