פולקו משארטר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
יעל י (שיחה | תרומות)
עריכה+ תעתוק השם על פי פראוור
שורה 1: שורה 1:

{{לשכתב| ראו דף שיחה}}
{{עריכה}}
אורבן השני פלוחר (פלוכר) נולד בסביבות 1059 ב[[שארטר]] או לידה. הוא [[כרוניקן]] בתקופת מסעות הצלב הראשון.
'''פולקו משארטר''', ('''Fulcher of Chartres''') נולד בסביבות [[1059]] ב[[שארטר]] או בסמוך אליה. היה כומר ו[[כרוניקן]] בתקופת [[מסע הצלב הראשון]].



===חייו===
===חייו===
ב-1097 הוא מונה לכומר של [[בלדווין הראשון, מלך ירושלים]] , ככל הנראה, עבר את הדרכתו בבית הספר שבשארטר. עם זאת, ככל הנראה הוא לא היה חלק מה[[קתדרלה]] כיוון שהוא איננו רשום ברשימות של [[קתדרלת שארטר]] .
ב-[[1097]] הוא מונה לכומר של [[בלדווין הראשון, מלך ירושלים]], ככל הנראה, עבר את הדרכתו בבית הספר שבשארטר. עם זאת, ככל הנראה הוא לא היה חלק מה[[קתדרלה]] כיוון שהוא איננו רשום ברשימות של [[קתדרלת שארטר]] .
המסמכים של [[ועידת קלרמון]] מצביעים על כך שאורבן עצמו השתתף בועידה, או הכיר משהו שנכח בה. יתכן כי היה זה ה[[בישופ]] [[איבו של שארטר]] (Ivo of Chartres), שהשפיע על דעתו של פלוחר לגבי הרפורמה ב[[הכנסייה הקתולית| כנסייה הקתולית הרומית]] ולגבי [[מחלוקת ההסמכה]] עם [[האימפריה הרומית הקדושה]].
המסמכים של [[ועידת קלרמון]] מצביעים על כך שפולקו עצמו השתתף בועידה, או הכיר משהו שנכח בה. יתכן כי היה זה ה[[בישופ]] [[איבו של שארטר]] (Ivo of Chartres), שהשפיע על דעתו של פולקו לגבי הרפורמה ב[[הכנסייה הקתולית| כנסייה הקתולית הרומית]] ולגבי [[מחלוקת ההסמכה]] עם [[האימפריה הרומית הקדושה]].
פלוחר היה חלק מהפמליה של [[אטיין השני, רוזן בלואה|רוזן בלואה]] ו[[רוברט קרטהוז]] (Robert Curthose) שעברו בשנת 1096, דרך דרום [[צרפת]] וב[[איטליה]] , חוצים את [[האימפריה הביזנטית|האימפריה המזרחית הרומית]], מ[[בארי (עיר)|בארי]] עד הגעתם ל[[קונסטנטיפול]] בשנת 1097 {{מקור}} , שם הם הצטרפו אל צבאות [[מסע הצלב הראשון]]. הוא עבר ב[[אסיה הקטנה]] כדי