פונקציה על – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שש"מ
שש"מ
שורה 23: שורה 23:


===משפטים מתורת הקבוצות===
===משפטים מתורת הקבוצות===
* אם <math>\ f: X \rightarrow Y</math> על אז [[עוצמה|עוצמת]] <math>\ X </math> גדולה/שווה לעוצמת <math>\ Y </math> (המשפט דורש שימוש ב[[אקסיומת הבחירה]]).
* אם <math>\ f: X \rightarrow Y</math> על אז [[עוצמה (מתמטיקה)|עוצמת]] <math>\ X </math> גדולה/שווה לעוצמת <math>\ Y </math> (המשפט דורש שימוש ב[[אקסיומת הבחירה]]).
* אם <math>\ f \circ g</math> על, אז <math>\ f </math> על.
* אם <math>\ f \circ g</math> על, אז <math>\ f </math> על.
* אם <math>\ f</math> ו <math>\ g</math> שתיהן על, אזי <math>\ f \circ g</math> על גם היא.
* אם <math>\ f</math> ו <math>\ g</math> שתיהן על, אזי <math>\ f \circ g</math> על גם היא.

גרסה מ־00:42, 19 בדצמבר 2011

בערך זה
נעשה שימוש
בסימנים מוסכמים
מתחום המתמטיקה.
להבהרת הסימנים
ראו סימון מתמטי.

במתמטיקה, פונקציה מקבוצה A לקבוצה B היא על אם כל איבר בקבוצה B מתקבל כערך של הפונקציה. לדוגמה, הפונקציה המתאימה לכל עלה את העץ שעליו הוא צומח היא "על", אם על כל עץ צומח עלה אחד לפחות.

באופן פורמלי: פונקציה היא על Y, אם לכל איבר בטווח (Y) של הפונקציה מתאים לפחות איבר אחד בתחום (X) שלה (ובמילים אחרות: התמונה של שווה לטווח שלה). בסימון מתמטי: לכל קיים כך ש-.

קיומה של התכונה תלוי בטווח עליו מוגדרת הפונקציה: כך למשל, הפונקציה המתאימה לכל אדם את אמו היא על אם הטווח הוא קבוצת הנשים שיש להן ילדים, אבל לא על אם הטווח שלה מוגדר כקבוצת כל הנשים (כי יש נשים שאין להן ילדים). מסיבה זו, מקובל לציין שפונקציה היא על קבוצה מסוימת (שפירושו: אם קבוצה זו תילקח כטווח הפונקציה, יתקיימו הדרישות לפונקציה על).

דוגמאות ודוגמאות נגד

  • הפונקציה המתאימה לכל מצביע בבחירות 2006 את המפלגה שעבורה הצביע היא על קבוצת המפלגות שהתמודדו בבחירות אלה, כי לכל מפלגה הצביע לפחות אדם אחד (לא היו מפלגות שזכו לאפס קולות).
  • תהי הפונקציה המוגדרת לפי הנוסחה לכל x ממשי. פונקציה זו היא "על", משום שלכל , .
  • לעומת זאת, הפוקנציה המוגדרת להיות אינה על, כיוון של , למשל, לא קיים מקור המקיים את המשוואה .
  • תהי (פונקציה מקבוצת הממשיים לקבוצת הממשיים האי שליליים) המוגדרת באותה צורה, אזי היא על, כיוון שלכל ממשי אי שלילי קיים המקור .

תכונות

עבור קבוצות סופיות, אם קיימת פונקציה מקבוצה A לקבוצה B שהיא על, אזי מספר האיברים ב-B קטן או שווה למספר האיברים ב-A. אם קיימת בין הקבוצות פונקציה שהיא חד-חד ערכית, אזי מספר האיברים ב-A קטן או שווה למספר האיברים ב-B ואם קיימת בין הקבוצות פונקציה שהיא חד-חד ערכית ועל, אזי מספר האיברים ב-A שווה למספר האיברים ב-B.

על הבסיס הזה בנה גאורג קנטור שיטה להשוות קבוצות אינסופיות, המהוות נושא מרכזי בתורת הקבוצות. קנטור הציג את המושג עוצמה כך ששתי קבוצות שיש ביניהן פונקציה שהיא חד-חד ערכית ועל הן שוות עוצמה.

משפטים מתורת הקבוצות

  • אם על אז עוצמת גדולה/שווה לעוצמת (המשפט דורש שימוש באקסיומת הבחירה).
  • אם על, אז על.
  • אם ו שתיהן על, אזי על גם היא.

אפימורפיזמים

בתורת הקטגוריות, מורפיזם נקרא אפימורפיזם אם לכל אובייקט Z ולכל זוג מורפיזמים מתקיים שאם אז g=h. בקטגוריה של קבוצות, המושגים פונקציה על ואפימורפיזם מתלכדים, אך יש קטגוריות , כגון הקטגוריה של חוגים, שבהן יש אפימורפיזמים שאינם פונקציות על.

ראו גם