בני משה (אגודה ציונית) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מ קטגוריה
מ ג'יס העביר את הדף בני משה לבני משה (ארגון סתרים): פירושונים
(אין הבדלים)

גרסה מ־15:51, 23 ביוני 2012

יחזקאל דנין ורעייתו רחל, 1929

בני משה היה ארגון סתרים אחוותי גברי שהוקם במתכונת דומה לארגון הבונים החופשיים. מייסד הארגון היה אחד העם. הארגון נוסד באודסה בשנת 1889 בתאריך ז' באדר, שעל פי המסורת היהודית הוא יום הולדת ופטירת משה רבנו, ועל שמו הוא נקרא. אחד החברים הידועים בארגון היה ד"ר יהודה לייב מטמון-כהן, שייסד מאוחר יותר את הגימנסיה העברית "הרצליה". כמו כן היו בין חברי הגרעין המייסד הסופרים יהושע ברזילי ויהודה גור, העסקנים מנחם אוסישקין ומאיר דיזנגוף, הרופא הלל יפה והסוחר ופעיל ההתיישבות יחזקאל דנין (סוכובולסקי), בביתו הוקם הסניף הארץ ישראלי.

חברי הארגון ביטאו פילוג וחיפוש דרך חדשה בתוך תנועת חובבי ציון, את חיפוש זה ייצג אחד העם, רבים מחברי התנועה חשו כי התנועה חייבת בשינוי רדיקלי, שינוי שיפנה את המאמץ העיקרי מעליה לארץ ישראל אל תהליך "הכשרת הלבבות" ולהרחיב בקרב העם את רעיון הלאומיות היהודי:

...להרחיב מעט מעט ממשלת הרעיון בקרב העם, עד שיקומו לו פועלים אמתיים, שיהיו מוכשרים מכל הצדדים לעסוק בהוצאתו לפעולה.

(אחד העם, "לא זו הדרך!").

חברי הארגון, הקשור קשר הדוק לארגון מנוחה ונחלה, באו משורות חובבי ציון ותפקידו המוצהר היה "להכשיר את הדור למילוי תפקידיו הלאומיים", דהיינו "הכשרת הלבבות". הם סברו כי על מנת להגשים את התחייה הלאומית של היהודים בארץ ישראל יש להכשיר הנהגה של יחידי סגולה שינהיגו את העם. חברי האגודה הצעירים יצאו בעיקר נגד אפוטרופסות הברון רוטשילד במושבות והתערבותו בהתנהלות היישוב.

קישורים חיצוניים