להגיע ל[[קהרמאנמרש]], זמן קצר לפני הגעתו של הצבא ל[[אנטיוכיה]] בשנת 1097, שם הוא מונה ככומר של [[בלדווין הראשון, מלך ירושלים| בלדווין מבולון]]. הוא המשיך עם אדון החדש, בלדווין שהתפצל מהצבא הראשי, אל [[אדסה, מסופוטמיה |אדסה]], (Edessa, Mesopotamia), שם בלדווין הקים את [[רוזנות אדסה]].
פלוחר היה חלק מהפמליה של [[אטיין השני, רוזן בלואה|רוזן בלואה]] ו[[רוברט קרטהוז]] (Robert Curthose) שעברו בשנת 1096, דרך דרום [[צרפת]] וב[[איטליה]], חוצים את [[האימפריה הביזנטית|האימפריה המזרחית הרומית]], מ[[בארי (עיר)|בארי]] עד הגעתם ל[[קונסטנטיפול]] בשנת 1097, שם הם הצטרפו אל צבאות [[מסע הצלב הראשון]]. הוא עבר ב[[אסיה הקטנה]] כדי להגיע ל[[קהרמאנמרש]], זמן קצר לפני הגעתו של הצבא ל[[אנטיוכיה]] בשנת 1097, שם הוא מונה ככומר של [[בלדווין הראשון, מלך ירושלים| בלדווין מבולון]]. הוא המשיך עם אדון החדש, בלדווין שהתפצל מהצבא הראשי, אל [[אדסה, מסופוטמיה |אדסה]], (Edessa, Mesopotamia), שם בלדווין הקים את [[רוזנות אדסה]].
לאחר [[המצור על ירושלים (1099)|כיבוש ירושלים]] בשנת 1099, עולים לרגל, בלדווין ופלוכר אל ירושלים ובכך מקיימים את הנדר שלהם. כאשר בלווידן הופך ל[[ממלכת ירושלים|מלך ירושלים]] בשנת 1100, מגיע פלוחר איתו לירושלים וכל הנראה ממשיך לשמש ככומרו עד 1115. משנת 1115 הוא הופך להיות הכומר של [[כנסיית הקבר]]. כנראה שהיה אחראי על השרידים והאוצרות שהיו בכנסייה {{מקור}}.
לאחר [[המצור על ירושלים (1099)|כיבוש ירושלים]] בשנת 1099, עולים לרגל, בלדווין וצבאו אל ירושלים ובכך מקיימים את הנדר שלהם. כאשר בלדווין הופך ל[[ממלכת ירושלים|מלך ירושלים]] בשנת 1100, מגיע פולקו איתו לירושלים וכל הנראה ממשיך לשמש ככומרו עד 1115. משנת 1115 הוא הופך להיות הכומר של [[כנסיית הקבר]]. כנראה שהיה אחראי על השרידים והאוצרות שהיו בכנסייה.
פלוחר היה תושב ירושלים עד שנת 1127. מתאריך זה, אין עוד פרטים לגבי חייו או מותו.
פולקו היה תושב ירושלים עד שנת 1127. מתאריך זה, אין עוד פרטים לגבי חייו או מותו.


