שמורה ביוספרית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: eu:Biosfera erreserba
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
השמורות הביוספריות מוקמות ומוכרות במסגרת "תוכנית האדם והביוספרה" (MAB) של [[אונסק"ו]], ובהתאם לאמנת [[האומות המאוחדות]] בדבר מגוון ביולוגי.
השמורות הביוספריות מוקמות ומוכרות במסגרת "תוכנית האדם והביוספרה" (MAB) של [[אונסק"ו]], ובהתאם לאמנת [[האומות המאוחדות]] בדבר מגוון ביולוגי.


מטרת הקמת השמורות הביוספריות היא ליצור שילוב חכם בין שימור מגוון ביולוגי לבין פיתוח כלכלי. על פי תקנון השמורות הביוספריות של אונסק"ו, שמורות ביוספריות "יעודדו ויציגו מערכת יחסים שקולה בין בני אדם לבין [[ביוספירה|הביוספרה]]". סעיף 4 לתקנון קובע, כי על שמורה ביוספרית "לכלול פסיפס של [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]]", ולמעשה לייצג שילובים מגוונים בין ערכי טבע יבשתיים, [[ים|ימיים]] או [[חוף|חופיים]].
מטרת הקמת השמורות הביוספריות היא ליצור שילוב חכם בין שימור מגוון ביולוגי לבין פיתוח כלכלי. על פי תקנון השמורות הביוספריות של אונסק"ו, שמורות ביוספריות "יעודדו ויציגו מערכת יחסים שקולה בין בני אדם לבין [[ביוספירה|הביוספרה]]". סעיף 4 לתקנון קובע, כי על שמורה ביוספרית "לכלול פסיפס של [[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]]", ולמעשה לייצג שילובים מגוונים בין ערכי טבע יבשתיים, [[ים|ימיים]] או [[חוף|חופיים]].אמרה בתיה.


נכון לינואר 2007, "הרשת העולמית של שמורות ביוספריות" של אונסק"ו כוללת 507 שמורות ביוספריות ב-102 [[מדינה|מדינות]] ברחבי העולם.
נכון לינואר 2007, "הרשת העולמית של שמורות ביוספריות" של אונסק"ו כוללת 507 שמורות ביוספריות ב-102 [[מדינה|מדינות]] ברחבי העולם.

גרסה מ־10:45, 14 בפברואר 2012

מספר השמורות הביוספריות לפי מדינות

שמורה ביוספרית היא שמורות טבע בקרבת מגורי אדם, העונות על שורה של קריטריונים אקולוגיים ותכנוניים הנוגעים לביוספרה, כולל פיתוח בר קיימא ושמירה על ערכי טבע מגוונים, במטרה לאזן בין צרכי האדם העכשוויים, העתידים וערכי שמירת הטבע.

השמורות הביוספריות מוקמות ומוכרות במסגרת "תוכנית האדם והביוספרה" (MAB) של אונסק"ו, ובהתאם לאמנת האומות המאוחדות בדבר מגוון ביולוגי.

מטרת הקמת השמורות הביוספריות היא ליצור שילוב חכם בין שימור מגוון ביולוגי לבין פיתוח כלכלי. על פי תקנון השמורות הביוספריות של אונסק"ו, שמורות ביוספריות "יעודדו ויציגו מערכת יחסים שקולה בין בני אדם לבין הביוספרה". סעיף 4 לתקנון קובע, כי על שמורה ביוספרית "לכלול פסיפס של מערכות אקולוגיות", ולמעשה לייצג שילובים מגוונים בין ערכי טבע יבשתיים, ימיים או חופיים.אמרה בתיה.

נכון לינואר 2007, "הרשת העולמית של שמורות ביוספריות" של אונסק"ו כוללת 507 שמורות ביוספריות ב-102 מדינות ברחבי העולם.

על מנת שמרחב מסוים יקבל הכרה כשמורה ביוספרית, עליו לכלול אזור ליבה עם ערכי טבע המוגנים על פי חוק, אזור חוצץ שבו אסורות פעולות הפוגעות בטבע, ואזור מעבר, שבו מותרות פעולות כאלו בהתאם לחוקים ולתקנות המקומיות. באזור המעבר תהיה קיימות מקומית וייעשה שימוש בר-קיימא במשאבים טבעיים לטובת הקהילה המקומית. על מנת להבטיח זאת, מוקמים בכל שמורה מנגנונים של מחקר, פיקוח, חינוך האוכלוסייה והכשרת בעלי מקצוע.

בישראל, קיימת שמורה ביוספרית אחת, בכרמל. שמורת הכרמל הוכרה כשמורה ביוספרית באפריל 1996, כיום (2009) מעמד השמורה נמצא בסכנה היות שההכרזה על השטח כשמורה הונחתה מלמעלה והאוכלוסייה המקומית (דרוזית ברובה) לא שותפה בתכנון השמורה או בתהליך השימור הנוכחי.

בנוסף, נמצא פארק רמות מנשה בתהליכים מתקדמים לקראת הכרה כשמורה ביוספרית. לאחר קבלת המעמד הרשמי, ייקרא הפארק בשם: "מרחב ביוספרי רמות מנשה".

ראו גם

קישורים חיצוניים