דובר צה"ל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏ביקורת: היו תלונות גם על ניסוחים מוטים ולא רק על שקרים. ראו את המקורות.
שורה 16: שורה 16:


===ענף תקשורת===
===ענף תקשורת===
ענף זה אמון על הטיפול השוטף באמצעי התקשורת הישראלים ובקהלי היעד השונים הזוכים לטיפול ממוקד באמצעות החלוקה למדורים. המדורים מוכוונים לכלי התקשורת עימם הם עובדים, כגון: '''מדור כתובה''' המיועד למערכות העיתונות הכתובה ומגזינים, '''מדור רדיו ואינטרנט''' הפועל מול תחנות הרדיו הארציות ואתרי האינטרנט הישראליים. המדור הוותיק ביותר בענף תקשורת הוא '''מדור כתבים צבאיים''' (מדור כ"צים), המטפל בכתבים ובפרשנים לענייני צבא וביטחון (כגון: רוני דניאל, אלון בן דוד, כרמלה מנשה). מדור זה מהווה את ליבת העשייה של חטיבת דובר צה"ל. נוסף על אלה קיימים '''מדור תקשורת מקומית''', שאחראי על הדברור בקרב העיתונות המקומית ותחנות הרדיו האזוריות (רדיו ת"א, 103FM, "רדיו כל רגע" וכדומה) ו'''מדור הפקות ופרויקטים''' הפועל מול כל תוכניות הטלוויזיה השונות (כגון: מהדורות החדשות, תוכניות בוקר, עובדה, תוכניות תחקירים למיניהן)ועוסק בכל ההפקות המשותפות עם הצבא כגון: הסדרה "טירונות", ספיישלים, סרטי קולנוע, בראש הענף פועל '''"הריכוז"'''- גוף תכנוני וביצועי האמון על ריכוז הפניות והיוזמות של כלל הענף, התווית מדיניות ואישור כלל המתבצעים בנייה ותכנון תוכניות תקשורתיות ומהווה חוליה מקשרת של החטיבה משרד הביטחון ואגף התכנון הצה"לי.
ענף זה אמון על הטיפול השוטף באמצעי התקשורת הישראלים ובקהלי היעד השונים הזוכים לטיפול ממוקד באמצעות החלוקה למדורים. המדורים מוכוונים לכלי התקשורת עימם הם עובדים, כגון: '''מדור כתובה''' המיועד למערכות העיתונות הכתובה ומגזינים, '''מדור רדיו ואינטרנט''' הפועל מול תחנות הרדיו הארציות ואתרי האינטרנט הישראליים. המדור הוותיק ביותר בענף תקשורת הוא '''מדור כתבים צבאיים''' (מדור כ"צים), המטפל בכתבים ובפרשנים לענייני צבא וביטחון (כגון: רוני דניאל, אלון בן דוד, כרמלה מנשה). מדור זה מהווה את ליבת העשייה של חטיבת דובר צה"ל. נוסף על אלה קיימים '''מדור תקשורת מקומית''', שאחראי על הדברור בקרב העיתונות המקומית ותחנות הרדיו האזוריות (רדיו ת"א, 103FM, "רדיו כל רגע" וכדומה) ו'''מדור טלוויזיה והפקות''' הפועל מול כל תוכניות הטלוויזיה השונות (כגון: מהדורות החדשות, תוכניות בוקר, עובדה, תוכניות תחקירים למיניהן)ועוסק בכל ההפקות המשותפות עם הצבא כגון: הסדרה "טירונות", ספיישלים, סרטי קולנוע, בראש הענף פועל '''"הריכוז"'''- גוף תכנוני וביצועי האמון על ריכוז הפניות והיוזמות של כלל הענף, התווית מדיניות ואישור כלל המתבצעים בנייה ותכנון תוכניות תקשורתיות ומהווה חוליה מקשרת של החטיבה משרד הביטחון ואגף התכנון הצה"לי.


