זכוכנים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Idvash (שיחה | תרומות)
יצירת הערך
 
Idvash (שיחה | תרומות)
ביולוגיה של הקבוצה - מתוך וויקי אנגלית
שורה 10: שורה 10:


'''זכוכנים''' (שם מדעי: Hexactinellid) הינם מחלקה של [[ספוגיים|ספוגים]] בעלי שלד העשוי מאוסף של מחטי שלד [[צורן דו-חמצני|צורניים]] (שמשמש לייצור זכוכית, ומכאן שמם) בעלי ארבעה ו\או שישה קודקודים.
'''זכוכנים''' (שם מדעי: Hexactinellid) הינם מחלקה של [[ספוגיים|ספוגים]] בעלי שלד העשוי מאוסף של מחטי שלד [[צורן דו-חמצני|צורניים]] (שמשמש לייצור זכוכית, ומכאן שמם) בעלי ארבעה ו\או שישה קודקודים.

== ביולוגיה ==
הזכוכנים יחסית נדירים ונמצאים בעיקר בעומקים של 450 עד 900 מטר למרות שהמין ''Oopsacas minuta'' הוא יוצא דופן ונימצא במים רדודים. הם נמצאים בכל האוקיינוסים בעולם אך נפוצים יותר באיזור [[אנטרטיקה]].
צורתם כעין כוס, וגובהם 10 עד 30 סנטימטרים, צבעם חיוור. השלד שלהם עשוי שבכה מוצקה עשויה מחטי צורן דו-חמצני מאוחות. הגוף יחסית סימטרי ובעל חלל מרכזי גדול שפתוח במינים רבים לסביבה החיצונית דרך מסננת עשויה ממחטי השלד. שלא כמו ספוגיים אחרים הם נוטים להימצא כפרטים בודדים ולא ליצור מושבות מאוחות.

רוב גופם עשוי מתאי ענק מרובי גרעינים (Syncytium). בקבוצה מופיעים במקום תאי ה[[אפידרמיס]], שישנם בקבוצות אחרות של ספוגיים, רשת של תאים גדולים, מרובי-גרעינים ודמויי-[[אמבה]], מבעדם עוברות מחטי השלד. שלא כמו ספוגיים אחרים, אין לזכוכנים יכולת התכווצות.

הזכוכנים מסוגלים, בעזרת מערכת ייחודית, להוליך זרמים חשמליים דרך גופם ובכך לאפשר להם להגיב במהירות לגרויים חיצוניים. לזכוכנים כגון ''Euplectella aspergillum'' יש ציצת סיבים המשתרעים כלפי חוץ כמו כתר הפוך בבסיס השלד שלהם. אורכם של סיבים אלו הוא 50-175 מילימטרים ועוביים כשל שערה אנושית.

יצורים אלה חיים במשך הרבה מאוד זמן, אבל הגיל המדויק שלהם קשה למדידה. מחקר אחד המבוסס על מודלים העריך את גילה המשוער של דגימה של ''Scolymastra joubini'' בכ-23,000 שנים, שנחשב לבלתי אפשרי. מיני המים הרדודים של זכוכנים נדירים מאוד ברחבי העולם. באנטרקטיקה שני מינים נמצאו במים רדודים של 33 מטר מתחת לקרח. באחד מהמינים ב[[הים התיכון|ים התיכון]] מופיע במים רדודים של 18 מטר במערה עם עלייה של מים קרים ממעמקי הים.

גרסה מ־16:36, 4 באוקטובר 2012

קריאת טבלת מיוןזכוכנים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
תת־ממלכה: פרזואה
Parazoa
מערכה: ספוגיים
מחלקה: זכוכנים
שם מדעי
Hexactinellid

זכוכנים (שם מדעי: Hexactinellid) הינם מחלקה של ספוגים בעלי שלד העשוי מאוסף של מחטי שלד צורניים (שמשמש לייצור זכוכית, ומכאן שמם) בעלי ארבעה ו\או שישה קודקודים.

ביולוגיה

הזכוכנים יחסית נדירים ונמצאים בעיקר בעומקים של 450 עד 900 מטר למרות שהמין Oopsacas minuta הוא יוצא דופן ונימצא במים רדודים. הם נמצאים בכל האוקיינוסים בעולם אך נפוצים יותר באיזור אנטרטיקה. צורתם כעין כוס, וגובהם 10 עד 30 סנטימטרים, צבעם חיוור. השלד שלהם עשוי שבכה מוצקה עשויה מחטי צורן דו-חמצני מאוחות. הגוף יחסית סימטרי ובעל חלל מרכזי גדול שפתוח במינים רבים לסביבה החיצונית דרך מסננת עשויה ממחטי השלד. שלא כמו ספוגיים אחרים הם נוטים להימצא כפרטים בודדים ולא ליצור מושבות מאוחות.

רוב גופם עשוי מתאי ענק מרובי גרעינים (Syncytium). בקבוצה מופיעים במקום תאי האפידרמיס, שישנם בקבוצות אחרות של ספוגיים, רשת של תאים גדולים, מרובי-גרעינים ודמויי-אמבה, מבעדם עוברות מחטי השלד. שלא כמו ספוגיים אחרים, אין לזכוכנים יכולת התכווצות.

הזכוכנים מסוגלים, בעזרת מערכת ייחודית, להוליך זרמים חשמליים דרך גופם ובכך לאפשר להם להגיב במהירות לגרויים חיצוניים. לזכוכנים כגון Euplectella aspergillum יש ציצת סיבים המשתרעים כלפי חוץ כמו כתר הפוך בבסיס השלד שלהם. אורכם של סיבים אלו הוא 50-175 מילימטרים ועוביים כשל שערה אנושית.

יצורים אלה חיים במשך הרבה מאוד זמן, אבל הגיל המדויק שלהם קשה למדידה. מחקר אחד המבוסס על מודלים העריך את גילה המשוער של דגימה של Scolymastra joubini בכ-23,000 שנים, שנחשב לבלתי אפשרי. מיני המים הרדודים של זכוכנים נדירים מאוד ברחבי העולם. באנטרקטיקה שני מינים נמצאו במים רדודים של 33 מטר מתחת לקרח. באחד מהמינים בים התיכון מופיע במים רדודים של 18 מטר במערה עם עלייה של מים קרים ממעמקי הים.