ביג'נדר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 20: שורה 20:
{{הערות שוליים|יישור=שמאל}}
{{הערות שוליים|יישור=שמאל}}


{{להט"ב|סגור=כן}}
{{להט"ב|הסתרה=כן}}


[[קטגוריה:טרנסג'נדר]]
[[קטגוריה:טרנסג'נדר]]

גרסה מ־02:37, 14 בנובמבר 2011

טרנסג'נדריותטרנסג'נדריות
ערך זה הוא חלק מסדרת ערכים
בנושא זהות מגדרית
עוד בנושא
פורטל להט"ב

בִּיגֶ'נדֶראנגלית: Bigender; "בי" = שתיים, "ג'נדר" = מגדר) הוא מונח המתאר נטייה לנוע בין התנהגות מגדרית נשית לגברית בהתאם להקשר. המושג מוכר על ידי האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה תחת הקבוצה הטרנסג'נדרית.[1] מחקר מ-1999 שנערך על ידי מחלקת סן פרנסיסקו לבריאות הציבור הראה כי בקרב האוכלוסייה הטרנסג'נדרית, פחות מ-3% מאלה שהמין הביולוגי שלהם הוא זכר ופחות מ-8% מאלה שהמין הביולוגי שלהם הוא נקבה, מגדירים עצמם כביג'נדרים.[2]

בעוד שאינטרסקסואל מחזיק בזהות מגדרית אחת בהתאם לסיטואציה, ביג'נדר משנה במודע או לא במודע את ההתנהגות המגדרית שלו מבעיקר גברית לבעיקר נשית, ולהפך.

שימוש במונח

המונח הופיע מתוך הקהילה הטרנסג'נדרית עצמה ולא ממקור חיצוני (בניגוד למונח "טרנסקסואל" שהוגדר לראשונה בידי ארגוני בריאות הנפש).

משום שביג'נדר הוא עדיין מונח המוגדר על ידי עצמו, לא ניתן לתת מתאר של התנהגות ביג'נדרית טיפוסית. כל תיאור של ביג'נדר הוא רק דוגמה לדרך שבה אדם המגדיר את עצמו כביג'נדר יכול להיראות.

נטייה מינית

אף על פי שלעתים נדמה שזהות ביג'נדרית מוכרחה להתקיים בנוכחות זהות ביסקסואלית, זהות מגדרית ונטייה מינית הם שני מונחים עצמאיים. אפשר להיות ביג'נדר ולא ביסקסואל, או להיות ביסקסואל ולא להיות ביג'נדר [דרוש מקור].

עבור חלק מהביג'נדרים, תויות כמו הומוסקסואל, לסבית או ביסקסואל העוסקות בנטייה מינית, יכולות להחטיא את הגדרת הזהות של האדם ואף להיות לא רלוונטיות, בגלל שאינן עוסקות בזהות מגדרית. אנשים מסוימים מעדיפים מונחים שמתייחסים למגדר, בעוד שאחרים מעדיפים לא לציין נטייה מינית בכלל. משום שביג'נדר הוא מונח הקשור למגדר, לא לאירוטיקה, ביג'נדר יכול להיות גם א-מיני.

בתרבות הפופולרית

בעוד שזמרים כמו דייוויד בואי ובוי ג'ורג' ידועים בשילובם של אספקטים נשיים וגבריים, זמרים שמחליפים בין זהות גברית עיקרית לבין זהות נשית עיקרית, כמו אדי איזרד ואנני לנוקס, מתאימים יותר למונח "ביג'נדר". אולם לקרוסדרסינג אין בהכרח קשר לזהות מגדרית, אך כן לנטייה מגדרית, דהיינו; גם אם הפרט מגדיר עצמו "גבר" או "אישה", הוא במידת מה נוטה להופיע כבן המגדר הנגדי כביכול.

הערות שוליים