העיר העתיקה של באקו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
WikitanvirBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט משנה: ru:Ичери-шехер
ZéroBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: fr:Vieille Ville (Bakou)
שורה 68: שורה 68:
[[eo:Malnova Urbo (Bakuo)]]
[[eo:Malnova Urbo (Bakuo)]]
[[fa:ایچری‌شهر]]
[[fa:ایچری‌شهر]]
[[fr:Vieille Ville (Bakou)]]
[[hr:Stari grad Baku]]
[[hr:Stari grad Baku]]
[[hy:Իչարի Շահար (Բաքվի թաղամաս)]]
[[hy:Իչարի Շահար (Բաքվի թաղամաս)]]

גרסה מ־10:30, 13 בינואר 2012

40°22′0″N 49°50′0″E / 40.36667°N 49.83333°E / 40.36667; 49.83333


שגיאות פרמטריות בתבנית:אתר מורשת עולמית

פרמטרים [ כתובית, קריטריון ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

העיר מוקפת החומה בבאקו,
ארמון שירוואנשה ומגדל העלמה

İçəri şəhər
אתר מורשת עולמית
מדינה אזרבייג'ןאזרבייג'ן אזרבייג'ן
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2000
שטח האתר 221,000 מ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
חלק מתוך העיר מוקפת החומה בבאקו, ארמון שירוואנשה ומגדל העלמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות אתר בסיכון בין 2003 ל-2009
קואורדינטות 40°21′54″N 49°50′10″E / 40.365033°N 49.836°E / 40.365033; 49.836
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העיר העתיקה של באקו (אזרית İçeri şəhər - "העיר הפנימית") היא אתר מבוצר ומוקף חומה השוכן במרכז העיר באקו, בירת הרפובליקה של אזרבייג'ן והעיר הגדולה בה. בדצמבר 2000 נבחרה העיר העתיקה, יחד עם ארמון שירוואנשה ומגדל העלמה שבתחומה, להיות האתר הראשון באזרבייג'ן שהוכרז כאתר מורשת עולמית. ב-2003 הכריזה אונסק"ו על העיר העתיקה כעל אתר בסיכון, עקב נזקי רעידת האדמה מנובמבר 2000, ורמת השימור הירודה של האתרים, אך השיפור במצב האתר הביא לביטולה של ההכרזה בשנת 2009‏‏[1].

העיר העתיקה

העיר העתיקה

צורתה של העיר העתיקה בבאקו היא כשל אליפסה באורך של כ-600 מטר וברוחב של כ-400 מטר. היא שימשה גם כמצודה, ורובה של החומה כמו גם מגדלי התצפית חוזקו לאחר הכיבוש הרוסי ב-1806 ושרדו. הרחובות בעיר העתיקה צרים ומרוצפים באבנים ויש בה עשרות מסגדים. בין המבנים העתיקים בעיר בולטים במיוחד ארמון שירוואנשה בצידה המערבי ומגדל העלמה בצידה המזרחי אשר זכו לציון מיוחד בהכרזת אונסק"ו. העיר העתיקה מוקפת ברצועת גנים שמפרידים בינה לבין חופי הים הכספי במזרח (פארק פרימורסקי), ומספר מבני ציבור כמו העירייה, בניין התזמורת הפילהרמונית וארמון איסמאיליה ניצבים במרכזם ממערב לחומה.

ארמון שירוואנשה

ארמון שירוואנשה (Şirvanşahlar sarayı - "ארמון שושלת (בני) שירוואנשה") ממוקם בחלקה המערבי של העיר העתיקה, אורכו כ-100 מטר ורוחבו כ-50 מטר, והוא כעיר בתוך עיר. במאה ה-15 העביר איברהים הראשון את בירתו משמחה (Şamaxı) לבאקו והורה על הקמתו של הארמון באתר שלפי האמונה שימש כמקום קברו של הקדוש הסופי יחיא בקוביט. קדושתו של המקום באה לידי ביטוי גם באמונה הרווחת עד לא מזמן כי בתחומו מצויות בארות שלמימיהם כושר ריפוי, והוא שימש ככל הנראה כמוקד לאמונה הסופית. הארמון חרב לאחר כיבוש באקו בידי האימפריה הספווית ב-1501 וגירוש המסדר הסופי מהעיר. ב-1964 הוכרז המתחם כאתר שימור לאומי.

