מלחמת הכוכבים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תבנית להשלים
←‏אפקטים: הרחבה
שורה 42: שורה 42:


==אפקטים==
==אפקטים==
שמם של הסרטים המקוריים הלך לפניהם בזכות [[אפקטים מיוחדים בקולנוע|האפקטים]] המרשימים לזמנם. בנוסף, הסרטים הישנים יצאו בגרסאות מחודשות ועתירות אפקטים נוספים בשנת 1997 לרגל חגיגות ה-20.
שמם של הסרטים המקוריים הלך לפניהם בזכות [[אפקטים מיוחדים בקולנוע|האפקטים]] המרשימים לזמנם. בסוף [[שנות ה-70 של המאה ה-20]] לא היה עדיין נהוג השימוש ב[[מחשב]] כדי ליצור [[CGI|אנימציה ממוחשבת]]. האפקטים המיוחדים בוצעו באמצעים מכניים, כגון שימוש ב[[עגורן|מנופים]], [[כבל]]ים ו[[גלגלת|גלגלות]], וכן שימוש נרחב ב[[דגם|דגמים מוקטנים]] (בעיקר של חלליות הקרב). אפקטים נוספים נוצרו על ידי טיפול ב[[פילם|סרט]] עצמו, באמצעות גזירה והדבקה של פריימים ותמונות שונים.

לרגל חגיגות ה-20, בשנת [[1997]], יצאו הסרטים המקוריים בגרסאות מחודשות, כאשר ה[[פילם|סרט]] המקורי טופל ושוקם באמצעים דיגיטליים מתקדמים. בנוסף, נוספו לסרטים סצינות חדשות שכללו אנימציית [[CGI]] וכן סצינות שתוקנו באמצעים אלה (למשל: בסרט הראשון, [[ג'אבה ההאט]] היה בנאדם שמן, והוא מאיים על [[האן סולו]] ליד ה[[מילניום פלקון]]. בגרסה המחודשת הוחלף האיש באנימציה ממוחשבת של ג'אבה בדמות ה[[תולעת]]/[[חשופית]] הענקית המוכרת מהסרט השלישי.

הטרילוגיה החדשה עושה שימוש רב ביותר באנימציית [[CGI]], בין השאר כדי לברוא את רוב העולמות האקזוטיים המתוארים בסרט וכדי להציג קרבות מרובי משתתפים בין [[רובוט]]ים לגזעי [[חייזר]]ים שונים.


==כתוביות הפתיחה==
==כתוביות הפתיחה==

גרסה מ־13:13, 30 ביולי 2012


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
הלוגו הרשמי של סדרת הסרטים.

מלחמת הכוכביםאנגלית: Star Wars) הוא שמה של סדרת סרטי מדע בדיוני מצליחים שיצר במאי הקולנוע ג'ורג' לוקאס. הסרט הראשון בסדרה, שנקרא אז "מלחמת הכוכבים" וכיום נקרא "מלחמת הכוכבים - פרק 4: תקווה חדשה", יצא בשנת 1977. מאז יצאו חמישה סרטים נוספים בסדרה, האחרון שבהם בשנת 2005. בסדרת הסרטים כיכבו אנסמבל של שחקנים כדוגמת מארק המיל, האריסון פורד, קארי פישר ואלק גינס (בטרילוגיה המקורית) והיידן כריסטנסן, נטלי פורטמן, יואן מקגרגור, ליאם ניסן, כריסטופר לי וסמואל ל. ג'קסון (בטרילוגיה המקדימה).

סדרת הסרטים זכתה למספר פארודיות, כמו הסרטים "שגעון בחלל" ו"אוסטין פאוורס 2" וסדרת המשחקים "פלישת התרנגולות".

שמות הסרטים

פרק השם באנגלית תאריך היציאה לקולנוע
I. אימת הפנטום The Phantom Menace 19 במאי 1999
בישראל: 8 ביולי 1999
II. מתקפת המשובטים The Attack of the Clones 16 במאי 2002
בישראל: 17 במאי 2002
III. נקמת הסית' Revenge of The Sith 19 במאי 2005
IV. תקווה חדשה A New Hope 25 במאי 1977
V. האימפריה מכה שנית The Empire Strikes Back 21 במאי 1980
VI. שובו של הג'דיי Return of the Jedi 25 במאי 1983

הערה: לוקאס צילם קודם את הסרטים 4, 5 ו־6 ורק כעבור 15 שנים צילם את הסרטים 1, 2 ו־3.

אפקטים

שמם של הסרטים המקוריים הלך לפניהם בזכות האפקטים המרשימים לזמנם. בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 לא היה עדיין נהוג השימוש במחשב כדי ליצור אנימציה ממוחשבת. האפקטים המיוחדים בוצעו באמצעים מכניים, כגון שימוש במנופים, כבלים וגלגלות, וכן שימוש נרחב בדגמים מוקטנים (בעיקר של חלליות הקרב). אפקטים נוספים נוצרו על ידי טיפול בסרט עצמו, באמצעות גזירה והדבקה של פריימים ותמונות שונים.

לרגל חגיגות ה-20, בשנת 1997, יצאו הסרטים המקוריים בגרסאות מחודשות, כאשר הסרט המקורי טופל ושוקם באמצעים דיגיטליים מתקדמים. בנוסף, נוספו לסרטים סצינות חדשות שכללו אנימציית CGI וכן סצינות שתוקנו באמצעים אלה (למשל: בסרט הראשון, ג'אבה ההאט היה בנאדם שמן, והוא מאיים על האן סולו ליד המילניום פלקון. בגרסה המחודשת הוחלף האיש באנימציה ממוחשבת של ג'אבה בדמות התולעת/חשופית הענקית המוכרת מהסרט השלישי.

