שיחדש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Adiel lo (שיחה | תרומות)
כמדומני
Dexbot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: fa:گفتارنو
שורה 35: שורה 35:
[[eo:Novparolo]]
[[eo:Novparolo]]
[[es:Neolengua]]
[[es:Neolengua]]
[[fa:گفتارنو]]
[[fi:Uuskieli]]
[[fi:Uuskieli]]
[[fr:Novlangue]]
[[fr:Novlangue]]

גרסה מ־19:08, 9 בדצמבר 2012

שיחדש[1]אנגלית: Newspeak; כמו המקור האנגלי, השם העברי הוא הלחם של המילים שׂיח חדש) היא שפה בדיונית המוצגת בספרו של ג'ורג' אורוול, "1984". המינוח "שיחדש" הפך ביטוי מקובל לפעולה של תיאור המציאות באופן מסולף, על ידי שימוש במונחים הממסכים את האמת.

על פי עלילת הספר, שיחדש היא שפה מומצאת, המבוססת על השפה האנגלית, אשר נוצרה על ידי השלטון באוקיאניה, מדינה טוטליטרית שבה האזרחים נמצאים תחת עינו הפקוחה של האח הגדול, המייצג את שלטון מפלגת הסוצאנג. באוקיאניה ההיסטוריה משוכתבת לפי צורכי השליטים, והשפה המדוברת מותאמת, והופכת לשפה הנקראת שיחדש, כך שתוגבל יכולת החשיבה של האזרחים. מטרת השיחדש היא לצמצם את אוצר המילים, תוך סילוק מונחים כ"חופש", ובד בבד ליצור מצב שבו הדיבור הופך להיות פעולה אוטומטית שמקורה בגרון האנושי, ולא פעולה מנטלית שמקורה במוח וכך להפוך את ההתנגדות למפלגה לבלתי אפשרית מכיוון שדוברי שיחדש לא יוכלו לנמק התנגדות כזאת בנימוקים רציונליים. כך למשל, תרגום לשיחדש של הפסקה המפורסמת מהכרזת העצמאות של ארצות הברית, המדברת על חופש ועל החיפוש אחר האושר, הינו מילה אחת - "חושבפשע" (CrimeThink) - המילה המיוחדת בשיחדש לכל פעילות מנטלית שאינה על פי עקרונות המפלגה.

בהתאם למטרות השיחדש, מצומצם אוצר המילים בכל מהדורה חדשה של המילון, כמו כן במילים שיכולות להתפרש באופן שלילי מבוטלת הדו משמעות שלהם - לדוגמה המילה "חופש" עדיין קיימת בשיחדש אולם ניתן לעשות בה שימוש רק במובן לא פוליטי. לפי תוכנית המפלגה שיחדש יחליף את שיחישן (האנגלית הרגילה) כשפה המדוברת באוקיאניה בשנת 2050 לערך.

מבחינה דקדוקית לשיחדש יש מספר מאפיינים ייחודיים, מכיוון שמטרתה לצמצם את אוצר המילים קיימת אפשרות לשימוש במילה בכל חלקי הדיבר - לדוגמה המילה סכין יכולה לשמש במשמעות של מילת ציווי "חתוך" וכך אפשר לבטל את המילה "חתוך" שהופכת למיותרת, על ידי הוספת הסיומת "יי" בסוף המילה אפשר היה ליצור שם תואר לדוגמה משמעות המילה "קליי" היא "קליל"; על ידי הוספת התחילית "ב" בתחילת המילה אפשר היה ליצור את תואר הפועל לדוגמה משמעות המילה "במהר" היא "מהירות". כמו כן ניתן לעשות הנגדה שלילית למילים על ידי הוספת הסיומת "אל" בתחילת המילה או הגברה חיובית של משמעותה על ידי התוספת "יתר" (plus) בסוף המילה או "כפליתר" (doubleplus) לשם השגת הדגשה חזקה יותר.

המילים בשיחדש מחולקות לשלושה סוגים שונים:

  • אוצר מילים א' - מאגד את המילים הנחוצות לשימוש יום-יומי.
  • אוצר מילים ב' - מאגד את המילים בעלות האופי הפוליטי שנועדו לכפות על הדובר את השקפת הסוצאנג.
  • אוצר מילים ג' - מאגד את המילים הנחוצות לשימושים מדעיים וטכניים.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ המונחים המובאים בערך מתבססים על התרגום של הספר 1984 שנעשה בידי ג. אריוך ופורסם על ידי עם עובד, בשנת תשל"ב 1971

קישורים חיצוניים