כימותרפיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2+) (בוט מוסיף: sh:Hemoterapija
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: tl:Kemoterapiya
שורה 89: שורה 89:
[[ta:வேதிச்சிகிச்சை]]
[[ta:வேதிச்சிகிச்சை]]
[[th:เคมีบำบัด]]
[[th:เคมีบำบัด]]
[[tl:Kemoterapiya]]
[[tr:Kemoterapi]]
[[tr:Kemoterapi]]
[[uk:Хіміотерапія]]
[[uk:Хіміотерапія]]

גרסה מ־12:46, 20 באוגוסט 2012

קובץ:Paul Ehrlich.png
פאול ארליך, טובע המונח "כימותרפיה"

כימותרפיה היא השימוש בחומרים כימיים על מנת לטפל במחלות שונות. במשמעותה המודרנית, כימותרפיה מתייחסת לחומרים ציטוטוקסים המשמשים לטיפול במחלת הסרטן. השיטה מבוססת על מתן טיפול בחומרים אלו במינון שיש בו כדי להרוג או לפחות לעכב את התפתחותם של תאים סרטניים (או תאי דם לבנים במקרה של מחלות הקשורות במערכת החיסון), אך אין בו כדי לגרום לנזק בלתי נסבל לחולה.

הטיפול הכימותרפי ניתן למספר מטרות:

  • הריסה מוחלטת של תאי הסרטן וריפוי המחלה.
  • במקרים מסוימים התרופה ניתנת לאחר ניתוח או הקרנה על מנת לוודא שלא יוותרו תאי סרטן בגוף.
  • במקרים בהם לא ניתן להגיע להחלמה מלאה, התרופה ניתנת על מנת להקטין או לשלוט על הגידול או לצמצם את מספר התאים הסרטניים על מנת להאריך את החיים ולהעניק איכות חיים טובה יותר.

מקור השם מאנגלית: Chemotherapy. מורכב מהמילה Chemo- כימי ומהמילה Theraphy -טיפול. המשמעות הקלאסית של כימותרפיה כוללת גם את התרופות האנטיביוטיות (תרופות נגד מיקרואורגניזם). במובן זה, הכימותרפיה הראשונה היא ארספנמין (Arsphenamine) שפותחה על ידי המדען הגרמני פאול ארליך בתחילת המאה ה-20 לטיפול במחלת העגבת.

היסטוריה

התכשיר הכימותרפי הראשון שנמצא יעיל נגד סרטן הוא חרדל חנקני (Nitrogen Mustard). יעילות החרדל החנקני כנגד סרטן התגלה לאחר שבמהלך מבצע שנערך במלחמת העולם השנייה, נחשפה קבוצת חיילים לגז חרדל ובבדיקות שנערכו להם לאחר מכן, נתגלה שיש להם ספירה נמוכה מאוד של תאי דם לבנים. ממצא זה העלה השערה שייתכן ולגז החרדל יהיה אותה השפעה על תאים סרטניים כמו שהייתה לו השפעה על תאי הדם הלבנים. בעקבות ממצא זה, בשנת 1940 נערך ניסוי על קבוצת מטופלים אשר סבלו מלימפומה מתקדמת. לקבוצת המטופלים הוזרק חרדל חנקני - נגזרת של גז החרדל, בעקבות ההזרקה פחת באופן דרמתי מספר התאים הסרטניים בדם החולים, אך הפחתה זאת הייתה זמנית, ולאחר זמן מה חזרה המחלה. תוצאות ניסוי זה הביאו חוקרים לנסות ולחפש אחר חומרים נוספים שיהיו להם השפעה דומה כנגד הסרטן. כתוצאה מכך, תרופות רבות פותחו, ולאט לאט קמה לה תעשייה ענפה בתחום, אך אותם עקרונות שהביאו לפיתוחם של התרופות הראשונות עדיין קיימים.

אופן הפעולה

רמות שונות של שינויים ברקמה מנורמלית (שמאל) ועד לממאירה (מימין)

סרטן הוא שם כללי למחלות שבהן מספר תאים בגוף מתחלקים בצורה לא נשלטת. האסופה של תאים אלו יוצרים גידול ממאיר ("נאופלסיה") או שתאים אלו מתקדמים למקומות שונים בגוף (גרורות). הטיפול הכימותרפי תוקף את התאים הסרטניים וגורם להפסקת ההתחלקות והגדילה שלהם, אבל חסרונו הוא שמהטיפול מתים גם תאים בריאים ובמיוחד תאים המתחלקים במהירות (כמו התאים של מערכת העיכול, מערכת הרבייה, שיער ועוד). הפגיעה בתאים הבריאים היא זו שיוצרת את תופעות הלוואי, אך לרוב הם מתקנים את עצמם לאחר סיום הטיפול הכימותרפי.

טיפול כימותרפי יכול להינתן במספר צורות. צורת מתן תוך-ורידית ניתנת לרוב במספר מחזורים. כל מחזור יכול להמשך בין מספר שעות למספר ימים. לאחר כל מחזור תהיה תקופת החלמה של מספר שבועות המאפשרת לגוף להתאושש מתופעות הלוואי.

בנוסף ישנם חולים המקבלים טיפול כימותרפי בכדורים. במקרה זה הטיפול הוא במינון קטן יותר, אך ניתן יום ביומו במשך מספר שבועות או חודשים עד לריפוי המחלה.

תופעות לוואי

התרופות הכימותרפיות נועדו לחסל את התאים הסרטניים. על מנת שלא לפגוע בתאים רגילים, התרופות פוגעות בתאים המתחלקים במהירות (תכונה אופיינית לתאי סרטן) יותר מאשר בתאים המתחלקים בקצב איטי. אולם, ישנם גם תאים בריאים המתחלקים במהירות, והטיפול הכימותרפי פוגע בהם וגורם בכך לתופעות לוואי קשות.

לרוב מצויים תאים בריאים אלו במערכת העיכול (פה, ושט, קיבה, מעיים), במערכת הרבייה ובזקיקי השערות. בנוסף, ישנן מספר תרופות היכולות לפגוע באברים חשובים כמו הלב, הכליות, הריאות ומערכת העצבים. עוצמת תופעות הלוואי היא אינדיוידואלית לכל חולה ומשתנה בהתאם לסוג התרופה, מינון התרופה ותגובת הגוף.

סוג תופעת הלוואי נובע ממיקום הפגיעה של התא הבריא וניתן לחלקן בהתאם לאיבר:

לתופעות הלוואי יש מספר תרופות יעילות העוזרות להפחית או למנוע אותן וניתן לקבלן במהלך הטיפול הכימותרפי או לאחריו. תופעות הלוואי נעלמות בהדרגה ככל שהתאים הבריאים בגוף מתגברים על השפעת הטיפול הכימותרפי. לרוב חולים אינם סובלים לטווח ארוך מתפעות הלוואי אך לעתים עלולה הכימותרפיה לגרום לפגיעה קבועה בלב, ריאות, עצבים, מערכת הרבייה ועוד.

קישורים חיצוניים

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.