רודולף השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Xqbot (שיחה | תרומות)
GrouchoBot (שיחה | תרומות)
שורה 41: שורה 41:
[[it:Rodolfo II del Sacro Romano Impero]]
[[it:Rodolfo II del Sacro Romano Impero]]
[[ja:ルドルフ2世 (神聖ローマ皇帝)]]
[[ja:ルドルフ2世 (神聖ローマ皇帝)]]
[[ka:რუდოლფ II ჰაბსბურგი]]
[[ko:루돌프 2세]]
[[ko:루돌프 2세]]
[[la:Rudolphus II]]
[[la:Rudolphus II]]
[[lv:Rūdolfs II Habsburgs]]
[[lv:Rūdolfs II Habsburgs]]
[[mr:दुसरा रुडॉल्फ, पवित्र रोमन सम्राट]]
[[mr:दुसरा रुडॉल्फ, पवित्र रोमन सम्राट]]
[[nds:Rudolf II. (HRR)]]
[[nl:Keizer Rudolf II]]
[[nl:Keizer Rudolf II]]
[[no:Rudolf II av Det tysk-romerske rike]]
[[no:Rudolf II av Det tysk-romerske rike]]

גרסה מ־21:22, 31 בינואר 2013

רודלף השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה

רודולף השני לבית הבסבורג (18 ביולי 1552 - 20 בינואר 1612) היה קיסר האימפריה הרומית הקדושה, מלך בוהמיה ומלך הונגריה.

רודולף היה בנם הבכור של מקסימיליאן השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה ואשתו, מריה בת קרל החמישי. בעלותו לשלטון, עם מות אביו בשנת 1576, ביטל רודולף את המדיניות הסובלנית בה נקט אביו כלפי הפרוטסטנטיות באדמות ההבסבורגיות, ואף סייע באופן פעיל לקונטרה-רפורמציה הקתולית. יחד עם זאת, רודולף ניהל אורח חיים חילוני לחלוטין, ולא דבק באמונתו הדתית.

אף שהיה אדם מלומד, רודולף השני לא נודע כשליט ראוי וזאת לנוכח העובדה שסבל מדיכאון קליני. בשונה מאביו, היה אדם מופנם ופגיע. לקראת סוף ימיו חווה מספר התקפי אי שפיות, וכתוצאה מכך החלו בני משפחתו להתערב באופן פעיל בענייני ניהול הקיסרות.

דיוקנו של רודולף השני מאת ג'וזפה ארצ'ימבולדו

ואמנם, לאחר שהובילו אישטוון בוצ'קאי (Bocskay) ובני בריתו העות'מאניים התקוממות אלימה נגד השלטון ההבסבורגי בהונגריה (1604-1606), צבר אחיו הצעיר של רודולף, מתיאס, סמכות שלטונית בפועל אשר עלתה על זו של הקיסר. המרד ניצת בעקבות נסיונו של רודולף לכפות את האמונה הקתולית על תושבי הונגריה. בשנת 1608 נאלץ רודולף להיענות לתביעותיו של אחיו ולהעניק לו את השליטה באדמות הונגריה, אוסטריה ומוראביה. כדי לפצות על כך ולחזק את התמיכה בו בבוהמיה, פרסם רודולף היתר מלכותי מיוחד בשנת 1609 המתיר חופש דתי לאצילים ולערים הבוהמיות. ואולם מאמץ זה לא נשא פירות, ורודולף נאלץ לוותר על אחיזתו בבוהמיה לטובתו של אחיו בשנת 1611. אפשר ששלטונו הבלתי יציב ורב התהפוכות של רודולף השני היה בבחינת סימן לבאות: מלחמת שלושים השנה פרצה כשש שנים לאחר מותו.

מקובל להניח כי רודולף השני נמנה עם הצבעוניים שבמלכי אירופה לאורך ההיסטוריה, ובתקופה זו בפרט. הקיסר נהג לאסוף גמדים, ובצבאו שירת גדוד ענקים מיוחד. הוא הקיף עצמו באסטרולוגים, והתעניין בעיקר במשחקים, באמנויות השונות ובמוזיקה. בדומה לאצילים רבים בני התקופה, הוא הוקסם ממסתורי המיסטיקה, הכישוף והמדע בן זמנו. הוא שימש כפטרונם של פסלים וציירים רבים כדוגמת ג'וזפה ארצ'ימבולדו ואף מימן פרסומם של כתבים העוסקים באלכימיה.