===ענף תב"ל - תקשורת בינלאומית===
===ענף תב"ל - תקשורת בינלאומית===

גרסה מ־15:46, 13 במאי 2012

תג דובר צה"ל

חטיבת דובר צה"לראשי תיבות: חטיבת דו"ץ), היא חטיבה באגף המבצעים (אמ"ץ) בצבא ההגנה לישראל המייצגת את הצבא במגעיו עם הציבור ועם התקשורת. בראש החטיבה עומד קצין בדרגת תת-אלוף (תא"ל) שתוארו "דובר צה"ל". החטיבה אחראית לפרסום ההודעות הרשמיות של צה"ל ולפגישות אנשי הצבא עם התקשורת (עיתונות, טלוויזיה, אינטרנט, רדיו וכדומה).

דובר צה"ל הנוכחי הינו תת-אלוף יואב מרדכי.

דובר צה"ל כפוף לראש אגף המבצעים והוא חבר פורום המטכ"ל. חשיבותו של דובר צה"ל נגזרת מהחשיבות ההולכת וגדלה של תפקיד התקשורת בלחימה המודרנית.

צלמת צבאית

היסטוריה

יחידת דובר צה"ל הייתה כפופה לראש אגף מודיעין עד אחרי מלחמת יום הכיפורים. בתקופתו של אריה שלו בתפקיד (1963 - 1967) שם היחידה שונה למחלקת ביטחון והסברה ושילב את ענף הקישור לעיתונות עם ענף ביטחון שדה. לאחר מלחמת יום הכיפורים הוכפפה היחידה ישירות לראש המטה הכללי, העומד בראשה זכה לדרגת תת-אלוף והוא משתתף בישיבות פורום מטכ"ל. מ-1999 הועברה היחידה לכפיפות אגף המבצעים, וראש החטיבה הוכפף לראש האגף, למעט בנושאים בהם יקבע הרמטכ"ל מראש ובכתב שבהם יהיה כפוף ישירות אליו.

מבנה חטיבת דובר צה"ל

מש"קיות דוברות של דובר צה"ל, פועלות בשטח

חטיבת דובר צה"ל מורכבת ממספר ענפים, ובין היתר היא מפעילה את אתר האינטרנט של צה"ל. החל משנת 2006 מורכבת היחידה משבעה ענפים, הכפופים ישירות לדובר צה"ל ומתואמים על ידי סגן דובר צה"ל (נכון לשנת 2010 אלוף משנה שי שטרן).

כמו כן לחטיבת דובר צה"ל נציגויות בארבעת הפיקודים: צפון, מרכז, דרום והעורף. בנוסף, קיימים מדורי תקשורת ויח"צ בזרועות (האוויר, הים והיבשה), ובאגפים. דובר פיקוד או זרוע הוא קצין בדרגת רב-סרן.

ענף תקשורת

ענף זה אמון על הטיפול השוטף באמצעי התקשורת הישראלים ובקהלי היעד השונים הזוכים לטיפול ממוקד באמצעות החלוקה למדורים. המדורים מוכוונים לכלי התקשורת עימם הם עובדים, כגון: מדור כתובה המיועד למערכות העיתונות הכתובה ומגזינים, מדור רדיו ואינטרנט הפועל מול תחנות הרדיו הארציות ואתרי האינטרנט הישראליים. המדור הוותיק ביותר בענף תקשורת הוא מדור כתבים צבאיים (מדור כ"צים), המטפל בכתבים ובפרשנים לענייני צבא וביטחון (כגון: רוני דניאל, אלון בן דוד, כרמלה מנשה). מדור זה מהווה את ליבת העשייה של חטיבת דובר צה"ל. נוסף על אלה קיימים מדור תקשורת מקומית, שאחראי על הדברור בקרב העיתונות המקומית ותחנות הרדיו האזוריות (רדיו ת"א, 103FM, "רדיו כל רגע" וכדומה) ומדור טלוויזיה והפקות הפועל מול כל תוכניות הטלוויזיה השונות (כגון: מהדורות החדשות, תוכניות בוקר, עובדה, תוכניות תחקירים למיניהן)ועוסק בכל ההפקות המשותפות עם הצבא כגון: הסדרה "טירונות", ספיישלים, סרטי קולנוע, בראש הענף פועל "הריכוז"- גוף תכנוני וביצועי האמון על ריכוז הפניות והיוזמות של כלל הענף, התווית מדיניות ואישור כלל המתבצעים בנייה ותכנון תוכניות תקשורתיות ומהווה חוליה מקשרת של החטיבה משרד הביטחון ואגף התכנון הצה"לי.

