אמון (אל) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ויקינתונים
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
האל אמון מופיע בצורות שונות: [[אייליים|איל]], אדם שראשו ראש איל, לעתים הוא עטור נוצות גבוהות שלפניהן גלגל [[חמה]] ולעתים מופיע עם ראש נחש ה[[קוברה]].
האל אמון מופיע בצורות שונות: [[אייליים|איל]], אדם שראשו ראש איל, לעתים הוא עטור נוצות גבוהות שלפניהן גלגל [[חמה]] ולעתים מופיע עם ראש נחש ה[[קוברה]].


האל נחשב לאביהם של מלכי מצרים החל מה[[שושלת]] ה-18 ואילך. מקדשו העיקרי היה ב[[כרנך]] ונקרא "מושבי שתי הארצות". האל היה חלק משלישיית אלים נערצת, אשר כללה גם את אשתו [[מות (אלה)|מות]] ובנם [[חנום]].
האל נחשב לאביהם של מלכי מצרים החל מה[[שושלת]] ה-18 ואילך. מקדשו העיקרי היה ב[[כרנך]] ונקרא "מושבי שתי הארצות". האל היה חלק משלישיית אלים נערצת, אשר כללה גם את אשתו [[מות (אלה מצרית)|מות]] ובנם [[חנום]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־20:45, 3 בפברואר 2013

האל אמון – אל הבריאה

אָמוֹן היה אל במיתולוגיה המצרית. תחילה היה האל המקומי של העיר תבאי, היא נֹא אָמון על פי המקרא. עם עליית חשיבותה של תבאי והפיכתה לבירת מצרים עלתה גם חשיבותו של האל של העיר. במהלך השושלת ה-18 של שליטי מצרים התמזג עם אל השמש רע והפך לראש האלים אמון-רע.

כאשר אחנתון ביצע את המהפכה האתניסטית והעלה את אתון למעמד ראש האלים, היה ניסיון לבטל לחלוטין את פולחנו של האל אמון-רע והייתה פגיעה במקדשיו ובכוהניו. אולם בחלוף תקופת שלטונו של אחנתון שב האל אמון-רע למעמדו ודחק שוב את אתון למעמד משני.

אמון מופיע במגילת ון אמון ובמכתבי אל-עמארנה. בכתבים אלה מייחסים לו את הבעלות והשליטה על העולם.

האל אמון מופיע בצורות שונות: איל, אדם שראשו ראש איל, לעתים הוא עטור נוצות גבוהות שלפניהן גלגל חמה ולעתים מופיע עם ראש נחש הקוברה.

האל נחשב לאביהם של מלכי מצרים החל מהשושלת ה-18 ואילך. מקדשו העיקרי היה בכרנך ונקרא "מושבי שתי הארצות". האל היה חלק משלישיית אלים נערצת, אשר כללה גם את אשתו מות ובנם חנום.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.