ספר המושיעים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 26: שורה 26:
מועד חיבור הספר נקבע על סמך העובדות הבאות:<br />
מועד חיבור הספר נקבע על סמך העובדות הבאות:<br />
* ההצגה של [[שבט יהודה]] היא שלילית (למשל בהסגרת שמשון ל[[פלשתים]]), כך שמדובר בתקופה בה נתגלע סכסוך בין בית יוסף ל[[שבט יהודה]].
* ההצגה של [[שבט יהודה]] היא שלילית (למשל בהסגרת שמשון ל[[פלשתים]]), כך שמדובר בתקופה בה נתגלע סכסוך בין בית יוסף ל[[שבט יהודה]].
* שבט בנימין נמנֶה על שבטי בית יוסף ולא מסופח לשבט יהודה כפי שקרה מדורם של [[ירבעם בן נבט]] ו[[רחבעם]] והלאה.
* שבט בנימין נמנֶה על שבטי בית יוסף ולא מסופח לשבט יהודה כפי שקרה מדור [[פילוג ממלכת ישראל המאוחדת]] והלאה.
* הספר מלא בביקורת והתנגדות למוסד המלוכה.
* הספר מלא בביקורת והתנגדות למוסד המלוכה.
* לשון הספר היא [[עברית מקראית|קדומה]] ואין בה שרידים מימי [[בית שני]] או השפעות [[ארמית|ארמיות]] וכדומה.
* לשון הספר היא [[עברית מקראית|קדומה]] ואין בה שרידים מימי [[בית שני]] או השפעות [[ארמית|ארמיות]] וכדומה.

גרסה מ־09:22, 29 במאי 2012

לפי ביקורת המקרא ספר המושיעים הוא כינוי לחיבור קדום שהיווה את המסד לספר שופטים ולמיעוטו של ספר שמואל כפי שהם מוכרים בימינו.

לדעת חלק מחוקרי המקרא, התהווה ספר שופטים בכמה שלבי עריכה. השלב הראשון, לדידם, יצא לפועל בימי הממלכה המאוחדת, וגולל את קורותיהם של השופטים משבטי יוסף[1].

היקף הספר,מבנהו וחיבורו

היקף הספר

לדעת החוקרים, ספר המושיעים כלל את הרובד העיקרי של פרקים ג'-ט"ז בספר שופטים וכן מתוך ספר שמואל א' את הפרקים א-ב, ז-ח, י וי"ב.
כלומר הספר הקיף את סיפוריהם של השופטים אהוד, דבורהברק בן אבינעם),גדעון, אבימלך, יפתח הגלעדי, שמשון (היכללותו בספר המושיעים נתונה במחלקת בין החוקרים),שמואל ושאול.

מבנה הספר

מבנה הספר הוא מצולב כלומר הדימיון ניכר בין הסיפור האחרון לראשון, השני ללפני האחרון וכדומה. כך למשל סידור השופטים הוא על פי שבטי מוצאם:

  1. אהוד-שבט בנימין.
  2. דבורה וברק-שבט אפרים.
  3. גדעון-שבט מנשה, בעבר הירדן המערבי.
  4. יפתח-שבט מנשה, בעבר הירדן המזרחי.
  5. שמואל-מתגורר בהר אפרים, במוצאו לוי.
  6. שאול-שבט בנימין.

ניתן להצביע עוד על נקודות סימטריה רבות, כגון שירות נשים המופיעות הן בסיפור השני (שירת דבורה) והן בסיפור הלפני אחרון (תפילת חנה).
במרכז המהדורה, כשובר הסימטריה, הוצב סיפורו של אבימלך, הדמות הכמו מלוכנית הנתפשת בספר כמופת שלילי.

מועד ומקום חיבור הספר

על סמך העובדה כי המושיעים כולם הם מבית יוסף, מסיקים החוקרים כי מקום החיבור הוא בשבטי הצפון.
מועד חיבור הספר נקבע על סמך העובדות הבאות:

מכאן ועוד מסיקים החוקרים כי הספר התחבר בימי הממלכה המאוחדת, המקיימת את כל הסימנים שנמנו מעלה. ישנו סכסוך בין בית יוסף לבין שבט יהודה בעניין המיסים (ראו למשל סיפורו של ירבעם בן נבט), שבט בנימין טרם נספח לשבט יהודה. בנוסף לכך, ההתנגדות למוסד המלוכה עדיין רלבנטית הן משום גילו הצעיר של המוסד, והן משום שהמלך הפופולרי על שבטי הצפון, ירובעם בן נבט, טרם עלה למלוכה.

יוצא מכך כי הספר התחבר ככל הנראה בימי שלמה, בקרב שבטי הצפון.
מחבר סיפור דוד ובת שבע, שם בפי דוד ציטוט מהסיפור על סופו של אבימלך, מה שמראה על קרבה בין המחברים, את חיבורו של סיפור דוד ובת שבע מייחסים החוקרים לאותו הדור ואותם החוגים מה שמחזק את ההשערות על מועד חיבור ספר המושיעים.

הפילוסופיה של ספר המושיעים

לדעת החוקרים תכליתו של ספר זה הוא התנגדות למוסד המלוכה. בהתאם לכך הספר מציג את יתרונות שיטת ההנהגה שקדמה למלוכה, שיטת המנהיגות הכריסמטית:

  • המושיעים נלחמים באמצעות נשק מועט (או מספר לוחמים קטן) ופרימיטיבי ולמרות זאת עולה בידם להכניע מלכים. לדוגמא, אהוד מושיע את ישראל בפעולת יחיד כאשר דוקר את עגלון מלך מואב בעזרת "חרב גומד".
  • המלכים והשרים (מקרב העמים הזרים) מוצגים בצורה גרוטסקית. כך למשל עגלון מלך מואב, מוצג כשמן, עצלן, שנופל בקלות בפח שטומן לו אהוד.
  • גדעון מעמיד את המלכת מלך בשר ודם כניגוד למלוכת האלוהים על ידי המושיעים. ההיגד המפורסם שלו, מסכם את השקפת העולם של ספר המושיעים:לֹא אֶמְשֹׁל אֲנִי בָּכֶם וְלֹא יִמְשֹׁל בְּנִי בָּכֶם ה' יִמְשֹׁל בָּכֶם (שופטים ח' כ"ב).
  • ניסיון הורשת תפקיד מנהיגות מאב לבנו (המכונה הורשה שושלתית, או הורשה דינסטית) מסתיים בשלטונו האלים של אבימלך בן גדעון. שיטת הורשה זו מאפיינת שלטון מלוכני.
  • משל יותם המפורט בספר הוא נאום שכולו הדגשת המאפיינים השליליים של השלטון המלוכני.
  • ככלל, הספר רואה בתקופת המושיעים זמן של אידיליה ביחסים בין האלוהים לבין עם ישראל. למעט פסוק אחד בשירת דבורה אין כל איזכור לחטאים של העם.

השפעה מאוחרת

לספר המושיעים נודע השפעה גם מאות שנים לאחר שחובר, כך למשל הפסוק החותם את ספר עובדיה מצטט את הרעיון המרכזי בספר שופטים:וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה. ספר עובדיה מתיחס לימי בית שני, כלומר חובר כשש מאות שנים מאוחר לספר המושיעים ועדיין מהדהדים בו אותם הרעיונות.

לקריאה נוספת

  • אלכסנדר רופא, מבוא לספרות המקרא, הוצאות מגנס, 2006

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ הערך מתבסס על ספרו של רופא כמצוין בסעיף "לקריאה נוספת".