הטרילוגיה החדשה עושה שימוש רב ביותר באנימציית CGI, בין השאר כדי לברוא את רוב העולמות האקזוטיים המתוארים בסרט וכדי להציג קרבות מרובי משתתפים בין רובוטים לגזעי חייזרים שונים.

כתוביות הפתיחה

כל אחד מששת הסרטים מתחיל בפתיחה זהה. ראשית, המשפט "לפני זמן רב, בגלקסיה רחוקה, רחוקה" (A long time ago in a galaxy far, far away) מופיע, ואחריו מופיע לוגו הסאגה עצמה, מלחמת הכוכבים, על רקע חלל שחור זרוע כוכבים. לאחר מכן, המצלמה מתרחקת, וחושפת את מספר הסרט, שמו, וכתוביות המתארות את התרחשות העניינים לפני התחלת הסרט. כתוביות אלו הינן מחווה לסדרת סרטי "פלאש גורדון" משנות 1930 ו-1940, עליהם יוצר "מלחמת הכוכבים", ג'ורג' לוקאס גדל כילד. בגרסות הסרט המוצגות בגרסת 'מסך רחב' (widescreen), כל שורת כתוביות מופיעה בשלמותה החל מתחתית המסך. בגרסת ה'מסך מלא' (full screen), הצדדים של כל שורה נראים רק לאחר שהשורה הגיע לאמצע המסך. בכל ששת הסרטים, את הכתוביות מלווה המנגינה המוכרת והמזוהה עם סדרת הסרטים, אשר הולחנה על ידי ג'ון ויליאמס.

עלילת הסרטים

הערה: לוקאס צילם קודם את הסרטים 4, 5 ו־6 ורק כעבור 15 שנים צילם את הסרטים 1, 2 ו־3. עלילת הסרטים תתואר לפי סדר כרונולוגי פנימי ולא לפי סדר הפקת הסרטים.

חרב אור - כלי הנשק של הג'די והסית'

בזמן עבר בגלקסיה רחוקה (Long time ago, In a galaxy, far far away...) חייזרים דמויי בני אדם ומיני חייזרים שונים הקימו רפובליקה משגשגת המתגוננת מפני אויביה באמצעות מסדר קטן של אבירי ג'דיי (Jedi). אבירי הג'דיי הם לוחמים המקדישים את חייהם להגנה על הטוב והצדק, ומלבד כישורי הלחימה הקטלניים שלהם הם ניחנים בסגולות מיסטיות וכוחות מיוחדים, שמקורן הוא ה-"כוח" (The Force) - מעין מארג אנרגיה מיסטי שמקיף את כל היקום. אבירי הג'דיי לומדים לתעל את ה"כוח" למלחמה ברוע ולהגנה על הטוב. בין יכולתיהם הבולטות הם טלקינזיס (הזזת חפצים מרחוק), שליטה במוחם של רפי השכל, ראיית העתיד ורפלקסים מוגברים - הכוללים ניתורים מוגברים. הנשק המועדף עליהם הוא חרב אור (Lightsaber), שבה הלהב הוא קרן אנרגיה המופקת מגבישים מיסטיים ומסוגלת לחתוך כל מתכת ובשר. אויביהם המסורתיים של הג'דיי הם מסדר הסית', שמניע אותו הצד האפל של הכוח (The Dark Side of the Force) ושחותר תחת הרפובליקה. מלבד השליטה בסיף האור (חרב האור של מסדר הסית' לרוב אדומה), והיכולות הפרפסיכולוגיות (טלקנזיס, שליטה בתודעת האחר...) אבירי הסית' מסוגלים גם לירות מעיין פרצי אנרגיה מידיהם. בתקופת הרפובליקה הישנה, אבירי הג'דיי האמינו שהסית' הובסו ונעלמו מהעולם.

הטרילוגיה המקדימה מספרת את הרפתקאותיו של אנקין סקייווקר ועל עליית אימפריית הרשע ושקיעתה של הרפובליקה הישנה והטובה. אנקין הוא ג'דיי צעיר שהתגלה על ידי קוויי-גון ג'ין ואובי ואן קנובי כאשר היו במשימת הגנה על חייה של המלכה פאדמה אמידאלה מכוכב נאבו. אנקין התגלה במפתיע כעילוי וכאחד שהכוח חזק מאוד עמו וייתכן שהוא אפילו נוצר על ידי הכוח. במהלך הרפתקאותיהם הם פוגשים את הסית' דארת' מוֹל והרוזן דוּקוּ. הם לא יודעים שאדון הסית' דארת' סידיוס הוא בעצם הסנטור פלפטין שבוחש בפוליטיקה הבין-כוכבית ובעזרת מלחמת המשובטים שהוא מארגן צובר יותר ויותר כוח עד שלבסוף הוא מחליף את הרפובליקה באימפריה דקטטורית תחת הנהגתו. למרות הסתייגותו של בכיר אבירי הג'דיי יודה, אובי ואן קנובי מחליט לאמן את אנקין כאביר ג'דיי. אנקין מתאהב בסנטורית (שסיימה את הקדנציה שלה כמלכה) פאדמה אמידאלה בניגוד לחוקי המסדר שמורים על כבישת רגשות, הם מתחתנים בסתר והיא מולידה לו תאומים: לוק וליאה. אך אנקין שלא הצליח להפטר מפחדיו במשך כל חייו וחושש לחייה של אשתו נכנע לפיתויו של דארת' סידיוס (הוא פלפטין) להבטחותיו שכוחות הסית' יוכלו להציל את פאדמה ולזעמו שלו ובסופו של דבר (פרק 3) פונה לצד האפל ונהיה לחניכו הצמוד של פלפטין, אשר מעניק לאנקין את השם דארת' ויידר (Darth Vader). לאחר קרב עם מורהו, אובי-ואן קנובי, בכוכב געשי (במערכת מוסטפאר) נפצע אנקין קשות, מאבד יד ושתי רגליים ומבלה את שארית חייו כשאת כל גופו מכסה שריון שחור בעל מערכת הנשמה (שנים אחר כך אובי-ואן אומר עליו שהוא הפך ליותר מכונה מאדם).

