אשר ניסן לויטן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ {{עץ משפחת שך-לויטן}}
הסרת קטגוריה שלא הובהרה חשיבותה
שורה 15: שורה 15:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


{{עץ משפחת שך-לויטן}}
{{מיון רגיל:לויטן, אשר ניסן}}
{{מיון רגיל:לויטן, אשר ניסן}}
[[קטגוריה:משפחת שך-לויטן]]
[[קטגוריה:רבנים ליטאים]]
[[קטגוריה:רבנים ליטאים]]
[[קטגוריה:רבנים חרדים אמריקאים]]
[[קטגוריה:רבנים חרדים אמריקאים]]

גרסה מ־07:46, 25 במאי 2012

הרב אשר ניסן לויטן (כ"א בתמוז תרל"ט, 1879 - ט"ו בסיוון תשט"ז, 1956) היה רב וראש ישיבה בשאוול, ולאחר מכן רב ואב"ד בברונקס, מראשי "אגודת הרבנים" בארצות הברית.

תולדותיו

נולד בפומפיאן שבליטא לרב ישראל מאיר לויטן. אחיו הבכור הוא הרב בן ציון לויטן, רבה של שידלובה, ואחותו בת שבע שך היא אמו של הרב אלעזר מנחם מן שך.

למד בישיבת סלובודקה. נישא ליוכבד הינדה בת הרב יעקב דב רפופורט, חתן הרב יוסף זכריה שטרן, רבה של שאוול. לאחר נישואיו כיהן כרב בשאוול על מקום סב אשתו. כמו כן שימש כר"מ בישיבה המקומית שהוקמה בשנת תרס"ט (1909) ובראשה עמד הרב יהודה שפירא, חתנו של הרב מאיר אטלס, רבה של שאוול. לאחר מלחמת העולם הראשונה עמד בראשות הישיבה במשך כעשר שנים.

בשנת תרפ"ח (1928) היגר לארצות הברית ושימש רב ואב"ד בברונקס, ניו יורק, במשך עשרים ושמונה שנים. היה מראשי "אגודת הרבנים" בארצות הברית. פרסם מאמרי השקפה וחידושי תורה בכתבי עת תורניים, ובהם "הפרדס" ו"שערי ציון". לאורך השנים ניהל חליפת מכתבים עם אחיינו הרב שך, ובביקוריו בישראל ביקר בביתו.

נפטר בערב שבת, בלכתו לבית הכנסת. במאמר הערכה עליו ב"הפרדס" נכתב בין השאר: "אחד מיחידי סגולה שבדור, אחד משיורי הרבנים שבדור הקודם, שבתורתם ובחוכמתם הטביעו חותם על מהלך החיים התורניים"[1]. הספרים שבעזבונו הובאו ארצה וחולקו בין שני אחייניו, הרב שך והרב משה טיקוצ'ינסקי.

לרב אשר ניסן לויטן היה אח תאום, עזריאל משה, ששימש כרב בקייב.

הערות שוליים

  1. ^ "הפרדס" י, שנה ל.