ביומה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: af:Bioom
WikitanvirBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: fa:زیست‌بوم
שורה 57: שורה 57:
[[et:Bioom]]
[[et:Bioom]]
[[eu:Bioma]]
[[eu:Bioma]]
[[fa:زیست‌بوم]]
[[fi:Biomi]]
[[fi:Biomi]]
[[fr:Biome]]
[[fr:Biome]]

גרסה מ־16:47, 25 בדצמבר 2011

ביומה היא חברה אקולוגית המשתרעת על פני שטח רחב, מוגדר מבחינה גאוגראפית ואקלימית, ומקיפה בדרך כלל כמה מערכות אקולוגיות. ביומות מוגדרות על סמך גורמים כמו מבנה הצמחייה (כמו עצים, שיחים, ועשבים), סוגי העלים (כמו עלים רחבים ועלים מחטניים), המרחק בין הצמחים (יער, חורש, סוואנה) ואקלים. ביומות מזוהות בדרך כלל עם דפוס מסוים של סוקציה אקולוגית ועם חברת שיא צמחית מסוימת.

מפת עולמית של ביומות

ביומות יבשתיות בחלוקה לפי צמחייה
  מדבר קרח
  טונדרה
  טייגה
  רחב עלים ממוזג
  ערבה ממוזגת
  יער גשם סאב-טרופי
  ים-תיכוני
  יער מונסון
  מדבר
  שיחים יבשים
  ערבה יבשה
  סמי-מדבר
  סאוונת עשב
  סאוונת עצים
  יער יבש סאב-טרופי
  יער גשם טרופי
  טונדה אלפינית
  יערות הרים

מחלקים את כדור הארץ למספר ביומים בעלי אקלים מסוים שבהם חיים מינים מסוימים של חיים וצמחים. אחד הגורמים החשובים שמשפיעים על מיני החיים הם אספקת האנרגיה מהשמש לאזור:

טונדרה - באזורי הקטבים מקבלים מעט מאוד חום ובשל כך האקלים שם קר. אזור הקוטב הצפוני כולל את ביום הטונדרה, שהוא מישור רחב ידיים קפוא ונטול עצים, אין כמעט אנרגיית שמש ולכן אין הרבה חיים באזור. היצורים מותאמים לתנאים הקשים ביותר, החורף ארוך וקר והקרקע כבר בעומק יחסית רדוד קפואה לחלוטין, רק לתקופה קצרה בשנה יש הארה של שמש בטונדרה. לבעלי החיים המצויים באזור יש תכונות המסייעות להן להתקיים בתנאים האלה כמו פרווה ושכבות שומן עבות. הרבה בעלי חיים נודדים דרומה מן הטונדרה לאזור שיש בו יותר גשם ויותר אנרגיה מן השמש.

• הביום הבא הוא יער המחטניים (Boreal), קרני השמש באזור ישירות יותר ומופיעות במשך זמן ארוך יותר בשנה, הן מאפשרות קיום של צמחים ובעלי חיים רבים יותר, אך יש מעט שמש והטמפרטורות עדיין נמוכות לכן בעלי החיים מצמיחים פרווה עבה שמאפשרת להם להתקיים בחורף, העצים הם ירוקי עד ונושאים עלים בצורת מחטים שמקנה להם עמידות גם בטמפרטורות נמוכות ביותר, הם בין הצמחים המצליחים ביותר בעולם ומאכלסים אזורים רבים גם לא בביום שלהם.

• מדרום ליער המחטניים מתחיל היער הנשיר (Temperate) של האזור הממוזג, כאן יש מידות חום גבוהות יותר בעזרת קרינה רבה יותר של השמש, החורף קצר יותר מביער המחטניים, יש ארבע עונות שנה מוגדרות. עונת הצמיחה ארוכה יותר, שפע הלחות והקרקע הפורייה מהעלים שנרקבו מאפשרים קיום לצמחים ובעלי חיים רבים. העצים הגבוהים יוצרים מעין חופה, הקולטת את מלוא עוצמתה של השמש, אור בכמות קטנה מסתנן ומגיע אל הצמחייה הנמוכה, אור שמש בשפע, גשם בשפע, רקבובית עלים שמעשירה את האדמה, מגוון רחב של צמחים, מגוון רחב של בעלי חיים. העצים מספקים לבעלי החיים מחסה והגנה, מקום לקנן בו ומזון.

• הביום הבא, ביום יער הגשם הטרופי (Rain forest), מקבל יותר קרני שמש מכל איזור אחר ומקבל עד כפליים מכמות הגשם ופי 70 מהטונדרה, יש בו אנרגיית שמש בשפע כל השנה ויורד בו גשם כמעט כל יום, הטמפרטורות גבוהות וכמעט אינן משתנות, תנאים אלה מאפשרים קיום למגוון עשיר של בעלי חיים, אין עוד ביום עם תנאים כה קבועים. עצים עשויים להגיע לגובה של 50 מטרים על מנת לקלוט שמש, מתחתם יש צמחים שמותאמים לקליטת אנרגיה בכמויות נמוכות.

• בצפון אמריקה מתחילות ערבות העשב (Grassland) ממערב ליער הנשיר, הירידה בכמות הצמחים ובגודלם נגרמת בגלל כמות גשם קטנה יותר ואידוי רב יותר של המים, העשב שולט בביום הזה. העשב מספק מזון למספר רב של בעלי חיים שניזונים מצמחים. ערבות העשב קופאות בחורף ויש בהן מחסור במזון. כמו בערבות הטונדרה גם כאן נודדים בעלי החיים דרומה בחורף כדי למצוא תנאי חיים מתאימים. ערבות העשב מספקות מזון לעדרי בקר גדולים ושם מגדלים את רוב החיטה בעולם.

• עוד ביום אחד הוא מיוחד לאזורים הרריים גבוהים.

• בנוסף, יש ביומים שונים באוקיינוסים