שלושת הסרטים האחרונים מספרים על הרפתקאותיו של לוק סקייווקר, נער הגדל בכוכב הנידח טטואין. בעקבות פגישה עם שני רובוטים, R2D2 ו-C3PO, שנמלטו מספינת מורדים שלכדה האימפריה המרושעת, הוא פוגש את אובי-ואן קנובי, שהזדקן לא מעט, שהיה הג'דיי שלימד את אנקין (דארת' ויידר) להיות ג'דיי, וזה מגלה ללוק כי הוא צאצא לאביר ג'דיי, משומרי הסדר ברפובליקה הישנה לפני שקיעתה, המסוגלים לשלוט באנרגיה שנקראת "הכוח". לוק מחליט ללכת בעקבות אביו ולמרוד באימפריה, ששולטים בה הקיסר סידיוס ודארת' ויידר האכזרי. בסרט הרביעי לוק משמיד את כוכב המוות הראשון ונהפך לחבר בברית המורדים. בסופו של דבר, לוק וחבריו בברית המורדים מצליחים לפורר את האימפריה. במהלך הסרט השישי לוק סקייווקר (אביר הג'דיי האחרון), דארת' ויידר והקיסר סידיוס (אדון הסית') מתעמתים עימות אחרון על סיפונו של כוכב המוות השני.

פרק ראשון

ערך מורחב – מלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום

בפרק זה מתחילה הסאגה. בשנת 32 BBY, זוג אבירי ג'דיי, קווי-גון ג'ין ותלמידו אובי-וואן קנובי, יוצאים למשימה סודית בכוכב הלכת נאבו - שם עליהם לפתור סכסוך בין הכוכב נאבו לפדרציית הסחר שהטילה עליו מצור (בסכסוך מעורב לורד סית' בשם דארת' סידיוס). במהלך מסע הבריחה מהכוכב נאבו, נאלצת החללית שלהם לנחות על כוכב חולי ומדברי בשם טטואין. בטטואין הם פוגשים בילד קטן וכשרוני בשם אנקין סקייווקר, שהוא ואמו נמכרו לעבדות. אנקין נחשב למהנדס מוכשר (כבר בגיל 9 הוא בנה את C3PO) וטייס מצטיין. קווי-גון בודק את אנקין ומוצא שהכוח חזק בו מעל ומעבר לכל דבר שאי פעם ראה. אי לכך, הוא מחליט לאמצו ולאמנו להיות אביר ג'דיי תוך אמונה שאנקין הוא "הנבחר" שיביא לאיזון בכוח לפי דבר הנבואה העתיקה. בקורוסאנט, מספר קווי-גון למועצת הג'די על התוקף המסתורי שנלחם בהם בטטואין. כיוון שהם שולטים בכוח, הג'די חוששים שמדובר באביר סית', לוחם של מסדר שהוצא מחוץ לחוק ולכאורה הושמד, העוסק בצד האפל של הכוח. קווי-גון מספר למועצה על אנקין ומבקש רשות לאמנו. מועצת הג'דיי מסרבת בטענה שהילד מבוגר מידי בשביל להתחיל באימונים וכן כיוון שיודה, ראש מועצת הג'דיי והמאסטר החכם מכולם, חש בו ענן של פחד.

אובי-וואן, קווי-גון, המלכה אמידאלה ואנקין הקטן יוצאים לנאבו על מנת לשחררו משלטון פדרציית הסחר ולשם כך כורתים ברית עם בני ה Gungan המקומיים. בקרב הגדול שמתפתח, דארת' מול (אביר סית' מאיים) הורג את קווי-גון ומחוסל בידי אובי-וואן בזמן שאנקין מציל את היום ומשמיד את תחנת החלל של פדרציית הסחר. אחרי הקרב, אובי-וואן מוכתר לדרגת "אביר ג'די" ומעלה את בקשתו האחרונה של מורו (לאמן את אנקין) בפני יודה. בהסתייגות רבה וחוסר רצון, יודה מאשר לאובי-וואן לאמן את אנקין. מאחר שיש תמיד שני סית' - מורה ותלמיד - חושדים במועצת הג'דיי שיש עוד סית' שמסתתר היכן שהוא. בינתיים, תושבי נאבו חוגגים את ניצחונם עם פיוס היסטורי בין בני האדם ל Gungans.

פרק שני

ערך מורחב – מלחמת הכוכבים - פרק 2: מתקפת המשובטים

בין הפרק הראשון לפרק השני ישנו הפרש של כ 10 שנים אשר במהלכן אנקין סקייווקר גדל והפך לפדוואן מתלמד תחת הדרכתו של אובי-וואן קנובי (כמו שהיה בפרק הראשון עם קווי-גון ואובי וואן), המלכה פאדמה אמידאלה סיימה את הקדנציה שלה כמלכה והפכה לחברה בסנאט ו-ג'אר ג'אר בינקס הפך לגנרל של צבא עמו.

