סוס קברדיני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ הסוס הקברדיני הועבר לסוס קברדיני: כמקובל ללא "ה" הידיעה
(אין הבדלים)

גרסה מ־15:03, 21 בינואר 2012

סוס קברדיני.

הסוס הקברדיני ( באדיגית:Къэбэрдей шы ) מוכר גם כסוס הקברדה, הוא זן של סוסים אשר מגודל על ידי הצ'רקסים בהרי הקווקז. סוסים אלו גדלים באזור השבט הקברדיני, כיום רפובליקת קברדינו-בלקריה. זן זה מוכר לאדם מלפני כארבע מאות שנים, אולם הוא קיים ככל הנראה עוד מתקופת האדם החתי . סוסים אלו מתאפיינים בכושר הסיבולת ויכולתם להתאקלם באזורים קשים.

היסטוריה

שבטים בצפון הרי הקווקז השביחו את סוסי הקברדה החל עוד מהמאה ה-16 במטרה לאפשר הישרדות בתנאים קשים . הפריית הקברדה הינו שילוב של סוסי ערבה ,קרבך , ערבי וטורקמניסטאני . עדר ההפריה נודד לפי עונות השנה, את תקופת הקיץ הם מבלים בהרים ובסוף עונת הקיץ הם נודדים אל המדרונות ושם יבלו את תקופת החורף .

בתחילת המאה ה-20 החל הרוזן סטרוגנוב להכליא סוסי קברדה עם סוסים ערבים. אחרי המהפכה הרוסית ב 1917 מספרם של סוסי הקברדה הלך והצטמצם ובשלהי 1920 החלו מאמצים לחדש את השבחת סוסי הקברדה . בין השנים 1935 לבין 1953 נאמד מספרם על 446 סוסי הרבעה ו 3272 סוסות . במחצית הראשונה של המאה העשרים השביחו זן חדש , שילוב בין סוסי קברדה וטורברד. זן זה כונה אנגלו-קברדה וקיבל הכרה בשנת 1966 . בסוף שנות השמונים של המאה ה-20 ירד מספר סוסי הקברדה להרבעה לכ-400 עד 450, והמיקוד היה על גזעי מאלוקראצ'בסקי ומאלקינסקי והשבחות אחרות.

תכונות הגזע

סוס הקברדה מתנשא לגובה של 1.44 מ' ועד 1.54 מ' וצבעו שחור או אפור . מבנה הגוף מוצק מוצק. הראש והגוף חלקים, צוואר שרירי ,משקל בינוני כבד, חזה עמוק וארוך, גב קצר ושרירי .

לסוס הקברדה קיבולת חמצן גבוהה במערכת כלי הדם בעקבות המאמץ בתנאים הררים . מהירות העלייה במשקל מקל על גידול הקברדה במיוחד כשסוסים אלו אמורים לעמוד בפני אתגרים .סוסי הקברדה רגילים לגדול בתנאי שטח ולכן ניתן להיתקל בקושי מסוים להחזיק אותם באורוות אליהן הסוסים לא רגילים .

גזעי משנה

ישנן שלושה גזעי משנה עיקריים לקברדה :

  • גזע בסיסי-זהו הגזע השולט. מאוד שרירי, איברים ארוכים, טיפוסי לתנאים הררים .
  • גזע אורינטלי (מזרחי)–גזע זה מראה השפעה ערבית, הראש קטן יותר, רגליים חלקות, עור גוף דק ובעל מזג שונה.
  • גזע מסיבי (מוצק )–גזע זה גדול יותר מהאחרים, דומה לסוסי כרכרות.

שימוש

הקברדה מיועד לאזורים הררים ותנאי שטח קשים. הם גדלים מהר יחסית ובעלי סיבולת גבוהה. לעיתים משתתפים בתחרויות ספורט מחוץ לקברדינו–בלקריה. לעיתים משמשים לצורך הרבעה של סוסות ליצירת זנים אחרים כגון האנגלו – קברדה, הטרסקי, ועוד זנים אחרים בארמניה וגאורגיה. למרות זאת בדרך כלל הםמשמשים לצורכי עבודות בחוות . אנשי שבטי הקווקז מגדלים חציר במדרונות ההרים כמזון לסוסים בכדי להשאירם באזור .

קישורים חיצוניים