מרד הנעורים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ תמונה (ויקישיתוף
מ הפנייה בהערת שוליים ל-קוד הייז
שורה 21: שורה 21:
== הביקורת החברתית בסרט ==
== הביקורת החברתית בסרט ==


בסרט קיימת ביקורת, המוסווית בין השורות באופן המתחייב בסרטים משנות החמישים: היחס לנער ההומו. בסרט מתואר נער עדין, המאוהב בג'ים, ודחוי חברתית, בין השאר בגלל אותה התנהגות ספק עדינה - ספק נשית. נער זה מוכן לתת כה הרבה על מנת להתקבל על ידי החברה ולקבל מעט חיבה, ולשווא. הוא מנודה חברתית על ידי הכלל, הולך אחרי ג'ים גיבור הסרט, גם כאשר ג'ים נותר לבדו, ובסופו של הסרט נורה למוות. כך, מבלי שהמילה "[[הומוסקסואליות]]" תאמר בסרט, קיימת כאן גם אמירה חברתית שהקדימה את זמנה ב־30 שנה, תוך ביקורת על החברה הלא סובלנית, הדוחה אדם בגלל שונותו ובגלל אי הבהירות ה[[מגדר|מגדרית]] שהוא מקרין.
בסרט קיימת ביקורת, המוסווית בין השורות באופן המתחייב בסרטים משנות החמישים: <ref>ראו: [[קוד הייז]]</ref> היחס לנער ההומו. בסרט מתואר נער עדין, המאוהב בג'ים, ודחוי חברתית, בין השאר בגלל אותה התנהגות ספק עדינה - ספק נשית. נער זה מוכן לתת כה הרבה על מנת להתקבל על ידי החברה ולקבל מעט חיבה, ולשווא. הוא מנודה חברתית על ידי הכלל, הולך אחרי ג'ים גיבור הסרט, גם כאשר ג'ים נותר לבדו, ובסופו של הסרט נורה למוות. כך, מבלי שהמילה "[[הומוסקסואליות]]" תאמר בסרט, קיימת כאן גם אמירה חברתית שהקדימה את זמנה ב־30 שנה, תוך ביקורת על החברה הלא סובלנית, הדוחה אדם בגלל שונותו ובגלל אי הבהירות ה[[מגדר|מגדרית]] שהוא מקרין.


בנוסף, הסרט מכוון זרקור אל [[משפחה|התא המשפחתי]], ואל [[מערכת החינוך]] והחוק, שלא מספקים מענה לבעיותיהם של הצעירים, בעולם מורכב ההולך ומסתבך.
בנוסף, הסרט מכוון זרקור אל [[משפחה|התא המשפחתי]], ואל [[מערכת החינוך]] והחוק, שלא מספקים מענה לבעיותיהם של הצעירים, בעולם מורכב ההולך ומסתבך.
שורה 31: שורה 31:
* [http://www.hebpsy.net/community.asp?id=27&article=390 על מרד הנעורים והצבת גבולות בהורות, מאת חיים עמית,] מתוך אתר "פסיכולוגיה עברית".
* [http://www.hebpsy.net/community.asp?id=27&article=390 על מרד הנעורים והצבת גבולות בהורות, מאת חיים עמית,] מתוך אתר "פסיכולוגיה עברית".
*{{imdb title|id=0048545|title=מרד הנעורים}}
*{{imdb title|id=0048545|title=מרד הנעורים}}


==הערות שוליים==
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}


[[קטגוריה:זהות מינית]]
[[קטגוריה:זהות מינית]]

גרסה מ־15:14, 19 בספטמבר 2012

קובץ:RebelWOCausePoster.jpg
כרזת הסרט "מרד הנעורים"
קובץ:James Dean and Natalie Wood in Rebel Without a Cause.jpg
ג'יימס דין ונטלי ווד בתמונה מהסרט

"מרד הנעורים" הוא סרט משנת 1955. הסרט נכתב ובויים על ידי ניקולס ריי, ובכיכובם של ג'יימס דין ונטלי ווד.

השם העברי של הסרט מייצג את המרד המתרחש בתקופת הנעורים, ללא סיבה הנראית לעין. שם הסרט באנגלית, "Rebel Without a Cause" , הוא כשם ספרו של הפסיכיאטר רוברט לינדר, שיצא לאור בשנת 1944, הדן בנסיבות המובילות לעבריינות נוער.