פדרציית הסחר מצטרפת לארגון גדול בו נמצא מספר רב של מערכות כוכבים אשר התבדלו מהרפובליקה, ובאמצעות צבא דרואידים גדול, ארגון זה, המכונה קונפדרציית המערכות העצמאיות (או כפי השם שניתן לו על ידי הרפובליקה, ארגון הבדלנים), מכריז על הרפובליקה מרד ומתחיל להתנקש בסנאטורים. בעוד אובי-וואן נשלח לרדוף אחר המתנקש, אנקין מקבל תפקיד לא קרבי - עליו לנסוע עם פאדמה לכוכב הבית שלה בנאבו ולשמש כשומר ראשה עקב מספר ניסיונות שנעשו להתנקש בה. בזמן שאנקין שומר על פאדמה הוא חושף בפניה את אהבתו. פאדמה דוחה את חיזוריו בטענה שהזיווג ביניהם איננו אפשרי: הוא שייך לג'דיי (שנשבעים לחיי בדידות) והיא סנאטורית. דחייה זו מכעיסה את אנקין ומעמתת אותו בין חובתו לחיבתו. לבסוף, פאדמה לא יכולה להכחיש את אהבתה ולעמוד בפניו והשניים מתנשקים. במהלך תקופה זו אנקין מגלה נטיות לצד האפל כאשר הוא מדבר בגנות הדמוקרטיה ובעד שלטון יחיד, וטובח בשבט נוודי חול כנקמה על כך ששבו והרגו את אמו.

בינתיים, מרדפו של אובי-וואן אחרי המתנקש מובילה אותו לחשיפת קנוניה הכוללת הזמנה מסתורית של צבא משובטים, שעומדת להיות מסופקת בדיוק כאשר ברית הבדלנים מתארגנת בג'נוסיס לתקוף את הרפובליקה. אנקין ופאדמה מגיעים לג'נוסיס לנסות לחלץ את אובי-וואן, אך נופלים גם הם בשבי. לבסוף, הם מחלצים את עצמם בעזרת אבירי הג'דיי בראשות מייס וינדו וצבא המשובטים בפיקודו של יודה. ניסיון החילוץ מתפתח לקרב גדול בין צבא הרפובליקה לברית הבדלנים. אנקין ואובי-וואן נלחמים ברוזן דוקו, אביר ג'דיי לשעבר, ולמדים על קיומו של לורד סית' בסנאט. במהלך הקרב אנקין מאבד את ידו, ומחולץ על ידי יודה.

אחרי שברח, מתקשר דוקו לדארת' סידיוס ואומר לו שהמלחמה התחילה - כמתוכנן נוסף על כך הוא מוסר ל"מאסטר" שלו (שהוא בעצם הקיסר, פלפטין) תוכניות ככל הנראה של כוכב המוות, מכאן ניתן לראות שכבר אז פלפטין תכנן את כוכב המוות. בחזרה בקורוסנט, אובי-וואן מספר למועצת הג'דיי את מה שדוקו אמר לו: שדארת' סידיוס שולט בסנאט. יודה מהסס להאמין לכך אך מאחר שהצד האפל מערפל את הכול, הוא ומייס וינדו מסכימים שיש לשמור על חשדנות בריאה ולעקוב מקרוב אחרי התנהלות הסנאט.

בסצנת הסיום של הסרט רואים את הקנצלר פלפטין, הסנאטור בייל אורגנה ואת נאמני הרפובליקה צופים בצבא המשובטים עולים על ספינות חלל (שנראות כמו אב טיפוס של משחתות כוכבים) כדי להילחם בבדלנים. כבר בסצנה זו, יכולים הצופים חדי העין להבין שהקנצלר פלפטין יהיה למעשה הקיסר עקב הדמיון הרב בקולו ובמראהו לקיסר כפי שמוצג בחלקים 5 ו 6. בכוכב נאבו אנקין ופאדמה מתחתנים למרות איסור הקוד של אבירי הג'דיי. שניהם מחליטים לשמור דבר זה בסוד ורק זוג הדרואידים R2D2 ו-C3PO עדים לחתונתם.

פרק שלישי

ערך מורחב – מלחמת הכוכבים - פרק 3: נקמת הסית'

הסרט נפתח בקרב ענק מעל קורוסנט בין הרפובליקה לצבא הבדלנים בפיקודו של גנרל גריווס וצבא הדרואידים (רובוטים) שלו. אנקין ואובי-וואן נשלחים לחלץ את הקאנצלר פלפטין שנחטף בידי הסית' הרוזן דוקו (דארת' טיראנוס). אנקין מצליח להביס את דוקו בקרב חרבות-אור ולפקודת פלפטין הורג אותו, למרות הסתייגות מסדר הג'די מהריגת שבוי לא חמוש.

הסנאטורית פאדמה, אשתו של אנקין סקייווקר, בהריון. לאנקין יש סיוטים דומים לאלו שהיו לו עם אמו על מותה, כאשר הפעם הם על כך שאשתו מתה בלידה. פלפטין מרעיף שבחים וכיבודים על אנקין לעומת מועצת הג'די שחושדת בו ומתנכרת אליו. חברי מועצת הג'דיי הטילו עליו משימה: לרגל אחרי הנשיא פלפטין. הנשיא פלפטין מספר לאנקין ש"הצד האפל" של "הכוח" יכול למנוע מאנשים למות ורומז לו שרק אם יצטרף לצד האפל יוכל להציל את פאדמה. אנקין מסתייג מהנשיא, שולף את החרב ומאיים להרגו, אך בעקבות התקרית עם הרוזן דוקו מחליט להסגירו למועצת הג'דיי.

לאחר שאובי וואן קנובי מצליח לאתר את מנהיג הבדלנים שנותר, גנרל גריווס, ולהביס אותו בקרב, אוזלות הסיבות לקיומה של שעת החירום ולסמכויות העודפות שלקח הקאנצלר פלפטין על עצמו. מאסטר מייס ווינדו, בכיר חברי המועצה אחרי יודה (שיצא למשימה בכוכב הווקים), יוצא לעצור את הקאנצלר שהופך אותו עורו ומנסה לחסל את הגד'יי, ואחרי קרב עימו הוא מחליט להרגו. אנקין, שמתפרץ לזירת הקרב והושפע ממה שקרה עם דוקו, מונע זאת ממנו והקאנצלר הורג את מייס ווינדו על ידי כוחות הסית'. במהלך הקרב נפצע הקאנצלר קשות ופניו מושחתות.