ענף תב"ל - תקשורת בינלאומית

ענף זה מתכלל את הטיפול באמצעי התקשורת הזרים 24/7, לפי אזורים ושפות. ענף תב"ל כולל את הדסקים:

  • דסק אמריקה הלטינית ואסיה
  • דסק צפון אמריקה
  • מדור תקשורת ערבית
  • תא תקשורת הרוסית
  • דסק אירופה והפסיפיק
  • דסק ניו-מדיה (New Media) השונה באופיו משאר הדסקים בכך שפועל באינטרנט, בערוצים כמו youtube, twitter ובלוגים, ואינו מתמחה בשפה מסוימת, על אף שרוב המידע מועלה בשפה האנגלית.

ענף מא"י - מחקר, אסטרטגיה ויזמות

ענף מא"י , חלק ממחלקת התקשורת של דובר צה"ל, מחולק לשני מדורים: מדור מחקר ומדור אסטרטגיה. הענף אחראי על גיבוש האסטרטגיה הדוברותית והמסרים של צה"ל מול התקשורת, בהתבסס על מחקרים הנוגעים למגמות תקשורתיות.

  • מדור מחקר - תפקידו של המדור הוא לעמוד על המגמות התקשורתיות הקיימות לגבי צה"ל, לנתח את משמעותן, ולהסיק מסקנות דוברותיות בהתאם. (על בסיס כלים מחקריים מגוונים ומדעיים)
  • מדור אסטרטגיה - המדור משתמש במחקרים הנעשים בענף ובהתאם למסקנות ולהערכות מצב שניתן ע"י גורמים בטחוניים ומדיניים נוספים, המדור מעביר מסרים והמלצות אסטרטגיות למערך הדוברות של צה"ל ולגורמים בכירים – כגון הדובר והרמטכ"ל.

בנוסף, הענף מתכנן תוכניות דוברותיות עתידיות בשלל נושאים מגוונים ורגישים.

ענף ההכשרות

ענף ההכשרות אחראי לבנות את מערך הדוברות ואת כלל צה"ל, חייליו ומפקדיו, לקראת פעילות תקשורתית. במסגרת הענף ישנם שני גופים - מדור תורה ותרגילים והבי"ס הצבאי לתקשורת.

  • מדור התורה והתרגילים אחראי על עיגון הפעולות הדוברותי והתקשורתי לנהלים ופקודות המשמשות את חטיבת דובר צה"ל ונציגיה בפיקודים ובזרועות. כמו כן המדור משתתף בתרגילים הצה"ליים ומייצר אווירה תקשורתית למפקדים ואנשי דובר צה"ל, זאת באמצעות הפקת פרסומים תקשורתיים, דימוי הצטרפות צוותי תקשורת לכוחות המבצעים ועוד.
  • בית הספר הצבאי לתקשורת אמון על הכשרת כוח האדם של מערך הדוברות וכן להכשיר את מפקדי צה"ל וחייליו להתנהל נכון עם תקשורת. בית הספר מנהל ימי עיון בנושא תקשורת, מעביר הרצאות במסגרות שונות וכן מעניק הכשרה לבעלי תפקידים בהתאם לצורך הדוברותי. בחזקתו ה"מרכז לתרגול תקשורת" (מת"ת), סימולטור אולפן של חטיבת דובר צה"ל, בו מדומים ראיונות לטלוויזיה ולרדיו.

ענף קשרי הציבור

קצ"ב הוא ענף האחראי על הקשר עם הציבור הרחב בארץ ובעולם. הענף מחולק לשלושה מדורים.

