מצר ברינג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: la:Fretum Beringianum
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט משנה: el:Βερίγγειος πορθμός
שורה 40: שורה 40:
[[da:Beringstrædet]]
[[da:Beringstrædet]]
[[de:Beringstraße]]
[[de:Beringstraße]]
[[el:Βερίγγειος Πορθμός]]
[[el:Βερίγγειος πορθμός]]
[[eo:Beringa Markolo]]
[[eo:Beringa Markolo]]
[[es:Estrecho de Bering]]
[[es:Estrecho de Bering]]

גרסה מ־14:33, 17 ביולי 2012

מצר ברינג במבט מהחלל

מצר ברינגאנגלית: Bering Strait; ברוסית: Берингов пролив) הוא מצר ים המפריד בין כף דז'נייב שבסיביר בנקודה המזרחית ביותר ביבשת אסיה, לבין כף הנסיך מוויילס באלסקה, הנקודה המערבית ביותר באמריקה הצפונית.

המצר קרוי על שמו של ויטוס ברינג, ספן דני שפעל בשירות רוסיה וחצה את המצר בשנת 1728.

המצר מקשר בין ים ברינג שבצפון האוקיינוס השקט, לבין ים צ'וקצ'י שבדרום האוקיינוס הקרח הצפוני. רוחבו כ-85 ק"מ, עומקו נע בין 30 ל-50 מטר ובדיוק במרכזו שוכנים איי דיומד. המצר קפוא במשך מרבית חודשי השנה (מאוקטובר ועד יוני).

בעבר הועלו הצעות לבניית גשר או לחפירת מנהרה לרוחב מצר ברינג, כדי לאפשר מעבר יבשתי בין אמריקה לבין אסיה, אולם בשלב זה המדינות מעכבות את הפרויקט.

היסטוריה

המדענים סבורים שבעידן הקרח האחרון (החל מ-40,000 לפנה"ס), חלקים גדולים מהאוקיינוס היו קפואים, וכתוצאה מכך גובה פני הים היה נמוך בהרבה מגובהם הנוכחי. המדענים משערים שבתקופה זו היה המצר גשר יבשתי טבעי ברוחב של מעל 1,600 ק"מ שחיבר בין שתי היבשות, הידוע בשם הגשר היבשתי של ברינג. כף הנסיך מוויילס נחשב לשריד של אותו גשר יבשתי והוא שמורת טבע לאומית אמריקאית. על פי תאוריות הנתמכות בידי ארכאולוגים ואנתרופולוגים רבים, הציידים-לקטים אבותיהם הפרהיסטוריים של הילידים האינדיאנים שבאמריקה הצפונית, חצו את הגשר היבשתי הזה בקץ ההתקופה האפיפלאוליתית לפני כ-14 אלף שנים, עברו מאסיה לאמריקה והתפשטו בהמשך דרומה על פני אמריקה הצפונית.

גאוגרפיה והתיישבות

במצר ברינג שוכנת קבוצת איי דיומד. שני האיים הידועים שבה הם דיומד הגדול ודיומד הקטן. דיומד הגדול נמצא בשטח רוסיה, וחיו בו בעבר תושבים, אולם הם הועברו על ידי המשטר הסובייטי כדי למנוע קשר עם זרים, וכיום יש במקום רק מחנה צבאי. דיומד הקטן שייך לארצות הברית, וההתיישבות היחידה בו היא בעיר המכונה "העיר של דיומד".

קו התאריך הבינלאומי עובר בין שני האיים המופרדים במרחק של כמה קילומטרים, וכתוצאה מכך התאריך בשני האיים שונה ביום אחד.

ביולי 1989 חצתה משלחת בריטית את המצר בסירות קיאקים מאלסקה לסיביר. בשנת 1998 חצו הרוסי דמטרי שפארו ובנו מטאווי את המצר הקפוא בגלישת סקי. במרץ 2006 חצו שתי תיירות את המצר הקפוא בהליכה רגלית במשך 15 יום, אולם הן לא הורשו להיכנס לגבול רוסיה.

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.