מזועזע ממה שעשה ומשוכנע שעל מעשיו אין כפרה ודרך חזרה, מחליט אנקין לפנות לצד האפל של הכוח במטרה להשיג את היכולת להציל את אשתו מהמוות הצפוי לה. הוא מקבל את מרותו של פלפטין בצורה מוחלטת ואת שם הסית' "דארת' ויידר".

אחרי שהמיר את אנקין, פלפטין מפעיל את מזימתו להשמיד את מסדר אבירי הג'דיי. הוא נואם בפני הסנאט ומספר להם על קנוניה של מועצת הג'די כנגד הרפובליקה ומקבל ממנו אישור להשמידם. צבאות הרפובליקה בוגדים בכל אבירי הג'די ומחסלים אותם אחד אחרי השני. אנקין עצמו יוצא למקדש הג'די וטובח בכל החניכים הצעירים. אחרי כן אנקין נשלח לכוכב הלבה הגעשי של מוסטאפר לטבוח את ראשי הבדלנים. למעט יודה, אובי-וואן קנובי והסנאטור הנאמן בייל אורגנה, אף אחד לא שורד. יודה מחליט לשלוח את אובי-ואן קנובי להרוג את אנקין סקייווקר, כשהוא עצמו מנסה להתעמת עם פלפטין, אך לא מצליח להביס אותו ונאלץ להמלט לגלות.

אובי-וואן מתגנב לספינה של פאדמה, שטסה לכוכב הגעש מוסטאפר מרוב דאגה לאנקין. אנקין מנסה לפתות אותה לעבור לצד האפל אך היא דוחה אותו. כאשר הוא רואה את אובי-וואן הוא בטוח שהיא בגדה בו וכמעט חונק אותה למוות מרוב זעם. אובי-וואן ואנקין פורצים בדו-קרב חרבות-אור שבסיומו אנקין מאבד את שתי רגליו ואת ידו השמאלית, ובנוסף לכך גופו מתקרב מדי ללבה והוא עולה בלהבות . פלפטין, שבינתיים הכריז על עצמו כקיסר והפך את הרפובליקה לאימפריה, מגלה זאת ובא להציל אותו. הוא מכין לאנקין חליפה ביונית וקסדה עם מכשירי הנשמה המאפשרים לו להישאר בחיים.

כאשר ויידר שואל לשלומה של פאדמה, הקיסר מספר לו שהוא "כנראה הרג את אשתו מרוב זעם", כאשר הוא מתייחס לניסיון החניקה כאשר אנקין חשב שהיא הביאה את אובי-ואן. למעשה, אנקין כמעט הרג אותה אך היא נשארה בחיים ומתה זמן קצר לאחר הלידה מתוך חוסר רצון לחיות, מילותיה האחרונות היו "יש עדיין הרבה טוב באנקין". היא ילדה תאומים. לאחד מהם נתנה את השם לוק, והוא נשלח לקרובי משפחתו, איכרים בטטואין, ולשנייה קראה ליאה, והיא נמסרה למשפחתו של הסנאטור בייל אורגנה. אובי-וואן נשלח להשגיח מרחוק על הילד בשעה שיודה יוצא לגלות בתקווה שאולי בנו של סקייווקר יצליח לעשות את מה שאובי-וואן והוא כשלו בו.

פרק רביעי

ערך מורחב – מלחמת הכוכבים - פרק 4: תקווה חדשה

הנסיכה ליאה (קארי פישר), ממנהיגות ברית המורדים, נלכדת על ידי האימפריה הגלקטית המרושעת. בידי הנסיכה תכניות המפרטות כיצד ניתן להרוס את הנשק האולטימטיבי של האימפריה: כוכב המוות - תחנת חלל המסוגלת להשמיד כוכב לכת שלם. לפני שליאה נלכדת בידי דארת' ויידר (בקולו של השחקן ג'יימס ארל ג'ונס), -אביר סית' המשרת את האימפריה, היא מצליחה לשגר את התכניות בתוך זוג רובוטים, C3PO ו R2D2, הנוחתים נחיתת אונס בכוכב החולי הנידח של טטואין. שם הם מגיעים לידיו של לוק סקייווקר (מארק המיל), נער חווה שאינו מודע למוצאו האמיתי. לוק מגלה את קריאת ההצלה של הנסיכה ב R2D2 ושם שומע את השם אובי-וואן קנובי. לוק מנסה להחזיר את הרובוטים לבן קנובי (אלק גינס), זקן מתבודד שחי בטטואין ומגלה שהוא היה אובי-וואן, אביר ג'דיי של הרפובליקה וחבר של אביו של לוק, אנקין סקייווקר, שהיה אביר ג'די גם הוא. בעקבות מותם של הוריו המאמצים בידי האימפריה, יוצא לוק עם אובי-וואן וטייס מבריח בשם האן סולו (הריסון פורד) להציל את הנסיכה ליאה (קארי פישר) מכוכב המוות. במהלך משימת ההצלה נלחם אובי וואן בדארת' ויידר ונהרג בקרב אך הוא מספיק ללמד את לוק מעט אודות ה"כוח". כאשר כוכב המוות מגיע להשמיד את בסיס המורדים, לוק משתמש ב"כוח" על מנת לירות טילים מחללית הקרב שלו אל נקודת החולשה שאותרה בתוכניות שליאה גנבה. אירוע זה ידוע כ"קרב של יבין" ומשמש כבסיס לתארוך האירועים ביקום מלחמת הכוכבים. למרות שכוכב המוות הושמד, דארת' ויידר - מצליח להימלט.