  • מדור צבא-חברה אמון על ממשקי צבא וקהילה ועוסק בין היתר בביקורים של ציבור ישראלי בבסיסי ומתקני צה"ל השונים, הרצאות של גורמים צבא בפורומים שונים, שימור הלגיטימציה של צה"ל, חיזוק הקשר ויצירת ממשקים של צה"ל עם הציבור בכל האמור לאירועים של צבא-חברה. בנוסף, המדור אמון על הזמנת הופעות של להקות צה"ל השונות באירועים אזרחיים.
  • מדור ארי"ה (ארגונים יהודיים וממשל בינלאומי) אמון על הקשר עם הארגונים היהודיים בעולם, הקהילות היהודיות וגורמי ממשל בינלאומי. פעילות המדור מול הארגונים היהודים מתבטאת, בין היתר, במתן מענה לביקורים וסיורים, הרצאות והשתתפות חיילים באירועים.
  • מדור פניות ציבור נותן מענה לגורמים שונים הפונים על-פי חוק חופש המידע, קשרי צה"ל עם ארגונים לא ממשלתיים לזכויות אדם בארץ ובחו"ל (N.G.O) וסיוע לציבור בנושאים שונים כדוגמת הפקות של סרטים/צילומים/אירועים, עבודות אקדמאיות שונות, עבודות מחקר ובקשות שונות שלא על-פי חוק חופש המידע וכדומה.

ענף המבצעים

ענף מבצעים אחראי על דוברות ההיבטים המבצעיים בצה"ל. לענף כפופות נציגויות דובר צה"ל בפיקודים המרחביים והוא פועל מולם ומול מדורי התקשורת בזרועות האוויר, הים ואמ"ן בכל הקשור לפעילות המבצעית היזומה, לאירועים המבצעיים שמתרחשים בגזרות השונות וכן בהיערכות למצבי חרום. הענף כולל את מדור הדיווח של דובר צה"ל שפועל 24 שעות ביממה לאורך כל השנה ואחראי על הוצאת הודעות הדובר, עדכון הכתבים באירועים ובפעילות ועל הפעלת החטיבה במצבי חירום.

  • 'דיווח דו"ץ' או בחירום 'חמ"ד' (חדר מצב דוברותי) הוא הגוף המרכזי של דברור הפעילות המבצעית בחטיבת דובר צה"ל. גוף זה אחראי בין היתר על החמ"ל הדוברותי המרכזי של צה"ל שאליו מתנקזות כל הידיעות על המתרחש בגזרות השונות. החמ"ל אמון על התוצרים הדוברותיים של צה"ל כגון: הודעות הדובר, מידע לכתבים, ביפרים שוטפים ועוד. העבודה נעשית מול המפקדים ונציגי דובר צה"ל בשטח, כמו גם מול אגפי המטה הכללי וגופי ביטחון נוספים (שב"כ, משטרה וכדומה) וכן מול כתבים ופרשנים צבאיים. בדיווח קיים תא נפרד המיועד לעבודה מול התקשורת הבינלאומית, שממנו מופץ מידע באנגלית בזמן אמת לרשתות התקשורת ולסוכנויות הידיעות, ובו משרתים חיילים דוברי שפות זרות. החמ"ל עובד 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע ותפקידו לספק מענה רציף לכתבים ישראלים ובינ"ל בנושאים מבצעיים.
  • מני"ב (מכלול ניתוב ידיעות ובקרה) הוא מכלול הכפוף לענף המבצעים, ועוסק באיסוף מידע המתפרסם אודות צה"ל באמצעי התקשורת הישראליים והזרים. המני"ב מאויש 24 שעות ביממה ועוקב אחר התקשורת הישראלית והזרה, על מנת ליצור תמונת מצב תקשורתית לטווח קצר ולטווח ארוך. המידע הנאסף מנותח ומופץ למפקדי צה"ל. המדור מנהל גם ארכיון של כל הכתבות הצבאיות המתפרסמות בטלוויזיה, הנשמרות לשימוש הצבא לעתיד.

