ניקולאוס הקדוש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2+) (בוט משנה: bg:Николай Мирликийски
אין תקציר עריכה
תגית: חשד למילים בעייתיות
שורה 17: שורה 17:
|קנוניזציה על ידי=
|קנוניזציה על ידי=
|תכונות=מוצג בלבוש [[בישוף]] (בחלק מהכנסיות המזרחיות מוצג לבוש ב[[אומופור]] ועם ספר בשורה), לעתים מוצג עם [[ישו]] על כתף אחת שלו וה[[תאותוקוס]] (אם-האל) על כתף שנייה)
|תכונות=מוצג בלבוש [[בישוף]] (בחלק מהכנסיות המזרחיות מוצג לבוש ב[[אומופור]] ועם ספר בשורה), לעתים מוצג עם [[ישו]] על כתף אחת שלו וה[[תאותוקוס]] (אם-האל) על כתף שנייה)
|פטרון= רוסיהף סרביה, קרואטיה, ילדים, מלחים, דייגים, סוחרים, המואשמים על לא עוול בכפם, זונות, גנבים מלאי חרטה, רוקחים, ממשכנים
|פטרון= רוסיה, סרביה, קרואטיה, ילדים, מלחים, דייגים, סוחרים, המואשמים על לא עוול בכפם, זונות, גנבים מלאי חרטה, רוקחים, ממשכנים
|מקום פולחן=[[בזיליקת סן-ניקולא]], [[בארי (עיר)|בארי]]
|מקום פולחן=[[בזיליקת סן-ניקולא]], [[בארי (עיר)|בארי]]
|מחלוקות=
|מחלוקות=

גרסה מ־15:48, 6 במרץ 2012


שגיאות פרמטריות בתבנית:קדוש נוצרי

פרמטרים ריקים [ קנוניזציה על ידי, מקום הקנוניזציה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ מקום פולחן, תאריך הקנוניזציה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ניקולאוס
Άγιος Νικόλαος
ניקולאוס הקדוש באיקונין רוסי
ניקולאוס הקדוש באיקונין רוסי
לידה ככל הנראה בשנת 270
פטרה (טורקיה)
פטירה ככל הנראה בשנת 345
מירה
קדוש עבור כל הכנסיות
חג 6 בדצמבר (יום חג עיקרי), 19 בדצמבר (חלק מן הכנסיות המזרחיות), 9 במאי (העברת שרידיו)
תכונות מוצג בלבוש בישוף (בחלק מהכנסיות המזרחיות מוצג לבוש באומופור ועם ספר בשורה), לעתים מוצג עם ישו על כתף אחת שלו והתאותוקוס (אם-האל) על כתף שנייה)
פטרון של רוסיה, סרביה, קרואטיה, ילדים, מלחים, דייגים, סוחרים, המואשמים על לא עוול בכפם, זונות, גנבים מלאי חרטה, רוקחים, ממשכנים

ניקולאוס הקדוש (יוונית: Άγιος Νικόλαος) הוא קדוש נוצרי חשוב שהיה בישוף מירהליקיה, חלק מטורקיה של ימינו) ולעתים מכונה "ניקולאוס ממירה". בשל הניסים הרבים המיוחסים לו, הוא ידוע גם כ"ניקולאוס עושה הניסים". הוא ידוע גם כנותן מתנות בסתר, למשל הטמנת מטבעות בנעליים והוא המודל למיתוס "סנטה קלאוס". ב-1087 הועברו שרידיו לבארי והוא ידוע לפיכך גם כ"ניקולאוס מבארי".

תאריכי לידתו ומותו אינם מתועדים. מקובל כי נולד ב-270 לספירה (אך יש הטוענים כי נולד בין שנה זו לבין 286), וכי מת ב-6 בדצמבר 345 (אך יש הטוענים כי מת ב-326, 351 או 365).

שמו והקשר בין ניקולאוס לסנטה קלאוס

מקור שמו מיוונית - "ניצחון העם". בשפות שונות הוא מכונה "Nicholas" (אנגלית), ניקולא (Nicolas בצרפתית, نقولا בערבית), ניקולאי (רוסית ושפות סלאביות שונות), מיקולאש (Mikuláš, או מיקלוש בהונגרית, צ'כית, סלובקית), וניקלאס (בחלק מן השפות הנורדיות).

בתרבויות בנלוקס, גרמניה ואחרות הוא נחשב לקדוש אשר מעניק לילדים מתנות ביום חגו (ה-6 בדצמבר) לפני חג המולד, בתור "ניקולאוס הקדוש". ביום חגו מותירים הילדים את נעליים או גרביהם מחוץ לדלת חדרם (או ביתם) בתקווה למציאת מתנות (מטבעות שוקולד, ממתקים, צעצועים קטנים) בתוכם. שמו של ניקולאוס "התגלגל" בעקבות הגירה של מאמינים במנהג ממדינות בנלוקס גם לתרבויות אחרות, שם עוות הכינוי בתרבויות אלו לניקולאוס, לשם "קלאוס" (בלוקסמבורגית, למשל, יותר נפוץ הכינוי קלסשן (Kleeschen) מאשר הכינוי הפורמלי "Hellegen Niklos" ובהולנדית מכונה הקדוש גם "Sinterklaas" - קלאס בהולנדית או קלס בלוקסמבורגית ככינוי חיבה לניקולאוס). "סנטה קלאוס" הפך לדמות נפרדת, המעניקה מתנות ביום חג המולד (25 בדצמבר) עצמו.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניקולאוס הקדוש בוויקישיתוף

תבנית:Link FA