==התיעוד שלו==
==התיעוד שלו==
לכל המוקדם, פלוחר החל את ה[[כרוניקה]] שלו בשלהי סתיו 1100 {{מקור}}, או לכל המאוחר באביב 1101. גרסתו לא שרדה אבל ההעתקה שלה הגיעה ל[[אירופה]] במהלך שנות חייו. גרסת העתקה הושלמה ככל הנראה בשנת 1106 והיא שימשה כמקור עבור ההיסטוריון [[גיברט מנוז'אן]], שבן זמנו של פלוחר שהיה באירופה.
לכל המוקדם, פולקו החל את ה[[כרוניקה]] שלו בשלהי סתיו 1100, או לכל המאוחר באביב [[1101]]. גרסתו לא שרדה אבל ההעתקה שלה הגיעה ל[[אירופה]] במהלך שנות חייו. גרסת העתקה הושלמה ככל הנראה בשנת 1106 והיא שימשה כמקור עבור ההיסטוריון [[גיברט מנוז'אן]], בן זמנו של פולקו שהיה באירופה.
הוא החל את עבודות בהצעת חבריו, מן הסתם שכללו גם את בלווידן, הייתה לרשותו לפחות ספרייה אחת בירושלים, דרכה הייתה לו נגישות אל מכתבים ומסמכים שונים ממסע הצלב. בספריה זו היו חייבים להיות שים מ[[עשרת ספרי ההיסטוריה]] (מקווה שתרגום נכון) על [[ריימון מאגילר]] ועל [[עלילות הפרנקים]] ששמשו כמקורו העיקרי לעבודות כאשר לא היה עד.
הוא החל את עבודות בהצעת חבריו, מן הסתם שכללו גם את בלדווין, הייתה לרשותו לפחות ספרייה אחת בירושלים, דרכה הייתה לו נגישות אל מכתבים ומסמכים שונים ממסע הצלב. בספריה זו היו חייבים להיות מספר ספרים מ[[עשרת ספרי ההיסטוריה]] על [[ריימון מאגילר]] ועל [[עלילות הפרנקים]] ששמשו כמקורו העיקרי לעבודות כאשר לא היה עד.
עבודתו מתחלקת לשלושה ספרים :
עבודתו מתחלקת לשלושה ספרים :
# הספר הראשון – מתאר את ההכנות למסע הראשון בקלרמונט, שנת 1095ף ועד כיבוש ירושלים והקמת ממלכת ירושלים בידי [[גוטפריד מבויון]]. היא כולל גם תיאור נלהב על העיר [[קונסטנטינפול]]
# הספר הראשון – מתאר את ההכנות למסע הראשון בקלרמונט, שנת 1095 ועד כיבוש ירושלים והקמת ממלכת ירושלים בידי [[גוטפריד מבויון]]. הוא כולל גם תיאור נלהב על העיר [[קונסטנטינפול]]
# הספר השני – מתאר את מעשיו של [[בלדווין הראשון, מלך ירושלים|בלדווין]], המלך השני על ממלכת ירושלים בין 1100-1118.
# הספר השני – מתאר את מעשיו של [[בלדווין הראשון, מלך ירושלים|בלדווין]], המלך השני על ממלכת ירושלים בין 1100-1118.
#הספר השלישי – הספר האחרון דיווח על חייו של ה[[בלדווין השני, מלך ירושלים]], עד 1127, שנה בה הייתה מגיפה בירושלים, במהלכה ככל הנראה מת פולכר .
#הספר השלישי – הספר האחרון מס]ר על חייו של ה[[בלדווין השני, מלך ירושלים]], עד 1127, שנה בה הייתה מגיפה בירושלים, במהלכה ככל הנראה מת פולקו.
הספר השני והשלישי נרשמו ככל הנראה בין 1109-1115 ובין 1118-1127, ולוקטו בידי פולחר למהדורה שנייה.
הספר השני והשלישי נרשמו ככל הנראה בין 1109-1115 ובין 1118-1127, ולוקטו בידי פולקו למהדורה שנייה.
עבודתו של פלוחר שימש היסטוריון רבים אחריו, [[ויליאם מצור]] ו[[ויליאם ממלמסברי]] השתמשו בכרוניקה שלו כחלק ממקורותיהם. הכרוניקה שלו בדרך כלל מדויקת, היא פורסמה [[Patrologia Latina]] וב[[Recueil des Historiens des Croisades]] וכן במהדורה ביקורתית של [[הנרייך הגנמיר]] (Heinrich Hagenmeyer) בשנת 1913.
עבודתו של פולקו שימש היסטוריונים רבים אחריו, [[ויליאם מצור]] ו[[ויליאם ממלמסברי]] השתמשו בכרוניקה שלו כחלק ממקורותיהם. הכרוניקה שלו בדרך כלל מדויקת, היא פורסמה [[Patrologia Latina]] וב[[Recueil des Historiens des Croisades]] וכן במהדורה ביקורתית של [[הנרייך הגנמיר]] (Heinrich Hagenmeyer) בשנת 1913.