יחידת ההסרטה של דובר צה"ל

ערך מורחב – יחידת ההסרטה של דובר צה"ל

יחידת ההסרטה של דובר צה"ל היא מכלול מקצועי בחטיבת דובר צה"ל, המתמקצע בתחומי הצילום (וידאו וסטילס) וההפקות.

תחום תקשורת אינטראקטיבית

פועל החל מחודש ינואר 2012 ומאגד את כלל הערוצים הרשמיים המופעלים על ידי צה"ל באינטרנט. תחום התקשורת האינטראקטיבית מפעיל את אתרי האינטרנט של צה"ל בעברית, אנגלית, צרפתית וערבית, כמו גם את ערוצי הניו-מדיה של צה"ל, בפייסבוק, בטוויטר, בפליקר (פרסום תמונות ברישיון האוסר שימוש מסחרי בהן), ביוטיוב, ובבלוג). התחום מורכב ממדור אתר צה"ל שפעל במשך כעשור תחת תחום ההסרטה של החטיבה, ומדסק ניו-מדיה שפעל כחלק מענף התקשורת הבין-לאומית (תב"ל). התחום כפוף לראש מחלקת תקשורת בדובר צה"ל.

פעילות אינטנסיבית של דסק הניו-מדיה בלטה בעקבות ההסלמה בדרום במרץ 2012, בעקבות חיסולו של זוהיר אל-קייסי, מזכ"ל ועדות ההתנגדות העממית. צה"ל הפיץ בבלוג שלו ובערוץ הפייסבוק שלו עדכונים תכופים על הלחימה בדרום, בעיקר נפילות של רקטות בערי ישראל, יירוטי "כיפת ברזל" ותקיפות חיל האוויר הישראלי על חוליות שיגור ותשתיות טרור. בבלוג שלו חשף צה"ל והפריך שקר פלסטיני שהופץ בטוויטר [1][2] וקרא לגולשים להפיץ את האמת בטוויטר ובפייסבוק. בהמשך קרא דובר צה"ל בבלוג שלו לגולשים להתגייס לעזרת ההסברה הישראלית ולשתף עדכונים וכתבות על ההסלמה בדרום.[3]

הכשרת מש"קי הדוברות

קורס מש"קי הדוברות של חטיבת דובר צה"ל נערך בבה"ד 13 ובבית פלדמן ומשכו 9 שבועות. לקורס משובצים חיילים שעברו מיונים, בהיותם מלש"בים במסגרת אשכול דוברות והם בעלי נתונים אישיים גבוהים. המבחנים בודקים ידע כללי, יכולת ביטוי בכתב ובעל-פה, התמודדויות עם מצבי לחץ. שלושת השלבים כוללים מבחני ידע בנושאים כלליים, הדמיות (סימולציות) וראיון הנעשה על ידי ועדת קצינים מהחטיבה ופסיכולוג חיצוני.

החניכים מגיעים לקורס לאחר שסיימו טירונות בבסיסי הטירונות הכלל צה"ליים השונים. הקורס כולל היכרות מעמיקה עם תחום התקשורת והדוברות וכן עם מבנה צה"ל ופעילותיו השונות. בקורס עוברים החניכים הרצאות של מרצים בכירים מתחום התקשורת בצה"ל ומעולם התקשורת האזרחי וכן סימולציות המדמות את הפעילות הדוברותית בה עתידים לעסוק בוגרי הקורס בסיומו. בסיום הקורס משובצים הבוגרים בענפי החטיבה השונים ובגופי יחסי הציבור של הזרועות ואגפי המטכ"ל.

רשימת דוברי צה"ל

ביקורת

אמינות והגינות הדיווחים שמספק דובר צה"ל לתקשורת ספגה ביקורת, במיוחד במקרים שבהם פרסם הדובר ידיעות שגויות בזמן שמידע נכון נמסר דווקא על ידי גופים מחוץ לצבא. חלק מהמבקרים מאשימים את דובר צה"ל בשקרים מודעים, אחרים מבקרים פרסום ידיעות מוטעות טרם בדיקה מעמיקה דיה. בין המבקרים נמנים מבקר המדינה[4], עיתון הארץ[5] וועד מתיישבי השומרון[6].

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים