שאלתיאל קוואק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
YFdyh-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: ar:ألفرد كواك
אין תקציר עריכה
שורה 41: שורה 41:
* '''שאלתיאל קוואק''' (מדבבת: [[אורית ירון]]) - שאלתיאל, המכונה "שאלתי", הוא [[ברווז]] שהוריו, אחיו ואחיותיו מתו בצעירותו בתאונת דרכים כאשר ניסו לחצות את הכביש ונדרסו על ידי מכוניתו של ראש העיר קרוקו. בעקבות כך שאלתי אומץ וגודל על ידי חפי ה[[חפרפרת|חפרפר]], חברו הטוב של אביו, לו הוא קורא אבא. שאלתי ישן במיטה בצורת [[נעל עץ|כפכף עץ הולנדית]] שהייתה בעצם ביתו בשדה של אביו הביולוגי, יחד עם אביו. שאלתי הוא ברווז חכם, אמיץ, סקרן, חולמני ושמח המשתדל לעזור לחבריו ולהיאבק באי-צדק באשר הוא נתקל בו.
* '''שאלתיאל קוואק''' (מדבבת: [[אורית ירון]]) - שאלתיאל, המכונה "שאלתי", הוא [[ברווז]] שהוריו, אחיו ואחיותיו מתו בצעירותו בתאונת דרכים כאשר ניסו לחצות את הכביש ונדרסו על ידי מכוניתו של ראש העיר קרוקו. בעקבות כך שאלתי אומץ וגודל על ידי חפי ה[[חפרפרת|חפרפר]], חברו הטוב של אביו, לו הוא קורא אבא. שאלתי ישן במיטה בצורת [[נעל עץ|כפכף עץ הולנדית]] שהייתה בעצם ביתו בשדה של אביו הביולוגי, יחד עם אביו. שאלתי הוא ברווז חכם, אמיץ, סקרן, חולמני ושמח המשתדל לעזור לחבריו ולהיאבק באי-צדק באשר הוא נתקל בו.


* '''דוֹ‏לף''' (מדבב: [[עפרון אטקין]]) - [[עורב]] אפור. דולף הוא יריבו המושבע של שאלתיאל עוד מתקופת ילדותם. כבר בילדותו, כאשר למד יחד עם שאלתיאל בבית-הספר היסודי, ניכר העדר ה[[מוסר]] המובהק שלו במקרים רבים, כדוגמת תחרות הריצה שנערכה בבית הספר בה אילץ את חברו דידי להשתמש בכדורי-מרץ שנועדו לפילים בלבד, שסיכנו אותו על מנת לשפר את ביצועיו בריצה ולהבטיח את זכייתו. בהמשך חייו הפך דולף לפושע ואף פנה לשאלתיאל לעזרה כאשר נרדף על ידי ה[[מאפיה (פשע מאורגן)|מאפיה]] בשל חובות ההימורים שלו. בחלק מסוים בסדרה, דולף המדומה ל[[אדולף היטלר]] (דולף היה שם הולנדי פופולרי בין ילדים שהוריהם תמכו במפלגה הנאצית במלחמת העולם השנייה) הקים את מפלגת העורבים הלאומית (מפלגה המייצגת את [[המפלגה הנאצית]] ב[[גרמניה]] - חייליה לבשו מדים אדומים המזכירים את מדי ה[[אס אס]] והיא קבעה תקנות גזעניות כנגד הגזעים הנחותים - אלו שאינם עורבים) והשתלט על המדינה. שאלתיאל, כנציג המפלגה המתנגדת לדולף, היה האחראי לסילוק דולף מהשלטון, ומאז שעשה כן לא סלח לו דולף מעולם וחיפש נקמה. דולף אינו "עורב טהור", אלא "בן תערובת" - אמו הייתה ציפור [[קיכליים|קיכלי]] - לכן מקורו צהוב, ולא שחור כשל שאר העורבים. מאז ילדותו מנסה דולף להסתיר את מוצאו האמיתי וצובע את מקורו ב[[משחת נעליים]] שחורה. דבר המרמז לכך שהיטלר עצמו לא התאים לאידאל ה[[הגזע הארי|ארי]].
* '''דוֹ‏לף''' (מדבב: [[עפרון אטקין]]) - [[עורב]] אפור. דולף הוא יריבו המושבע של שאלתיאל עוד מתקופת ילדותם. כבר בילדותו, כאשר למד יחד עם שאלתיאל בבית-הספר היסודי, ניכר העדר ה[[מוסר]] המובהק שלו במקרים רבים, כדוגמת תחרות הריצה שנערכה בבית הספר בה אילץ את חברו דידי להשתמש בכדורי-מרץ שנועדו לפילים בלבד, שסיכנו אותו על מנת לשפר את ביצועיו בריצה ולהבטיח את זכייתו. בהמשך חייו הפך דולף לפושע ואף פנה לשאלתיאל לעזרה כאשר נרדף על ידי ה[[מאפיה (פשע מאורגן)|מאפיה]] בשל חובות ההימורים שלו. בחלק מסוים בסדרה, דולף המדומה ל[[אדולף היטלר]] (דולף היה שם הולנדי פופולרי בין ילדים שהוריהם תמכו במפלגה הנאצית במלחמת העולם השנייה) הקים את מפלגת העורבים הלאומית (מפלגה המייצגת את [[המפלגה הנאצית]] ב[[גרמניה]] - חייליה לבשו מדים אדומים המזכירים את מדי ה[[אס אס]] והיא קבעה תקנות גזעניות כנגד הגזעים הנחותים - אלו שאינם עורבים) והשתלט על המדינה. שאלתיאל, כנציג המפלגה המתנגדת לדולף, היה האחראי לסילוק דולף מהשלטון, ומאז שעשה כן לא סלח לו דולף מעולם וחיפש נקמה. דולף אינו "עורב טהור", אלא "בן תערובת" - אמו הייתה ציפור [[קיכליים|קיכלי]] - לכן מקורו צהוב, ולא שחור כשל שאר העורבים. מאז ילדותו מנסה דולף להסתיר את מוצאו האמיתי וצובע את מקורו ב[[משחת נעליים]] שחורה. דבר המרמז לכך שהיטלר עצמו לא התאים לאידאל ה[[הגזע הארי|ארי]].נמחקו כל הפרקים של הסדרה בגלל שרוצים למחוק את מה שהיה באמת וכיום לא ניתן להגיע לפרק בעברית.