  • הקמתו של מבנה הארמון המרכזי החלה ב-1411 והוא כולל צלעות בכ-50 כיוונים. בארמון שתי קומות ובראשו ניצב מבנה מתומן שעליו כיפה.
  • הדיוואן האנה (Divan xanə) הוא ביתן אבן מתומן קטן הממוקם במרכזה של חצר, וגם עליו נצבת כיפה.
  • המאוזוליאום של בני שירוואנשה נבנה על ידי חלילאולה הראשון שהיה הראשון מבני השושלת שנקבר בו.
  • מסגד הארמון משנות השלושים של המאה ה-15 ממוקם בחצר התחתונה של המתחם ובצידו הצפון-מזרחי ניצב צריח. במסגד שני אולמות תפילה - האחד לגברים והאחר, קטן יותר, לנשים.
  • קבר הקדוש הסופי יחיא בקוביט שוכן מתחת למבנה מתומן קטן בחלקו הדרומי של המתחם. חלקו של המבנה שמעל לקרקע שימש לפולחן.
  • מבנה השער המזרחי של המתחם נבנה בעת השלטון העות'מאני בעיר מ-1585 עד 1603 והוא קרוי על שמו של הסולטאן מורט השלישי.
  • החמאם שבצידו הדרומי של המתחם נבנה במאה ה-17 ונתגלה רק בשנת 1939. יש בו 26 חדרים והוא ממוקם בחלקו מתחת לפני הקרקע כדי לשמור על הטמפרטורה בו.

מגדל העלמה

חתך רוחב וצד של מגדל העלמה

מגדל העלמה (אזרית Qız Qalası, בעבר Göz Qalası - "מגדל העין/עיניים"; רוסית Девичья башня) הוא סימלה הידוע ביותר של באקו, והוא מופיע על שטרות ומטבעות של מאנאט אזרבייג'ני. המגדל ניצב בצידה הדרומי של העיר העתיקה, והוא היה חלק מקו הביצורים העתיק שלה, שאינו קיים עוד. המגדל ניצב במקור על חופו של הים הכספי, אך כיום הוא נבדל ממנו על ידי פארק פרימורסקי וכביש השוכנים על אדמה שיובשה מהים בתחילת המאה ה-20.

המגדל עגול ונישא לגובה של 29.5 מטרים. קוטרו 17 מטרים והוא עשוי מאבן גיר מקומית. קטע החומה הקצר הבולט ממנו הוא בגובה של ארבע מטרים מעל הקרקע ואורכו חמישה מטרים (בכחול בתרשים). בתוך המגדל שמונה קומות המקורות בקשתות

מועד הקמתו של המגדל אינו ידוע בבירור, וסגנונו אינו פרסי או טורקי. היסודות הם ככל הנראה מהמאה ה-5 או המאה ה-6, וחלקו העיקרי של המבנה הוקם במאה ה-12. קיימות מספר סברות באשר למקור שמו - עלמה שקפצה ממנו אל מותה, העובדה שמעולם לא נכבש בכוח, על שמם של הטורקים האוע'וזים, או ששמו של המגדל ששימש לתצפית השתבש מהמילה הטורקית לעיניים. מגג המגדל המשמש כמוזיאון נשקף נוף מקיף של העיר ושל הים הכספי. קומת הקרקע נגישה באמצעות סולם בלבד, ובה שכנה בעבר באר בעומק של 21 מטר שסיפקה למבנה את צריכת המים שלו.

הערות שוליים

קישורים חיצוניים

המגדל מואר לעת ערב
המגדל מואר לעת ערב


תבנית:Link FA