פרק חמישי

ערך מורחב – מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית

לוק והאן סולו מצטרפים לברית המורדים בשעה שהאימפריה - הזועמת על הרס כוכב המוות - רודפת אחרי המורדים בכל הגלקסיה. דארת' ויידר מאתר את בסיס המורדים בכוכב הקרח הוֹת' ומשגר התקפה קטלנית - הכוללת הלכני AT-AT כבדים - המאלצת את המורדים להתפזר ולהימלט.

לוק סקייווקר בורח ב- X-Wing אל הכוכב דַּגוֹבַּה, ביתו של הג'דיי-מאסטר יודה, לאחר שרוחו של אובי וואן קנובי אמרה לו שעליו ללכת לשם. בדגובה הוא אמור להשלים את אימונו ולהפוך לאביר ג'דיי. יודה מתחיל לאמן את לוק בדרכי הכוח.

בינתיים, האן סולו וליאה בורחים ביחד ב"מילניום פלקון" ומפתחים רומן תוך כדי שהם בורחים מציידי האימפריה. הם בורחים לעיר העננים של בספין ומסתתרים שם אצל לֶנְדּוֹ קַלְרִיסְיַאן, נוכל וחבר ישן של האן סולו. צייד ראשים בשם בּוֹבַּה פֶט (שיבוט מדויק של ג'נגו פט מהסרט השני אף שהוא מוזכר כבנו) שעקב אחריהם מתריע בעוד מועד לאימפריה, ודארת' ויידר מציב שם מארב. ויידר לוכד את האן סולו, את צ'ובאקה, את ליאה ואת הדרואידים (R2D2 ו-C3PO) אך בעוד השאר מצליחים להימלט, האן סולו מוקפא בתוך פחמן וניתן כפרס לצייד הראשים (והלה מוכר אותו לג'אבה ההאט, גנגסטר שהאן חייב לו כסף רב).

לוק קוטע את אימונו באמצע כדי לסייע לחבריו להימלט, אך מוצא את עצמו מתמודד פנים מול פנים עם דארת' ויידר. בקרב החרבות שמתפתח לוק מאבד את ידו הימנית ומגלה שוויידר הוא בעצם אביו. ויידר, שמגלה לו את זהותו, מציע ללוק לפנות אל הצד האפל ולשלוט ביחד בגלקסיה כאב ובן. לוק דוחה את הצעתו וקופץ לתהום, אך חבריו מצילים אותו.

פרק שישי

ערך מורחב – מלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'די

זהו הפרק הסוגר של סאגת מלחמת הכוכבים. בפרק זה מתעמתים לוק סקייווקר, דארת' ויידר והקיסר בפעם האחרונה.

הסרט נפתח בארמונו של ג'אבה ההאט שבכוכב הלכת המדברי טטואין. האן סולו, שדארת' ויידר לכד אותו בבספין ושהוקפא בפחמן, ניתן כפרס לבובה פאט והלה מכר אותו לג'אבה. חבריו של האן - לוק, ליאה, צ'ואי, C3PO ו-R2D2 - מסתננים לארמון של האט כדי להצילו. לוק סקייווקר נעזר בכוחות הג'די החדשים שלו ובחבריו הנאמנים והם מצליחים לחלץ את האן בריא ושלם.

בינתיים, הקיסרות מחליטה לבנות כוכב מוות חדש, חזק ומשופר. ויידר והקיסר מתייעצים ומחליטים לנסות להעביר את לוק לצד האפל במקום סתם להרגו. לוק ו- R2D2 חוזרים לכוכב דגובה כדי שלוק ישלים את אימוניו כג'דיי. יודה נפטר ושולח אותו להתעמת עם ויידר, לוק פוגש את רוחו של אובי וואן שמספר לו שהוא בנו של דארת' ויידר ושהנסיכה ליה היא אחותו.

בעקבות הגילויים על כוכב המוות החדש, ברית המורדים מתכננת התקפת מנע על הכוכב כל עוד הוא בשלבי בנייה. המורדים משגרים חוליית קומנדו בראשות לוק, ליאה, האן סולו והדרואידים שתפקידה לשתק את מחולל המגן של כוכב המוות, שנמצא על אנדור. במהלך הפשיטה נתקלת ליאה באִיווֹקים (Ewoks), גזע של דובונים נמוכים ואנושיים המשתמשים בכלי נשק פרימטיביים אך מומחים בלוחמת יערות. בעזרת לוחמי האיווק, מצליחה חוליית הקומנדו של המורדים להינצל ממארב של לגיון קיסרי ולפוצץ את מחולל המגן ברגע האחרון.

יום לפני הפשיטה על תחנת הכוח עצמה, לוק מסגיר את עצמו לידי דארת' ויידר מחשש שוויידר יאתר אותו ואת חוליית המורדים באמצעות שימוש בכוח. ויידר לוקח את לוק להתעמת עם הקיסר, למרות ניסיונותיו של לוק לשכנעו לא לעשות זאת אלא לחזור בו מהצד האפל. בכוכב המוות, לוק מתעמת עם דארת' ויידר והקיסר פלפטין, שמנסים להעבירו לצד האפל. אחרי שהם לא מצליחים לפתות אותו בכוח ושליטה, הם מנסים לפנות אל הזעם שבו. בסופו של דבר לוק נכנע לזעמו ומצליח לכרות את ידו הימנית של אביו, דארת' ויידר, תוך קרב סוער. ברגע האחרון מצליח לוק להירגע ונמנע להרוג את אביו. ברגע שהקיסר הבין שנכשל בלפתות את לוק לצד האפל הוא מחליט להרוג אותו בחזיזי ברק. לוק סובל מכאבים אך ניצל בידי אביו, שמתמלא בחמלה עליו, מניף את הקיסר וזורק אותו אל תוך התהום. במעשה זה, חוזר ויידר להיות אנקין סקייווקר - אביר ג'די.

