יתרון ביתיות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ZéroBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: it:Fattore campo
שורה 29: שורה 29:
[[de:Heimspiel]]
[[de:Heimspiel]]
[[fr:Avantage du terrain]]
[[fr:Avantage du terrain]]
[[it:Fattore campo]]
[[ja:ホームアドバンテージ]]
[[ja:ホームアドバンテージ]]

גרסה מ־21:02, 3 בספטמבר 2011

בספורט קבוצתי, יתרון ביתיות מתאר את היתרון אשר קבוצה מקבלת כאשר היא משחקת במגרשה הביתי נגד קבוצה יריבה, בעקבות הכירות טובה עם המתקן (מגרש, אצטדיון, היכל וכו') בו מתקיים המפגש, הקהל התומך, הקירבה הגאוגרפית למתקן ועוד. בסדרת פלייאוף יתרון ביתיות מתאר את המצב בו קבוצה אחת מארחת יותר משחקים בביתה מאשר יריבתה, ובמידה ובכל המשחקים הנותרים בסדרה הקבוצה הביתית תנצח, היא זו שתזכה בסדרה.

יתרונות הקבוצה הביתית

ברוב משחקי הספורט הקבוצתיים, קבוצה אשר משחקת או מארחת במגרשה הביתי מקבלת יתרון משמעותי לעומת הקבוצה היריבה. בעקבות כך, בענפים שונים ישנם חוקים רבים לקביעת הקבוצה המארחת במהלך משחקים מכריעים (כמו פלייאוף). בענפים בהם יש שלב פלייאוף בו משחק אחד בשיטת הנוקאאוט, כמו בליגת ה-NFL, הקבוצה אשר מארחת את המשחק מקבלת דחיפה משמעותית מהקהל, דבר שהקבוצה היריבה לא זוכה לו. בענפים בהם יש שלב פלייאוף בשיטת בית וחוץ, כמו כדורגל, הקבוצות מחליפות בניהן את הביתיות, כך שכל קבוצה מארחת את יריבתה פעם אחת במגרשה הביתי. בענפים בהם יש סדרת פלייאוף, כמו ליגת ה-NBA וה-MLB, בעלת מספר אי-זוגי של מפגשים, הקבוצה בעלת יתרון הביתיות תארח מפגש אחד יותר, דבר שעשוי להיות יתרון משמעותי בקביעת המנצחת בסדרת המשחקים. בטורנירים בינלאומיים, כמו גביע העולם בכדורגל, לקבוצה המארחת יש יתרון על גבי הקבוצות הביתיות, ובכך רואים שמתוך 16 טורנירי גביע העולם שהתקיימו, זכו 6 מדינות אשר אירחו את המשחקים.