==לקריאה נוספת==
* [[יהושע פראוור]], '''תולדות ממלכת הצלבנים בארץ ישראל''', ירושלים: [[מוסד ביאליק]], תשל"א-1971.


[[קטגוריה:ממלכת ירושלים]]



[[en:Fulcher of Chartres]]
[[en:Fulcher of Chartres]]

גרסה מ־12:31, 11 בנובמבר 2011

פולקו משארטר, (Fulcher of Chartres) נולד בסביבות 1059 בשארטר או בסמוך אליה. היה כומר וכרוניקן בתקופת מסע הצלב הראשון.


חייו

ב-1097 הוא מונה לכומר של בלדווין הראשון, מלך ירושלים, ככל הנראה, עבר את הדרכתו בבית הספר שבשארטר. עם זאת, ככל הנראה הוא לא היה חלק מהקתדרלה כיוון שהוא איננו רשום ברשימות של קתדרלת שארטר . המסמכים של ועידת קלרמון מצביעים על כך שפולקו עצמו השתתף בועידה, או הכיר משהו שנכח בה. יתכן כי היה זה הבישופ איבו של שארטר (Ivo of Chartres), שהשפיע על דעתו של פולקו לגבי הרפורמה ב כנסייה הקתולית הרומית ולגבי מחלוקת ההסמכה עם האימפריה הרומית הקדושה. פלוחר היה חלק מהפמליה של רוזן בלואה ורוברט קרטהוז (Robert Curthose) שעברו בשנת 1096, דרך דרום צרפת ובאיטליה, חוצים את האימפריה המזרחית הרומית, מבארי עד הגעתם לקונסטנטיפול בשנת 1097, שם הם הצטרפו אל צבאות מסע הצלב הראשון. הוא עבר באסיה הקטנה כדי להגיע לקהרמאנמרש, זמן קצר לפני הגעתו של הצבא לאנטיוכיה בשנת 1097, שם הוא מונה ככומר של בלדווין מבולון. הוא המשיך עם אדון החדש, בלדווין שהתפצל מהצבא הראשי, אל אדסה, (Edessa, Mesopotamia), שם בלדווין הקים את רוזנות אדסה. לאחר כיבוש ירושלים בשנת 1099, עולים לרגל, בלדווין וצבאו אל ירושלים ובכך מקיימים את הנדר שלהם. כאשר בלדווין הופך למלך ירושלים בשנת 1100, מגיע פולקו איתו לירושלים וכל הנראה ממשיך לשמש ככומרו עד 1115. משנת 1115 הוא הופך להיות הכומר של כנסיית הקבר. כנראה שהיה אחראי על השרידים והאוצרות שהיו בכנסייה. פולקו היה תושב ירושלים עד שנת 1127. מתאריך זה, אין עוד פרטים לגבי חייו או מותו.


התיעוד שלו

לכל המוקדם, פולקו החל את הכרוניקה שלו בשלהי סתיו 1100, או לכל המאוחר באביב 1101. גרסתו לא שרדה אבל ההעתקה שלה הגיעה לאירופה במהלך שנות חייו. גרסת העתקה הושלמה ככל הנראה בשנת 1106 והיא שימשה כמקור עבור ההיסטוריון גיברט מנוז'אן, בן זמנו של פולקו שהיה באירופה. הוא החל את עבודות בהצעת חבריו, מן הסתם שכללו גם את בלדווין, הייתה לרשותו לפחות ספרייה אחת בירושלים, דרכה הייתה לו נגישות אל מכתבים ומסמכים שונים ממסע הצלב. בספריה זו היו חייבים להיות מספר ספרים מעשרת ספרי ההיסטוריה על ריימון מאגילר ועל עלילות הפרנקים ששמשו כמקורו העיקרי לעבודות כאשר לא היה עד. עבודתו מתחלקת לשלושה ספרים :

  1. הספר הראשון – מתאר את ההכנות למסע הראשון בקלרמונט, שנת 1095 ועד כיבוש ירושלים והקמת ממלכת ירושלים בידי גוטפריד מבויון. הוא כולל גם תיאור נלהב על העיר קונסטנטינפול
  2. הספר השני – מתאר את מעשיו של בלדווין, המלך השני על ממלכת ירושלים בין 1100-1118.
  3. הספר השלישי – הספר האחרון מס]ר על חייו של הבלדווין השני, מלך ירושלים, עד 1127, שנה בה הייתה מגיפה בירושלים, במהלכה ככל הנראה מת פולקו.

הספר השני והשלישי נרשמו ככל הנראה בין 1109-1115 ובין 1118-1127, ולוקטו בידי פולקו למהדורה שנייה. עבודתו של פולקו שימש היסטוריונים רבים אחריו, ויליאם מצור וויליאם ממלמסברי השתמשו בכרוניקה שלו כחלק ממקורותיהם. הכרוניקה שלו בדרך כלל מדויקת, היא פורסמה Patrologia Latina ובRecueil des Historiens des Croisades וכן במהדורה ביקורתית של הנרייך הגנמיר (Heinrich Hagenmeyer) בשנת 1913.


לקריאה נוספת