שפופרת קרן קתודית (התקן תצוגה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ZéroBot (שיחה | תרומות)
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ r2.5.1) (בוט מוסיף: el:Καθοδικός σωλήνας
שורה 41: שורה 41:
[[da:Billedrør]]
[[da:Billedrør]]
[[de:Kathodenstrahlröhre]]
[[de:Kathodenstrahlröhre]]
[[el:Καθοδικός σωλήνας]]
[[es:Tubo de rayos catódicos]]
[[es:Tubo de rayos catódicos]]
[[et:Elektronkiiretoru]]
[[et:Elektronkiiretoru]]

גרסה מ־20:04, 21 באוקטובר 2011

מבנה של שפופרת קרן קתודית.

שפופרת קרן קתודית או שק"ק (באנגלית: Cathode Ray Tube או בראשי תיבות CRT) היא מתמר המשמש במסכי צפייה, וממיר אותות חשמליים לתמונה. ממציאה היה קרל פרדיננד בראון, אשר בנה שק"ק לראשונה עוד ב-1897.

מסכי שק"ק נמצאים בשימוש נרחב בטלוויזיות ובמחשבים נייחים. למעשה, עד לשנים האחרונות כמעט כל המסכים לשני מכשירים אלו היו מסוג שק"ק.

שפופרת קתודית הינה צינור ריק הפולט קרני אלקטרונים. בניגוד לצגים דקים (LCD), טכנולוגיה זו מחייבת מרחק רב יחסית בין מקור הירי (ה"תותח") לבין המרקע. מסך שק"ק יכול להגיע עם צג זכוכית שטוח לחלוטין או עם צג מעוגל, הזול יותר ליצור, אך גורם לעיוותים קלים בתמונה.

פעולת השק"ק

בתוך המסך יש שפופרת אטומה מזכוכית; האטימות חשובה כדי למנוע התנגשויות בין האלקטרונים. צורתה היא כמעין שפיץ. בבסיס הצר של השפופרת יש 3 תותחי אלקטרונים כל אחד מיועד עבור ייצוג צבע אחר: אדום, ירוק וכחול (RGB). למשל, כאשר משתמשים בכמות המקסימלית עבור כל אחד משלושת הצבעים, מקבלים את הצבע הלבן, וכאשר לא משתמשים באף אחד משלושת הצבעים מקבלים את הצבע השחור. במסך המראה רק צבעי שחור ולבן יש רק תותח אחד.

בתוך התותח ישנו מחולל אלקטרונים, שהוא חוט להט הפולט קרן של אלקטרונים. כל אחד מהמחוללים יורה קרן אלקטרונים לחלק הרחב של השפופרת ולוחות הטיה אלקטרומגנטים משפיעים על כיוון הקרן ומכוונים את הקרן כך שתפגע במקום המיועד לה במסך.

צג המסך מצופה בצדו הפנימי בזרחן. כאשר האלקטרונים פוגעים בזרחן, הם גורמים לו לזרוח לזמן קצר. לכל נקודה (פיקסל) בצג ישנן 3 נקודות זרחן, אחת עבור כל צבע: נקודה לאדום, נקודה לירוק ונקודה לכחול. קרן האלקטרונים פוגעת במשטח בנקודת הזרחן בעלת אותו הצבע בתוך הפיקסל שאמור להידלק. כך למשל, כאשר צריך ליצור פיקסל אדום, המחולל אשר בתותח האלקטרונים המיועד לצבע האדום שולח את קרנו לזרחן אדום שבנקודה המתאימה; ואז הזרחן מאיר באדום לזמן קצר.

כל פיקסל שמופיע על המסך בצבע השונה מאדום, ירוק או כחול הוא בעצם שילוב של 3 תת-פיקסלים בצבעים הללו הנראים כנקודה אחת. כדי ליצור צבעים מגוונים משתמשים בעוצמות שונות של קרני האלקטרונים כדי לקבל עוצמות שונות של הצבעים; כאשר העוצמה של קרן האלקטרונים חזקה יותר, הזרחן שבו היא פוגעת יאיר חזק יותר. אפשר להיווכח בצורת פעולה זו על ידי הסתכלות מקרוב באמצעות בתצוגה מוגדלת המגלה את הנקודות האדומות, הירוקות והכחולות (ראו תמונה).

מסיכת צל במבט מקרוב

מעל לשכבת הזרחן מונחת שכבה נוספת, העשויה רשת ממתכת דקה ומכונה "מסיכת צל". היא נועדה למנוע תקלות ו"מריחת צבעים" ולוודא שכל קרן תפגע בדיוק בנקודה הדרושה לה - כך ש"קרן אדומה", למשל, לא תפגע בנקודת הזרחן הירוקה וכו'. בשכבה זו יש חורים מאוד קטנים, המיושרים במקביל לנקודות של המסך. כך, גם אם הקרן סוטה מעט מיעדה, היא לא תפגע בנקודת צבע שונה, כי מסיכת הצל מסתירה אותה.

קרינה

גורמי הקרינה במסך הם המחוללים. רוב המסכים כיום מוגני קרינה מחזית המסך (כך שפליטת הקרינה נמצאת מתחת לתקן מסוים), אבל גם חלקו האחורי של המסך והצדדים פולטים קרינה. הקרינה הנפלטת היא קרינה אלקטרומגנטית בעיקר בתחום גלי הרדיו (קרינה בלתי מייננת), ובנוסף ישנה פליטה זניחה בתחום קרני הרנטגן (קרינה מייננת).

ראו גם