סיבות ליתרון

  • קהל - מעורבות הקהל במהלך המשחק יכולה להשפיע ישירות על יכולת הקבוצות במשחק. הקהל יכול להשפיע לחיוב לקבוצה אותה הוא מעודד, בכך שהוא דוחף את השחקנים שבקבוצתו לפעולות חיוביות, ולהשפיע לרעה לקבוצה היריבה, בכך שהוא מפריע לשחקני היריבה על ידי צעקות, הקנטות ושריקות בוז. בפוטבול למשל, במידה והקהל מרעיש הוא יכול להקשות על הקוורטרבק לשנות מהלכים תוך כדי משחק, או לגרום לאחד משחקני קבוצת ההתקפה לבצע עבירה ובעיקר לזוז לפני תחילת המהלך. בכדורסל יכול הקהל להפריע במיוחד לשחקן המבצע זריקות עונשין.
  • שיפוט המשחק - מחקרים הראו כי ישנה השפעה של הקהל על החלטות השופטים. בניסוי בו התבקשו שופטי כדורגל לפסוק במצבי משחק מצולמים שהוקרנו להם, נטו השופטים באופן מובהק לפסוק יותר לטובת הקבוצה הביתית כאשר להקלטה צורף גם צליל קולות הצופים.‏‏[1] נתוח סטטיסטי שנערך בבונדסליגה העלה ששופטים נותנים יותר תוספת זמן (זמן פציעות) כאשר הקבוצה הביתית בפיגור ונוטים לפסוק לטובתה יותר בעיטות עונשין מלקבוצה האורחת.‏‏[2]
  • גורמים סביבתיים - גורמים סביבתיים כמו מזג אוויר והמיקום בו משוחק המשחק יכול להשפיע על יכולת הקבוצות. יש הטוענים שהשפעה זו זניחה מכיוון ששתי הקבוצות משחקות באותה סביבה, אך הקבוצה אשר לא רגילה לשחק בסביבה זו מושפעת יותר לעומת קבוצת הבית אשר משחקת בסביבה זו בדרך קבע. בעיר דנוור הנמצאת בגובה רב של מעל למיל מקו הים, האוויר דליל יותר מבמקומות אחרים, דבר המשפיע לרעה על שחקנים אשר לא רגילים לשחק בסביבה שכזו. כשקבוצה אשר באה ממדינה בעלת מזג אוויר חמים משחקת אצל יריבה במדינה קרה כמו רוסיה, ישנו קושי להתרגלות למזג האוויר הנוקשה.
  • המתקן - ישנם הבדלים רבים בין מתקני הקבוצות השונות. קבוצה אשר רגילה לשחק באצטדיונה הביתי הסגור תתקשה לשחק באצטדיון פתוח (ללא גג) אשר בו יש השפעה של רוח ואור שמש מסנוור. ישנם מגרשים בעלי דשא טבעי ודשא סינתטי, ושחקן אשר לא רגיל לשחק באחד מסוגי המדשאות עשוי להתקשות לשחק עליו. ישנם מתקנים בו צבע המשטח שונה משמעותית מהנורמה הרגילה, כמו משטח הדשא הכחול של קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת בויסי סטייט, העשוי להסיח את דעתם של שחקנים אשר משחקים בו בפעם הראשונה. בבייסבול גדלי המגרשים והצורה בהם הם בנויים משתנה בין מגרש למגרש, דבר המעניק יתרון רב לקבוצה אשר מכירה את מבנה המגרש ורגילה לשחק בו.
  • חוקים מיוחדים - ישנם ענפי ספורט אשר בהם יש חוקים מיוחדים העוזרים לקבוצה הביתית. בהוקי קרח למשל, בזמן שהמשחק מופסק, מותר לקבוצה המארחת להחליף שחקן לאחר שמתבצע חילוף בקבוצה האורחת. ב-MLB ישנו תפקיד בשם חובט נבחר (designated hitter) הקיים רק באמריקן ליג ואינו קיים בנשיונל ליג. במידה ומתקיים משחק בין קבוצות מהליגות השונות, האפשרות לשתף את החובט הנבחר נקבעת לפי הקבוצה המארחת.

השגת והפסדת יתרון ביתיות

במהלך העונה הסדירה קבוצות משחקות מספר שווה של משחקי בית וחוץ, לשמירת הערך הספורטיבי והתקזזות יתרון הביתיות. במהלך משחקי הפלייאוף יתרון הבתיות מוענק לקבוצה בעלת המאזן או המיקום הטוב יותר במהלך העונה הסדירה. בתחרויות מסוימות, כמו בשלבים המוקדמים של גביע ה-FA האנגלי, יתרון הביתיות נקבע בהגרלה.

בענפים בהם יש סדרת פלייאוף הסדרה מכילה מספר אי-זוגי של מפגשים, דבר הגורם לכך שקבוצה אחת מארחת מפגש אחד יותר מיריבתה. קבוצה בעלת יתרון ביתיות היא קבוצה אשר תזכה בסדרת הפלייאוף במידה ובכל המשחקים הנותרים בסדרה הקבוצה הביתית תנצח. במידה והקבוצה אשר אמורה לארח משחק אחד יותר מפסידה בביתה ראשונה, היא "מפסידה" את יתרון הביתיות ויריבתה "מרוויחה" את יתרון זה, מכיוון שבמצב הנוכחי במידה ובמשך כל המשחקים הנותרים בסדרה הקבוצה הביתית תנצח, היא זו שתנצח את הסדרה עכשיו. יתרון הביתיות יכול להמשיך להחליף צדדים במהלך כל הסדרה, במידה והקבוצה הביתית מפסידה.

הערות שוליים

  1. ^ ‏A.M. Nevill, Psychology of Sport and Exercise 3 (2002) 261–272; et al; The influence of crowd noise and experience upon refereeing decisions in football‏ (‏ב-אנגלית).
  2. ^ Dohmen, Thomas J.,Social Pressure Influences Decisions of Individuals: Evidence from the Behavior of Football Referees(May 2005). IZA Discussion Paper No. 1595.‏