הלבנון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
יעל י (שיחה | תרומות)
שורה 14: שורה 14:


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* רוני באר-מרקס, בין הסתגרות להסתגלות : כתב העת "הלבנון" והתמודדותה של החברה האורתודוקסית במזרח אירופה עם אתגרי המודרנה, עבודת דוקטור, ירושלים: [[האוניברסיטה העברית]], 2011.
* [[גצל קרסל]], יחיאל בריל, מבוא ל"יסוד המעלה", מהדורה חדשה מצולמת, [[יד יצחק בן-צבי]] תשל"ח-1978
* [[גצל קרסל]], יחיאל בריל, מבוא ל"יסוד המעלה", מהדורה חדשה מצולמת, ירושלים: [[יד יצחק בן-צבי]] תשל"ח-1978.
* שושנה הלוי, '''מפתח הלבנון''', תשל"ד-1974
* [[שושנה הלוי]], '''מפתח הלבנון''', ירושלים: הוצאת יד בן-צבי, תשל"ד-1974.
* מנוחה גלבוע, [http://jnul.huji.ac.il/dl/newspapers/halevanon/html/halevanon.pdfהלבנון], בלקסיקון העיתונות העברית במאות השמונה-עשרה והתשע עשרה, [[מוסד ביאליק]] 1993
* מנוחה גלבוע, [http://jnul.huji.ac.il/dl/newspapers/halevanon/html/halevanon.pdf הלבנון], בלקסיקון העיתונות העברית במאות השמונה-עשרה והתשע עשרה, ירושלים: [[מוסד ביאליק]], 1993.
* [http://www.mazkeret.org/BrilsLife.htm יחיאל ברי"ל], ביוגרפיה קצרה
* יחיאל ברי"ל, [http://www.mazkeret.org/BrilsLife.htm ביוגרפיה קצרה].
* [[אליעזר רפאל מלאכי]], "לתולדות "הלבנון"", בתוך: [[אלחנן ריינר]] ו[[חגי בן-שמאי]] (עורכים), '''מנגד תראה: אסופה ממאמרי א.ר. מלאכי בענייני ארץ-ישראל''', יד יצחק בן צבי, ירושלים, תשס"א 2001, עמ' 97-17
* [[אליעזר רפאל מלאכי]], "לתולדות "הלבנון", בתוך: [[אלחנן ריינר]] ו[[חגי בן-שמאי]] (עורכים), '''מנגד תראה: אסופה ממאמרי א.ר. מלאכי בענייני ארץ-ישראל''', ירושלים: יד יצחק בן צבי, תשס"א 2001, עמ' 97-17.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־16:41, 2 בינואר 2012

שער עיתון "הלבנון" ב-1870
בול "הלבנון", 1963, עם הכיתוב "מאה שנה לעיתונות בארץ". הבול מציג סדר יד בעבודתו

"הַלְּבָנוֹן" היה העיתון העברי הראשון בארץ ישראל. יצא לאור בהפסקות, ובתדירות שונה, בשנים 18631886 (20 כרכים שנתיים), בירושלים, בפריז, במיינץ ובלונדון. עורכו הראשי במשך כל השנים היה יחיאל ברי"ל.

ייסדו את "הלבנון" יחיאל ברי"ל, מיכל הכהן ויואל משה סלומון בירושלים בתרכ"ג. העיתון הראשון יצא לאור בח' באדר תרכ"ג. יחיאל ברי"ל היה העורך הראשי, וגם הרבה לכתוב בעיתון. "הלבנון" ביטא את דעת העדה האשכנזית-פרושית (המתנגדים) בירושלים, התנגד לרעיון של יישוב ארץ ישראל (ויחד עם זאת תמך בייסוד המושבה מוצא), והיה עוין לעמדת ה"חבצלת" (כתב עת של ישראל ב"ק שהחל לצאת לאור חמישה חודשים אחרי "הלבנון", וביטא את דעת הספרדים והחסידים שתמכו ברעיון של יישוב ארץ ישראל). כשנה לאחר צאתו לאור של "הלבנון" סגר השלטון העות'מאני את שני כתבי העת, בעקבות הלשנה.

לאחר כשנה חידש יחיאל ברי"ל את הוצאת "הלבנון" בפריז, שם יצא בשנים 18651870 במבנה של שבועון או דו-שבועון בהתאם לתקציב ולכמות המאמרים, עד שהמצור על פריז במלחמת צרפת-פרוסיה הפסיק את הוצאתו. הוא עבר למיינץ, ולאחר הפסקה של קרוב לשנה יצא שם "הלבנון" בשנים 1871‏-1882. במיינץ יצא "הלבנון" מדי שבוע כנספח עברי לעיתון היהודי בגרמנית "איזראליט". בשנים 1871-‏1881 השתתף בעריכה ד"ר מאיר להמן. גם במקומות אלה המשיך "הלבנון" להתמקד בענייני ארץ ישראל. ב-1881 התחיל "הלבנון" לתמוך בחיבת ציון, בעקבות שינוי דעותיו של העורך.

בסוף 1882 (תשרי תרמ"ג), בשיא הצלחתו של העיתון, הפסיק "הלבנון" לצאת לאור לתקופה ממושכת עקב פעילותו של יחיאל ברי"ל בענייני העלאת איכרים יהודים מרוסיה לארץ ישראל (הם שייסדו לאחר כשנה את המושבה עקרון, לימים מזכרת בתיה), והמשבר האישי והכספי שעבר בעקבות זאת. הוא ניסה לחדש את הוצאת העיתון ב-1886, בלונדון, שם יצאו לאור גיליונות ספורים, אבל לא נמצאו להם די חותמים. לאחר מותו הפתאומי של יחיאל ברי"ל באותה שנה, לא היה ל"הלבנון" המשך.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

תבנית:אין בינוויקי