הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1936 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏מועמדים רפובליקניים: קישורים פנימיים
מ ←‏תוצאות: תיקון
שורה 55: שורה 55:
| קנזס
| קנזס
| 8
| 8
| ויליאם נוקס
| פרנק נוקס
| אילנוי
| אילנוי
| 8
| 8

גרסה מ־15:21, 11 באוקטובר 2012

חלוקת האלקטורים לפי מדינה

הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 1936 היו הבחירות החד-צדדיות ביותר בהפרש קולות האלקטורים. ההפרש בין המועמדים במניין הקולות הכולל היה השלישי בגודלו מאז 1820.

הבחירות התרחשו כשהשפל הגדול נכנס לשנתו השמינית. הנשיא המכהן פרנקלין דלאנו רוזוולט עדיין ניסה להעביר את חוקי הניו דיל בקונגרס ובבית המשפט. אך החוקים שהוא כבר העביר (ביטוח לאומי ודמי אבטלה) היו פופולאריים מאוד בקרב הציבור האמריקני. יריבו הרפובליקני של רוזוולט היה המושל אלף לנדון מקנזס, מועמד מתון.

למרות שפרשנים חזו קרב צמוד, רוזוולט ניצח את הניצחון האלקטורלי הגדול ביותר מאז שהמפלגה הרפובליקנית קמה בעשור השישי של המאה ה-19, וקיבל את כל האלקטורים פרט ל-8. רוזוולט ניצח בכל מדינה פרט למיין וורמונט.

בכך שזכה ב-523 אלקטורים, רוזוולט קיבל 98.49% מהאלקטורים, האחוז הכי גבוה מאז 1820. זה גם היה שיא במספר האלקטורים שמועמד לנשיאות זכה בהם, ושיא זה נשבר רק בידי רונלד רייגן ב-1984, כשהיה ניתן לזכות בעוד 7 אלקטורים. רוזוולט גם זכה ב-60.8% מהקולות, אחוז הקולות השני הגבוה ביותר שמועמד לנשיאות זכה בו מאז 1820.

מועמדים

מועמדים רפובליקניים

תוצאות הפריימריז הרפובליקניים

למרות שהרבה מועמדים רצו את המועמדות הרפובליקנית, רק שניים, המושל אלף לנדון והסנאטור ויליאם בורה, נחשבו למועמדים רציניים. עורך הדין ארל וורן מקליפורניה, מושל דרום דקוטה ויליאם גרין וסטפן דיי מאוהיו זכו בפריימריז במדינות שלהם, בורה בן ה-70 ניצח בויסקונסין, נברסקה, פנסילבניה, מערב וירג'יניה ואורגון וגם קיבל כמות מכובדת של קולות באילינוי שהייתה שייכת לפרנק נוקס ובדרום דקוטה. אך מנהיגי המפלגה תמכו כמעט פה אחד בלנדון, איש עסקים עשיר שהיה איש מרכז. לנדון זכה במסצ'וסטס ובניו ג'רזי ושלט באסיפות הבחירה.

לאחר שפרנק נוקס פרש כדי להיות המועמד לסגן הנשיא של לנדון, פרשו גם וורן, גרין ודיי, התוצאה הייתה:

  • אלפרד לנדון 984
  • ויליאם בורה 19

מועמדים דמוקרטים

הנשיא רוזוולט פגש בבחירות המקדימות רק יריב אחד שלא היה מועמד מקומי: הנרי ברקינרידג', עורך דין שהתנגד לניו דיל מניו יורק. ברקינרידג' הפסיד הפסדים גדולים וכך הוכח שהניו דיל הוא פופולארי בקרב הדמוקרטים. מספר הקולות הגבוה ביותר שקיבל ברקינרידג' היה 15% במרילנד.

1,100 הצירים של המפלגה הדמוקרטית התכנסו בפילדלפיה והצביעו פה אחד לרוזוולט ולג'ון גארנר. לבקשתו של רוזוולט, חוק שני השלישים, שנתן לדרום זכות וטו, בוטל.

בחירות כלליות

הבחירות נערכו ב-6 בנובמבר 1936.

הבחירות זכורות בעיקר בגלל תחזית העיתון The Literary Digest. העיתון, שחזה בהצלחה את מנצח הבחירות מאז 1916, חזה שלנדון יזכה בבחירות. זאת בגלל שרוב מינוייו היו רפובליקנים. הטעות בחיזוי פגעה באמינות המגזין.

רוזוולט ניצח בקלות, וניצח ב-46 מדינות מתוך 48. כמה פרשנים חזו שהרפובליקנים יהפכו למוקצים בגלל הזיהוי שלהם עם השפל הגדול. אך הרפובליקנים השיגו הישגים בבחירות לקונגרס ב-1938, למרות שבנשיאות הם לא זכו עד ל-1952.

לנדון זכה רק במיין ובורמונט. מ-1856 עד 1960, ורמונט תמיד הצביעה לרפובליקנים, שיא בהיסטוריה האמריקנית. באותה תקופה, מיין הצביעה לרפובליקנים בכל מערכת בחירות חוץ מאחת, ב-1912.

תוצאות

המועמד לנשיאות מפלגה מדינה כמות האלקטורים השותף מדינת השותף כמות האלקטורים של השותף
פרנקלין דלאנו רוזוולט דמוקרטית ניו יורק 523 ג'ון גרנר טקסס 523
אלף לנדון רפובליקנית קנזס 8 פרנק נוקס אילנוי 8
ויליאם למק האיחוד צפון דקוטה 0 תומאס או'בריאן מסצ'וסטס 0
נורמן תומאס הסוציאליסטית ניו יורק 0 ג'ורג' נלסון ויסקונסין 0
ארל בראודר הקומוניסטית קנזס 0 ג'יימס פורד ניו יורק 0