עלילת הסרט

ג'יימס דין מגלם את ג'ים בן ה-17, נער מתוסבך המגיע לעיירה חדשה ולבית ספר חדש. בניסיונותיו להשתלב עם התלמידים הוא מסתבך במרוץ מכוניות בעל השלכות הרסניות.

ג'ים, בן להורים אמידים - אב חלש ואם דומיננטית - הוא צעיר יפה תואר, שמאפייני גיל ההתבגרות מעצבים את צעדיו: הצורך בהשתייכות חברתית, הצורך בעצמאות והצורך למרוד בהורים ובממסד. מאפיינים אלה באים אצלו לידי ביטוי בדפוסי התנהגות אלימים, בהסתבכות תדירה עם המשטרה, בצורך להוכיח את עצמו בכל מחיר, דפוסים המגיעים לסיום טראגי עם מותו של אחד מחבריו.

ג'ים מנסה להתקבל בחברת הנערים שבעיר החדשה, וכן גם להתחבב על נערה (נטלי ווד) בחבורה. לכן הוא מסכים להתחרות במרוץ מכוניות מסוכן ולא חוקי. באותו מרוץ, עקב תאונה, נהרג מנהיג חבורת הנערים. הנער מאשים את עצמו בתאונה, ומלא במרירות, יאוש, בדידות, ורגשות אשם. הוריו של ג'ים אינם מגלים סובלנות או רגישות למצוקתו של בנם המיואש. תחושותיו הקשות של ג'ים, מביאות אותו לברוח ולהסתגר, עם ידידתו ועם ידידו, בלילה שבו אהבת נעורים וסוף טראגי של ירי בשגגה, משולבים יחדיו.

ניתוח

הבמאי ניקולס ריי והשחקן ג'יימס דין מתארים בסרט דיוקן של נער הנתון במצוקה, תוך בחינה של עולמו של ג'ים ושל הלחצים הסוגרים עליו, בשתי מסגרות התייחסות:

  • יחסי ג'ים והוריו בסצינות של מרד נעורים מעוררות הזדהות.
  • הצורך החברתי של ג'ים, הן בהשתייכות החברתית ובגיבוש סטטוס במקום חדש, הן בקשר עם נערה אחרת, והן בקשר ייחודי עם נער חלש המאוהב בו.

הצלחת הסרט מיוחסת, מלבד לתסריט הבנוי היטב, גם לג'יימס דין, בזכות משחקו המרגש והופעתו. ההשתתפות בסרט זה היא שפרסמה את דין. כשנה לאחר צאת הסרט לאקרנים נהרג דין בתאונת דרכים, ודמותו נותרה עד היום כסמל למתבגר הנצחי, המנסה, לפעמים באופן נואש וטראגי, למרוד במוסכמות.

הביקורת החברתית בסרט

בסרט קיימת ביקורת, המוסווית בין השורות באופן המתחייב בסרטים משנות החמישים: [1] היחס לנער ההומו. בסרט מתואר נער עדין, המאוהב בג'ים, ודחוי חברתית, בין השאר בגלל אותה התנהגות ספק עדינה - ספק נשית. נער זה מוכן לתת כה הרבה על מנת להתקבל על ידי החברה ולקבל מעט חיבה, ולשווא. הוא מנודה חברתית על ידי הכלל, הולך אחרי ג'ים גיבור הסרט, גם כאשר ג'ים נותר לבדו, ובסופו של הסרט נורה למוות. כך, מבלי שהמילה "הומוסקסואליות" תאמר בסרט, קיימת כאן גם אמירה חברתית שהקדימה את זמנה ב־30 שנה, תוך ביקורת על החברה הלא סובלנית, הדוחה אדם בגלל שונותו ובגלל אי הבהירות המגדרית שהוא מקרין.

בנוסף, הסרט מכוון זרקור אל התא המשפחתי, ואל מערכת החינוך והחוק, שלא מספקים מענה לבעיותיהם של הצעירים, בעולם מורכב ההולך ומסתבך.

הביקורת על המשפחה האמריקאית, האידאלית לכאורה, היא בתיאור ההסוואה של הקשיים והלחצים, תוך העמדת פנים חברתית. בנוגע למערכת החינוך ולמשטרה, מבקר הסרט את הדעות הקדומות ואת חוסר הגמישות של הממסד, על תוצאותיה המרות.

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ^ ראו: קוד הייז