אופרטה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 9: שורה 9:
==האופרטה הווינאית==
==האופרטה הווינאית==


המלחין הבולט בתחום האופרטה הגרמנית היה [[יוהאן שטראוס הבן]]. האופרטה המפורסמת ביותר שלו היא "העטלף" (1874), שהייתה בזמנה האופרטה הכי פופולרית בעולם. שטראוס כתב בחייו 16 אופרטות ואופרה אחת. מילות השירים שלו היו מבוססות על קומדיה של [[ז'אק אופנבאך]]. בן זמנו של שטראוס, [[פרנץ פון סופה|פראנץ פון סוּפה]], כתב אופרטות דומות מאוד לאלו של שטראוס, ומסורת האופרטות ה[[וינה|ווינאית]] הומשכה על ידי [[פרנץ להאר]], [[אוסקר שטראוס (מלחין)|אוסקר שטראוס]], [[אמריך קלמן]] ו[[זיגמונד רומברג]] עד ל[[המאה ה-20|מאה ה-20]]. האופרטה הווינאית התאפיינה ברומנטיקה קלילה, בהומור ובחן.
המלחין הבולט בתחום האופרטה הגרמנית היה [[יוהאן שטראוס הבן]]. האופרטה המפורסמת ביותר שלו היא "העטלף" (1874), שהייתה בזמנה האופרטה הפופולרית ביותר בעולם. שטראוס כתב בחייו 16 אופרטות ואופרה אחת. מילות השירים שלו היו מבוססות על קומדיה של [[ז'אק אופנבאך]]. בן זמנו של שטראוס, [[פרנץ פון סופה|פראנץ פון סוּפה]], כתב אופרטות דומות מאוד לאלו של שטראוס, ומסורת האופרטות ה[[וינה|ווינאית]] הומשכה על ידי [[פרנץ להאר]], [[אוסקר שטראוס (מלחין)|אוסקר שטראוס]], [[אמריך קלמן]] ו[[זיגמונד רומברג]] עד ל[[המאה ה-20|מאה ה-20]]. האופרטה הווינאית התאפיינה ברומנטיקה קלילה, בהומור ובחן.


==האופרטה הצרפתית==
==האופרטה הצרפתית==

גרסה מ־23:43, 26 בנובמבר 2011

האופרטהאיטלקית: Operetta) היא סוג של אמנות במה הדומה לאופרה, אך היא עוסקת בנושאים פחות רציניים ועמוקים.

כרזה לאופרטה "המיקאדו"

לרוב מילות השירה מועברות באמצעות דיבור ולא באמצעות שירה. במקום לעבור מסוג מוזיקלי אחד לאחר (אריה, רצ'יטטיב, פזמון), הזמרים מחברים אותם באמצעות קטעים של דיאלוג אשר לא שרים אותם והם אינם מלווים במוזיקה. האופרטה נחשבת לפחות "רצינית" מאופרה, מכיוון שיש לה יותר קשר לעלילות, שהן בדרך כלל קומיות, מאשר למוזיקה.

האופרטה היא למעשה הז'אנר שממנו יצא המחזמר. בעוד שהאופרטה היא סוג של אופרה קלה המלווה במשחק, המחזמר הוא מחזה המלווה במוזיקה ובשירה.

ז'אק אופנבאך נחשב למלחין האופרטות הראשון, לדוגמה האופרטה "הלנה היפה" (1864).

האופרטה הווינאית

המלחין הבולט בתחום האופרטה הגרמנית היה יוהאן שטראוס הבן. האופרטה המפורסמת ביותר שלו היא "העטלף" (1874), שהייתה בזמנה האופרטה הפופולרית ביותר בעולם. שטראוס כתב בחייו 16 אופרטות ואופרה אחת. מילות השירים שלו היו מבוססות על קומדיה של ז'אק אופנבאך. בן זמנו של שטראוס, פראנץ פון סוּפה, כתב אופרטות דומות מאוד לאלו של שטראוס, ומסורת האופרטות הווינאית הומשכה על ידי פרנץ להאר, אוסקר שטראוס, אמריך קלמן וזיגמונד רומברג עד למאה ה-20. האופרטה הווינאית התאפיינה ברומנטיקה קלילה, בהומור ובחן.

האופרטה הצרפתית

מלחינה הבולט ביותר של האופרטה הצרפתית היה ז'אק אופנבאך. האופרטה הצרפתית מיוצגת נפלא ביצירותיו "סיפורי הופמן" ו"אורפיאוס בשאול". האופרטה הצרפתית מתאפיינת במין חוצפה וסאטירה לעגנית כלפי מושגים, מציאויות שונות וכדומה. דוגמה לכך היא שכאשר מבקר ידוע ומוערך בצרפת האשים את כרמיה והלוי, מתמללי האופרה "אורפיאוס בשאול", בחילול סיפור המיתולוגיה הנערץ (בעיוות העלילה בצורה מעוררת גיחוך), הם הזכירו לו שאחד הציטוטים באופרה הוא ציטוט שלו. דבר זה הביא מיד בחיסול הכרטיסים של האופרה קומיק.

האופרטה האנגלית

מייצגה הבולט של האופרטה האנגלית הוא ארתור סאליבן. יחד עם תמליליו של ויליאם ס. גילברט הוא רומם את האופרטה האנגלית. זה מתאפיין בין היתר ביצירותיו "אוניית הצי פניפור", "יולנתה", "שודדי הים מפנזנס" ו"המיקדו".

הסגנון האנגלי משלב בין הרומנטיקה הווינאית הקלילה לבין הסגנון הצרפתי החצוף והלעגני.

קישורים חיצוניים