חריסטו בוטב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: eu:Khristo Botev
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט משנה: fr:Khristo Botev
שורה 19: שורה 19:
[[es:Hristo Botev]]
[[es:Hristo Botev]]
[[eu:Khristo Botev]]
[[eu:Khristo Botev]]
[[fr:Hristo Botev]]
[[fr:Khristo Botev]]
[[it:Hristo Botev]]
[[it:Hristo Botev]]
[[mk:Христо Ботев]]
[[mk:Христо Ботев]]

גרסה מ־06:27, 8 ביוני 2012

חריסטו בוטיוב

חריסטו בוטיוב פטקוב (בולגרית: Христо Ботйов Петков‏; 6 בינואר 1848 - 1 ביוני 1876), המכונה גם חריסטו בוטב, היה משורר, עורך ומהפכן בולגרי.

חריסטו בוטיוב, הנחשב לגדול משוררי בולגריה, נולד בקאלופר (Калофер) שבמרכז בולגריה. הוא היה בנו של פרופסור חריסטו בוטיוב, בעצמו דמות מרכזית במאבק הלאומי הבולגרי נגד השלטון העות'מאני. לאחר סיום לימודיו בבית הספר הכללי, נשלח חריסטו בשנת 1863 ללימודי בית הספר התיכון באודסה. כעבור שנתיים עזב את בית הספר ועסק בהוראה באודסה ובבסרביה. בתקופה זו כבר החל לכתוב שירה לירית ויצר קשרים עם תנועות מהפכניות רוסיות ופולניות. בתחילת שנת 1867 חזר לקאלופר כדי לשמש ממלא מקום בעבודת ההוראה של אביו, שחלה בינתיים. בחודש מאי, בחגיגת סיום שנת הלימודים, נשא נאום בו התקיף את השלטון העות'מאני ואת האצולה הבולגרית ששיתפה פעולה איתו. בעקבות הנאום אולץ לעזוב את היישוב. הוא רצה לנסוע לרוסיה, אך מסיבות כספיות נאלץ להיסתפק ברומניה, שם התיישב, בקרב גולים בולגרים אחרים וניהל אורח חיים אופייני למהפכנים. הוא התידד עם ואסיל לבסקי, האידאולוג של תנועת השחרור הלאומית הבולגרית.

בתקופת שהותו ברומניה התגורר חריסטו בטחנת קמח נטושה ובין השנים 1869 - 1871 היה לעורך של עיתון המהגרים המהפכנים, “Duma na bulgarskite emigranti” (דבר המהגרים הבולגרים), עיתון ששימש כבמה לפרסום יצירותיו המוקדמות. בעקבות קשריו המתהדקים עם מהפכנים רוסיים, התחיל לפרסם גם בעיתון “Svoboda” (החופש). מ-1873 ערך את העיתון הסטירי “Budilnik” (השעון המעורר).

הפעילות המהפכנית

לקראת סוף 1872 נתפס לבסקי, שהיה מנהיג המהפכנים הבולגרים, על ידי השלטונות העות'מאנים, נשפט, נידון למוות ונתלה ב-19 בפברואר 1873. לאחר מות המנהיג התפלגו המהפכנים לשני מחנות, מחנה שדגל בפעילות מיידית ומחנה שדגל בהכנות ממושכות עד שהנסיבות יתאימו לפעילות מהפכנית - בוטיוב הנהיג את המחנה הראשון. בוטיוב תכנן מתקפה שתנצל את המתיחות הגוברת בין סרביה והאימפריה הרוסית מצד אחד ובין האימפריה העות'מאנית.