בירח של אנדור חוגגים המורדים את ניצחונם, האן סולו מגלה שליאה היא אחותו של לוק ולכן אין עליו לקנא, ואילו לוק שמח כאשר הוא רואה את הרוחות של יודה, אובי וואן-קנובי ואנקין סקייווקר מחייכים אליו.

דמויות

אבירי הג'דיי, צבא הרפובליקה וברית המורדים

  • לוק סקייווקר (מארק המיל) - אביר הג'דיי האחרון שנותר, תלמיד של אובי-ואן קנובי ובנו של אנקין סקייווקר (דארת' ויידר). בעקבות מעברו של אביו ל"צד האפל", לוק נלקח והוחבא אצל דודו בכוכב המדברי הצחיח טטואין. בעקבות מפגש עם זוג הדרואידים R2D2 ו-C3PO המשדרים הודעת מצוקה של הנסיכה, לוק פוגש באביר הג'דיי אובי-ואן קנובי ומגלה את ייעודו, ואז הוא יוצא להציל את הנסיכה.
  • ליאה אורגנה (קארי פישר) - אחותו של לוק סקייווקר, סנאטורית ומנהיגה בכירה בברית המורדים. ליאה הופרדה מלוק מיד אחרי הלידה והוחבאה מפני אביה, שעבר לצד האפל. היא אומצה בידי הסנאטור בייל אורגנה וגדלה על כוכב אולדריאן.
  • האן סולו (האריסון פורד) - טייס חלל ומבריח, עוזר לברית המורדים.
  • צ'ובאקה - טייס המשנה של האן. הוא ווּקי - מעין ביגפוט שעיר.
  • R2-D2 - דרואיד שירות ותיקונים מכניים. שותפו הניצחי של C-3PO. ארטו הוא רובוט קטן אך אמיץ ולא פעם הוא מציל את המצב באמצעות הפטנטים שבאמתחתו. ארטו יכול להתחבר ישירות כמעט לכל מערכת ממוחשבת, תכונה ההופכת אותו לשימושי במיוחד למציאת מידע, סגירת דלתות ופתיחתן, הטסת ספינות חלל ועוד.
  • C-3PO (או 3PO בקיצור) - הוא דמות רובוט-הומנואיד. C-3PO, שאותו משחק השחקן אנתוני דניאלס, הוא בעל מבטא בריטי - כאשר הוא מדבר באנגלית (הוא יודע לדבר יותר משש מיליון שפות וניבים). לרוב הוא נראה עם R2-D2, רובוט קטן בעל גלגלים. נבנה בתור רובוט-מתורגמן. נאמן לבעליו (כפי שתוכנת), כאלה היו לו ארבעים מאז שנוצר. C-3PO הוא אחת הדמויות הבודדות אשר מופיעות בכל ששת סרטי מלחמת הכוכבים. בסרט "אימת הפנטום" אנו למדים שאת C-3PO בנה אנקין סקייווקר. עד לסרט "מלחמת המשובטים" הוא נראה רק בצורתו השלדית, בעוד שבסרט הבא הוא כבר מקבל את צורתו הזהובה הידועה.
  • אובי-וואן קנובי (יואן מקגרגור בשלושת הסרטים הראשונים, אלק גינס בשלושת האחרונים) - אביר ג'דיי מזדקן, מורהו לשעבר של אנקין סקייווקר ואחר כך של לוק, ותלמיד של קוויי-גון ג'ין. הופיע לראשונה כג'דיי צעיר שהרג את דארת' מול בפרק הראשון בסדרה. תלמידו אנקין שהפך לדארת' ויידר הרג אותו בפרק הרביעי. לאחר נפילת הרפובליקה ופריחתה של האימפריה, הסתתר במדבריות כוכב טאטואין תחת השם בן קנובי.
  • יודה - "ג'דיי-מאסטר", חייזר קטן וירוק עם אוזניים ארוכות ומבכירי אבירי הג'דיי. יודה יצא לגלות בכוכב דגובה אחרי נפילת מסדר הג'די. בסרט החמישי הוא נהפך למורהו של לוק סקייווקר. (דובב על ידי פרנק אוז).
  • אדמירל אקבר - מפקד צי המורדים בעת המתקפה על כוכב המוות השני.
  • אנקין סקייווקר - אביר ג'דיי צעיר ואביהם של לוק וליאה. הוא פנה ל"צד האפל" ונהפך לדארת' ויידר. הופיע לראשונה כילד קטן מכוכב טטואין. כילד גילם אותו ג'ק לויד, כנער - היידן כריסטנסן, וכזקן (בסוף הפרק הששי) - סבסטיאן שאו, את קולו של דארת' ווידר תרם השחקן ג'יימס ארל ג'ונס.
  • קוויי-גון ג'ין (ליאם ניסן) - אביר הג'דיי שגילה את אנקין סקייווקר. הוא היה מורהו של אובי-ואן קנובי. הוא נהרג בקרב חרבות אור נגד דארת' מול.
  • פאדמה אמידאלה (נטלי פורטמן) - המלכה והסנאטורית של כוכב נאבו, אשתו של אנקין ואמם של לוק וליאה.
  • ג'אר ג'אר בינקס - חייזר מגושם הגר באגמים של נאבו ומסייע לטובים. דמותו נחשבה על ידי מעריצים רבים לנקודת שפל של הסדרה, ותפקידו צומצם לאחר הסרט הראשון של הטרילוגיה השנייה.
  • מייס וינדו (סמואל ל. ג'קסון) - מאסטר ג'דיי, שני בבכירותו רק ליודה. בעל חרב-אור בצבע סגול.
  • סנאטור בייל אורגנה - סנאטור הנאמן לרפובליקה ולמסדר הג'די. הוא מסייע ליודה להימלט מהקיסר ומאמץ את ליאה, ביתם של אנקין ופאדמה.

