האנדרטה למייסדי העיר תל אביב – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ עיצוב
שורה 31: שורה 31:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Tel Aviv Foundations Memorial|שם ויקישיתוף=האנדרטה למייסדי העיר תל אביב}}
{{ויקישיתוף בשורה|שם=Category:Tel Aviv Foundations Memorial|שם ויקישיתוף=האנדרטה למייסדי העיר תל אביב}}
* [http://tel-aviv.millenium.org.il/NR/exeres/9208EAB2-4A9E-4D24-96C1-6822D8558D96,frameless.htm האנדרטה באתר עיריית תל אביב-יפו]
* [http://tel-aviv.millenium.org.il/NR/exeres/9208EAB2-4A9E-4D24-96C1-6822D8558D96,frameless.htm האנדרטה באתר עיריית תל אביב-יפו]



גרסה מ־18:17, 12 באוקטובר 2012

האנדרטה
רשימת המייסדים
הבריכה והמזרקה שליד האנדרטה
האנדרטה למייסדי העיר תל אביב.

האנדרטה למייסדי העיר תל אביב היא אנדרטה הנמצאת במרכזה של שדרות רוטשילד בתל אביב, מול בית דיזנגוף. הוקמה בשנת 1949, במלאת 40 שנה לייסוד העיר.

האנדרטה הוקמה בנקודה הסמלית שבה נערכה הגרלת המגרשים על ידי עקיבא אריה וייס ביום ייסודה של אחוזת בית. בנקודה זו עמד גם מגדל מים קטן ובו "בית הוועד" ששימש כבית העירייה הראשון, עד שעבר בשנת 1925 למשכן חדש בכיכר ביאליק (ומאוחר יותר לבית עיריית תל אביב ברחוב אבן גבירול). בקִדמת האנדרטה בריכת נוי אשר נועדה לסמל, בין השאר, את אותו מגדל מים ואת טבורה של העיר העברית.

תיאור האנדרטה

על האנדרטה חקוקים שמות המייסדים ובצדה האחורי (בתמונה) תבליט, שנעשה על ידי הפסל אהרון פריבר, ובו שלוש שכבות המציגות 3 שלבים בהתפתחות העיר, מלמטה למעלה:

  • כיבוש החולות בעבודת כפיים קשה. בחלק זה מופיעות גם חיות בר ובעיקר הדיונות שיושרו עם הקמת אחוזת בית. השדרה הראשית בעצמה, צמחה בזכות היותה ואדי קטן בין הדיונות שיושר בעבודה זו.
  • תקופת אחוזת בית והבתים הראשונים של העיר: בתים נמוכי קומה לאורך רחוב הרצל שבקצהו בניין הגימנסיה העברית "הרצליה". בחלק זה ניתן לראות גם את בית דיזנגוף, כפי שנראה במקור לפני ששופץ, ואת מכון המים.
  • בחלק העליון נראית תל אביב של אז (שנות ה-40) הכוללת מבחר בניינים בסגנון הבינלאומי ובסגנון האקלקטי. בין מבנים אלו נראים בבירור קולנוע מוגרבי, כיכר צינה דיזנגוף, בית הבימה ובית הכנסת אוהל מועד. על רקע תל אביב נראה כבר קו רקיע של בניינים רבי קומות אליה צפתה העיר לעתיד.

מתחת לתבליט מופיע הפסוק "עוד אבנך ונבנית בתולת ישראל" (ירמיהו ל"א, ג') המופיע גם בסמל העיר תל אביב.

חנוכת האנדרטה

לאחר התלבטויות רבות לגבי תאריך חנוכת האנדרטה היא נחנכה על ידי ראש העיר ישראל רוקח בשושן פורים, 23 במרץ 1951, יום הולדתו ה-90 של מאיר דיזנגוף, ולא ביום הגרלת המגרשים. הקטע במרכז השדרה שבו נמצאת האנדרטה נקרא "כיכר המייסדים", אולם רק בשנת 2005 הוצב שלט המעיד על כך.

תל אביב הקטנה סביב רחוב הרצל
ניתן ללחוץ על הקישורים לשמות המקומות.
רחוב הרצל (תל אביב)רחוב אחד העםרחוב יהודה הלוירחוב ליליינבלוםבית הכנסת הגדול (תל אביב)שדרות רוטשילדמגדל שלום מאיררחוב אלנבירחוב נחלת בנימיןמוזיאון ההגנהפארק המסילה (תל אביב)דרך יפו-תל אביבבית דיזנגוףבית ויסנווה צדקמלון פלטיןבית רומנו (תל אביב)בית הסנהבית מניבית החולים ליולדות פרוידבית פולאקמגדל בנק דיסקונט

לקריאה נוספת

  • גילה אוריאל, ימים של זהב: תל אביב-יפו ה'תרס"ט – ה'תשנ"ט. תל אביב: י. גולן, תשנ"ט, 1999, ע' 26.
  • אורי דביר, נקודת חן: תל אביב-יפו. תל אביב: מודן, 1991, ע' 106.
  • שולה וידריך ועופר רגב (עורכים), בולוואר, שדרות רוטשילד בתל אביב: האנשים, החומר והרוח. תל אביב: רמות – אוניברסיטת תל אביב, תשנ"ט, 1999, ע' 67.
  • עופר רגב, טיול קטן בעיר גדולה. תל אביב: משרד הביטחון – ההוצאה לאור, תשנ"ט, 1999, ע' 117.
  • תל אביב ואתריה. ירושלים: אריאל, 1987, ע' 192.

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה

פרמטרים [ שם ויקישיתוף ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

תבנית:אין בינוויקי