ליירד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
World2000 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ Kulystab העביר את הדף לורד סקוטי (ליירד - תואר חבר אצולה סקוטי) ל־ליירד תוך דריסת הפניה: שם התואר הישיר
(אין הבדלים)

גרסה מ־17:11, 17 באפריל 2012

ליירד (בסקוטית Laird) הינו תואר לורד פיאודלי סקוטי, אשר שימש ככינוי לבעלי האחוזות בסקוטלנד הפיאודלית.

ליירד הוא תואר חבר באצולה הסקוטית, כמו כן הוא תואר העובר בירושה. בטבלת בעלי התארים ללא מעמד האצולה, הוא מדורג מתחת לברון ומעל לאסקווייר.

משמעות המילה

המילה ליירד "Laird", ידוע כי שימשה כבר במאה ה -15 והלאה, היא צורה מקוצרת של המילה לאבארד "laverd", שהיא מילה מהשפה הסקוטית העתיקה אשר פירושה מגיע מהמונח האנגלו סכסוני לתואר "לורד".

היסטוריה והגדרה

הליירד הוא חבר מעמד האצולה, מבחינה היסטורית הליירד מדורג מתחת לברון ומעל לאסקווייר בטבלת בעלי התארים ללא מעמד האצולה לפי חוקי [[צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה[[ משנת 1592, תואר זה ניתן לבעלי האדמות בסקוטלנד ולא לבעלי הבתים הבודדים בכפרים.

במאה ה-15 והמאה ה-16 התואר ליירד שימש את בעלי הקרקעות אשר היו קשורים ישירות אל הכתר המלכותי, ולכן היו זכאים להשתתף בפרלמנט. בעלי התואר ליירד מלכו על אחוזותיהם כמו נסיכים, בנו טירות ויכלו להקים בית משפט קטן תחת שלטונם. במקור, במאות ה -16 וה -17 התואר ניתן גם לראשי השבטים בסקוטלנד, אשר להם לא היה רכוש פרטי, אך היו בעלי חובות כלפי הקהילה אותה שירתו.

התואר ליירד הקנה לבעל האחוזה יכולת לשאת זכויות פאודליות מקומיות מסויימות. הליירד היה בעל זכות הצבעה לפרלמנט העתיק של סקוטלנד של לפני האיחוד עם אנגליה. נשאו מזכויות ההצבעה העתיק שלפני האיחוד הפרלמנט של סקוטלנד, אם כי זכות הצבעה זו באה לידי ביטוי באמצעות שני נציגים של כל המחוז שנודעו בכינוי הנציבים של ה"שיירס" (Shires) שבאו ממעמד הליירד ונבחרו על ידי עמיתיהם.

תושב אשר החזיק בתואר זה נקרא "ליירד", תושבת אשר החזיקה תואר זה נקראה בשם "ליידי של כבוד".

התואר "ליירד" מתורגם כ"לורד", אך הוא אינו תואר אצולה. התואר עובר בירושה כיוון שקשור הוא לקרקע, ללא מכירת הקרקע לא ניתן להעביר את התואר לאדם אחר.

הפנייה אל מחזיקי התואר "ליירד" מתבצעת בשם: "הליירד של אחוזת ..." או בתואר "המכובד".

כיום ישנם כמה אירגונים וחברות בסקוטלנד אשר מוכרות את התואר "ליירד" עם חלקות אדמה קטנות בשמורות טבע שונות, תארים אלה הם אינם בעלי משמעות כבעבר מכיוון שהקונים בעלי התואר "ליירד" שותפים לאותה חלקת אדמה המחולקת לחלקים קטנים, ולכן תואר זה הוא כגימיק משעשע הנשען על חוק עתיק יומין בסקוטלנד בנושאי תארי האצולה השונים.