הנריק השני החסוד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
התאמת השם
מ תיקון קישור
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:Henryk Pobozny.jpg|שמאל|ממוזער|200px|הנריק השני החסוד]]
[[תמונה:Henryk Pobozny.jpg|שמאל|ממוזער|200px|הנריק השני החסוד]]
'''הנריק השני החסוד''' (ב[[פולנית]]:'''Henryk II Pobożny''') {{כ}}[[1196]]/[[1207]] - [[9 באפריל]] [[1241]], שהיה בן [[שושלת פיאסט]], בנו של [[הנריק הראשון המזוקן, מלך פולין]], היה [[דוכס גדול]] של [[פולין]] מ-[[1238]] ועד מותו והנהיג קואליציה אירופאית ב[[קרב ליגניץ]] נגד צבא של [[האימפריה המונגולית]].
'''הנריק השני החסוד''' (ב[[פולנית]]:'''Henryk II Pobożny''') {{כ}}[[1196]]/[[1207]] - [[9 באפריל]] [[1241]], שהיה בן [[שושלת פיאסט]], בנו של [[הנריק הראשון המזוקן]], היה [[דוכס גדול]] של [[פולין]] מ-[[1238]] ועד מותו והנהיג קואליציה אירופאית ב[[קרב ליגניץ]] נגד צבא של [[האימפריה המונגולית]].


הנריק השני היה שליט של [[דוכסות שלזיה התחתונה]] (עם [[עיר בירה|הבירה]] ב[[ורוצלב]]), שליט של [[דוכסות קראקוב]] ושליט של ה[[דוכסות גדולה|דוכסות הגדולה]], [[דוכסות פולין הגדולה]] ובשנים 1239-1238 היה גם [[עוצר (שליט)|עוצר]] של שתי דוכסויות נוספות של שושלת פיאסט, [[דוכסות סנדומיר]] ו[[דוכסות שלזיה עלית]].
הנריק השני היה שליט של [[דוכסות שלזיה התחתונה]] (עם [[עיר בירה|הבירה]] ב[[ורוצלב]]), שליט של [[דוכסות קראקוב]] ושליט של ה[[דוכסות גדולה|דוכסות הגדולה]], [[דוכסות פולין הגדולה]] ובשנים 1239-1238 היה גם [[עוצר (שליט)|עוצר]] של שתי דוכסויות נוספות של שושלת פיאסט, [[דוכסות סנדומיר]] ו[[דוכסות שלזיה עלית]].

גרסה מ־18:34, 22 ביוני 2012

הנריק השני החסוד

הנריק השני החסודפולנית:Henryk II Pobożny) ‏1196/1207 - 9 באפריל 1241, שהיה בן שושלת פיאסט, בנו של הנריק הראשון המזוקן, היה דוכס גדול של פולין מ-1238 ועד מותו והנהיג קואליציה אירופאית בקרב ליגניץ נגד צבא של האימפריה המונגולית.

הנריק השני היה שליט של דוכסות שלזיה התחתונה (עם הבירה בורוצלב), שליט של דוכסות קראקוב ושליט של הדוכסות הגדולה, דוכסות פולין הגדולה ובשנים 1239-1238 היה גם עוצר של שתי דוכסויות נוספות של שושלת פיאסט, דוכסות סנדומיר ודוכסות שלזיה עלית.

עקב מות אחיו, הנריק היה לבן יחיד ויורש מיועד. אביו השתדל להכינו ולהכין את הסביבה לכך שהוא יהיה השליט הבא. החל מ-1322 חתימתו מופיעה על מסמכים לצד חתימת אביו ושנתיים מאוחר יותר זכה גם לסמל משלו. ב-1227, במפגש של הדוכסים מבית פיאסט, הוטמן מארב לאביו והוא נפצע קשה. עד החלמת אביו נשא הנריק השני בעול השלטון. כך קרה גם שנתיים מאוחר יותר, כשאביו נלקח בשבי על ידי קונרד הראשון, דוכס מאסוביה - עד שחרור האב שלט הבן. בשנים 1229-1230 יצא בראש צבא לגדות האודר ובשנים 1233-1234 ייתג את האינטרסים של אביו בפרוסיה ובפולין הגדולה. פעילויות אלה הכשירו אותו, לדעת אביו, לכן בשנת 1234 מינה אותו רשמית לשליט שותף. השניים חילקו ביניהם את תארי השלטון, כשהנריק הראשון כונה "דוכס קראקוב ושלזיה" והנריק השני כונה "דוכס שלזיה ופולין הגדולה". לאחר מותו של הנריק הראשון, ב-19 במרץ 1238, זכה הנריק השני בכל התארים.

אביו סידר לו נישואים עם הנסיכה אנה, בתם של אוטאקר הראשון, מלך בוהמיה וקונסטנס של הונגריה, בתו של בלה השלישי, מלך הונגריה. לזוג נולדו עשרה ילדים.

הפלישה המונגולית לפולין ומותו של הנריק

קובץ:Mongolowie najazd 1241.jpg
תנועות המונגולים ברחבי פולין
המונגולים המונהגים על ידי באידאר מניפים על חנית את ראשו של הנריק השני החסוד, כדי להטיל מורא על ורוצלב

האימפריה המונגולית תכננה מתקפה על ממלכת הונגריה ולשם כך היו צריכים לעבור דרך פולין. המונגולים פלשו לתוך פולין בתחילת 1240 והביסו בקרב חמלניק צבא פולני, שהונהג על ידי הוויוודים של קראקוב ושל סנדומיר ולאחר מכן המשיכו אל קראקוב, שננטשה על ידי תושביה, ושרפו אותה.

הנריק השני, בראש צבאו, עם סיוע של כוחות ששלח לו ונצ'סלאוס הראשון, מלך בוהמיה ואבירים צרפתיים ממסדר אבירי היכל שלמה וממסדר ההוספיטלרים נלחם בצבא מונגולי, שהונהג על ידי אורדה ח'אן, באידאר וקאדאן. צבאו של הנריק הובס והוא נהרג וראשו הכרות נישא על חנית מונגולית, כדי להפחיד את הפולנים במקומות נוספים.


ערך מורחב – קרב ליגניץ

לאחר הקרב שלחה רעיתו, הנסיכה אנה, אנשים שיאתרו את גופתו. הגופה אותרה על בסיס סימן מיוחד, אצבע שישית בכף הרגל הימנית. הגופה נקברה בורוצלב. את השלטון ירש בנו הבכור, בולסלאב השני הקירח, מלך פולין.