אבירי הסית', כוחות הבדלנים וצבא האימפריה הגלקטית

  • דארת' ויידר Darth Vader : אביר סית', המפקד העליון של צבא האימפריה, משרתו של הקיסר. בעברו הוא היה אנקין סקייווקר, אביר ג'דיי שנחשב לעילוי אך עקב הזעם שבו על מות אמו ופזיזותו של מדריכו אובי-ואן קנובי הוא פנה לצד האפל. ויידר ידוע כאחד מטייסי הקרב הטובים בגלקסיה. עקב קרב חרבות אור בינו לבין אובי-וואן קנובי באזור געשי נשרפו חלקים מגופו של ויידר והוחלפו בחלפים ביוניים (כגון ידיו) והוא נושם רק באמצעות מערכת הנשמה מיוחדות הנמצאת בקסדתו. בסרטים שיחקו את דארת' ויידר שני שחקנים: דייוויד פראוז הניע את החליפה ואילו ג'יימס ארל ג'ונס סיפק את הקול הנמוך והמאיים המזוהה עם הדמות.
  • פלפטין : ידוע בשם דארת' סידיוס, אדון הסית' והקיסר של האימפריה גלקטית, אדונו של ויידר. בעבר היה סנאטור בולט ששמר את עובדת היותו אדון סית' בסתר, אך בעקבות ההפיכה שביצע ובה הפיל את הרפובליקה הוא נהפך לקיסר.
  • הרוזן דוּקוּ: אביר סית' - דארת' טיראנוס, משרתו של הקיסר פלפטין לפני דארת' ויידר. נהרג בקרב חרבות-אור על ידי אנקין סקייווקר. (גולם על ידי כריסטופר לי)
  • דארת' מוֹל: אביר סית', חניך של פלפטין, הרג את קוויי-גון ג'ין. באותו קרב ליווה אובי-ואן קנובי, את מורו קוויי-גון ג'ין. לאחר שדארת' מול הרג את קוויי-גון ג'ין, הצליח אובי-ואן קנובי להגיע אליו ולהלחם בו, ולאחר קרב קצר גם הצליח להרוג אותו. דארת' מול נלחם בטכניקה של חרב אור כפולה. שייך לגזע הזברק. גובהו כ- 1.70. ראשו מקורנן. נלחם גם בדרשה אסנט, החניכה של לורן פוון, אשר נהרגה במהלך הקרב.
  • גנרל גריווס: אורגניזם חי בגוף רובוטי, גנרל גריווס הוא מפקד צבא הבדלנים, וסגנו של הַ‏רוזן דוקו. גריווס הרג מספר אבירי ג'דיי ומשתמש בחרבות האור שלהם כנשק.

דמויות נוספות

  • ג'אבה ההאט : גנגסטר שיושב בטטואין, חייזר שנראה כמו עלוקה ענקית ושמנה.
  • גֶ'נְגו פאֶט : צייד ראשים והמודל לצבא המשובטים של הרפובליקה.
  • בובה פאט : צייד ראשים, בנו של ג'נגו פט. בובה פאט הוא דמות פופולרית, למרות שזמן המסך שלה קטן באופן יחסי. בובה פאט הוא צייד ראשים ששירותיו הושכרו על ידי האימפריה הגלקטית וג'אבה ההט על מנת לעקוב וללכוד את האן סולו וצ'ובאקה. בובה הוא שיבוט של ג'נגו פאט. בובה נוצר בקאמינו וגדל כילד הביולוגי של ג'נגו. ג'נגו גידל את הילד על הערכים המנדלוראים. בובה גדל להיות צייד ראשים ידוע ששמו זרע פחד במרחבי הגלקסיה. בובה ידוע בעיקר בזכות מהלכים ערמומיים בצורת המעקב שלו אחר הטרף. בובה בדרך כלל עובד בשביל הגנגסטר ג'אבה ההאט, ובעל יחסי קירבה מקצועית עם דארת' ויידר.

משחקי מחשב

עטיפת המשחק השני בסדרה

לגו מלחמת הכוכבים

סדרה של שלושה משחקי מחשב אשר יצאה לשווקים בשנים 2005, 2006 ו-2011 ומגוללת את עלילות סרטי מלחמת הכוכבים. המשחקים בולטים בכך שהם מציגים את כל הדמויות וסביבתן כבנויים מקוביות לגו. המשחקים זכו להצלחה רבה ושניהם אף הוכתרו כ"משחק השנה" על ידי המגזין Wired[1].

  • Lego Star Wars: The Video Game (2005)
  • Lego Star Wars II: The Original Trilogy (2006)
  • Lego Star Wars III: The clone wars(2011)


מלחמת הכוכבים: אבירי הרפובליקה הישנה

משחק תפקידים ממוחשב שפותח על ידי BioWare והופץ על ידי לוקאס ארטס. המשחק שוחרר עבור אקס בוקס ב-15 ביולי 2003, עבור מחשבי PC המריצים חלונות ב-19 בנובמבר 2003, ומאוחר יותר עבור Mac OS X. אבירי הרפובליקה הישנה הוא משחק התפקידים הממוחשב הראשון שהשתמש בגלקסיית מלחמת הכוכבים.

מלחמת הכוכבים: אבירי הרפובליקה הישנה: הלורדים של הסית'

תבנית:השלמה

ראו גם

ספר: מלחמת הכוכבים
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

ארגונים

עולם מלחמת הכוכבים

מושגים נוספים

נושאים קשורים

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA

תבנית:Link GA תבנית:Link GA