הפתעה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2+) (בוט מוסיף: be:Здзіўленне
שורה 36: שורה 36:
[[en:Surprise (emotion)]]
[[en:Surprise (emotion)]]
[[ar:دهشة]]
[[ar:دهشة]]
[[be:Здзіўленне]]
[[be-x-old:Зьдзіўленьне]]
[[be-x-old:Зьдзіўленьне]]
[[bg:Изненада]]
[[bg:Изненада]]

גרסה מ־17:27, 23 באוגוסט 2012

רגשון שמבטא הפתעה

הפתעה היא מצב רגשי הנוצר בעקבות אירוע שהוא בלתי צפוי מבחינת המקום, הזמן או האופן בו הוא התרחש, וכן כשאופי תוצאותיו והשלכותיו אינו צפוי. הפתעה נחשבת לאחד מן המצבים הרגשיים הבסיסיים[דרושה הבהרה][דרוש מקור].

הפתעה ושפת גוף

קיימים מספר ביטויים לתחושת ההפתעה בשפת הגוף. התחושה מתוארת כך גם באמנות (פנטומימה, קומיקס): "התרחבות העיניים" ו"נפילת הלסת":

  • הגבות מורמות והופכות מקומרות
  • העור מעל לגבות מתמתח
  • קמטים אופקיים נוצרים מעל המצח
  • שמורת העין נפתחת, ונחשף מרחב לבן מעבר לרשתית
  • הלסת "נופלת" כך שהשיניים והשפתיים נפרדות, ואין מתח סביב אזור הפה

תחושת הפתעה לא נמשכת יותר מחלקיק שנייה. היא בדרך כלל הופכת לתחושת פחד או שמחה. קיימת הנחה (מוטעית) כי "עוצמת" ההפתעה קשורת למידת התרחבות הלסת, אך קיימים מצבים שבהם הפה כלל אינו נפתח. לעומת זאת, הרמת הגבות היא סימן מובהק להפתעה.

גם חיות מופתעות לעתים ומגיבות בצורה דומה.

הפתעה ואסטרטגיה

נשים מופתעות

הפתעה יכולה להתרחש גם במישור האסטרטגי, והיא מקנה לכוח המבצע מתקפת פתע יתרון, לפחות בתחילת המסע הצבאי. צבי לניר הבחין (בספרו "ההפתעה הבסיסית, מודיעין במשבר", 1983), בין הפתעה מצבית והפתעה בסיסית. הפתעה מצבית היא אירוע הנגרם כתוצאה מכשל באיסוף, ניתוח או הפצה של מידע (למשל: בשל חוסר במידע מופתע חתן מסיבת ההפתעה; בשל חוסר במודיעין או בשל פירוש לא נכון שלו, צבא מופתע ממתקפת האויב). הדרך המקובלת לצמצם את שכיחותן של הפתעות מצביות היא באמצעות הפעלת מערכות של התרעה מצבית – מערכות המבוססות על חיישנים אנושיים וטכנולוגיים שמנטרות מידע על תופעות, אירועים ותהליכים בלתי רצויים על בסיס סט של אינדיקטורים קבוע מראש, כדוגמת מערכות מודיעין לאומי או מערכות מודיעין עסקי.

הפתעה בסיסית, לעומת זאת, היא הפתעה החושפת מערכת מושגית (Mind Set) שחדלה להיות רלוונטית לסביבה. הפתעה בסיסית נגרמת כתוצאה מפער רלוונטיות מושגי מתמשך שלא הובחן ולא טופל לאורך זמן. ספרו של לניר עוסק במלחמת יום הכיפורים אך ניתן למנות הפתעות אחרות אשר נבעו מ"קונספציה", לפיה מצב מסוים לא ייתכן (למשל, פיגועי 11 בספטמבר). בניגוד להפתעות מצביות, שניתן למצות את מהותן והשלכותיהן במה שקרה באירוע, להפתעות הבסיסיות יש השלכות, היבטים ומשמעויות מקיפים ועמוקים מאלה המיוצגים באירוע. מחקר ההפתעות הבסיסיות הראה שהפתעות אלה מתאפיינות בתהליך אינקובציה ארוך שהקדים אותן ובו הלך והעמיק פער הרלוונטיות בין המערכת התפיסתית ובין המציאות. הוא גם הראה שתהליך ההתאוששות מההפתעה הבסיסית הוא ארוך, סבוך ונפתולי, שכן הוא מחייב גיבוש של מערכת תפיסתית חדשה שתהיה רלוונטית לסביבה החדשה. במקרים רבים תהליך זה עלול להימשך זמן רב ובמהלכו המערכת חשופה להתרחשותן של הפתעות בסיסיות נוספות (ר' גם פרדיגמה).

ראו גם

קישורים חיצוניים