===דמויות משניות===
===דמויות משניות===

גרסה מ־21:27, 4 בפברואר 2013

תבנית:סדרת טלוויזיה

חפי ושאלתיאל. ברקע: רב החובל שטובי

שאלתיאל קוואק (במקור, אלפרד יודוקוס קוואק, הולנדית: Alfred Jodocus Kwak) היא סדרת אנימציה לילדים אשר מבוססת על מחזה מאת המחזאי ההולנדי הרמן ון וין. הסדרה בעלת 52 פרקים הופקה במקור לטלוויזיה ב-1989 בשיתוף-פעולה יפני-הולנדי-גרמני. דמויות הסדרה נוצרו על ידי האראלד סיפרמן.

בישראל הסדרה שודרה במקור בתחילת שנות התשעים בטלוויזיה החינוכית ובשידורים חוזרים לאורך כל השנים. כיום הסדרה משודרת בערוץ ג'וניור.

את שיר הפתיחה של התוכנית בגירסתה העברית ביצעה אורית ירון ואת שיר הסיום ביצעו ירון ויובל זמיר. את המילים העבריות לשני השירים כתבה שפרירה זכאי.

עלילת הסדרה

זמן קצר לאחר לידתו, שאלתיאל מאבד את הוריו, אחיו ואחיותיו אשר נהרגים בתאונת דרכים. חפי החפרפרת, חבר טוב של משפחתו של שאלתיאל, מגדל את שאלתיאל. יחד עם חבריו יוצא שאליתאל להרפתקאות רבות ומשונות ומפיק לקחים.

שלא בדומה לרוב הסדרות המצוירות לילדים, הסדרה עוסקת בצורה נסתרת בנושאים חברתיים ופוליטיים שונים כגון - ניצול לרעה של כוח, עבדות, התעללות בבעלי חיים, מחלות סופניות, הלם קרב, גזענות, איכות הסביבה ובכך מעבירה מסרים חינוכיים וחברתיים רבים. הסדרה מעלה גם ערכים חשובים כמו ידידות וסולידריות. בין השאר, לאורך הסדרה, שאליתאל נלחם בדיקטטור פאשיסטי (דולף) ובמפלגת העורבים הלאומית שהשתלטה על ארצו, מארח פליטים אשר ברחו מארץ רחוקה המכונה "בוּרוּנְדִּיָה" הנמצאת תחת שלטון אפרטהייד, מציל לווייתנים מפני ציידי לווייתנים, מנהל מאבק מתמשך במפתחי הקרקע הפוגעים בטבע ומקדם את המהפך בארצו בה צורת השלטון הייתה מונרכיה אבסולוטית (הנשלטת על ידי מלך יחיד) למונרכיה חוקתית. הבחירה להציג בסדרה את הנושאים המורכבים הללו מייחדת אותה לעומת מרבית הסדרות המצוירות הטיפוסיות לילדים.

הסדרה גם יוצאת דופן בכך שעלילת הסדרה מתפרסת על פני תקופה ארוכת טווח. ברוב הסדרות לילדים, הדמויות לא מזדקנות. בשאלתיאל קוואק, ניתן לראות כיצד הדמויות גדלות מילדות ועד בגרות. הסדרה עוקבת אחר חייו של שאלתיאל מלידתו, תקופת נעוריו בבית הספר, מסעותיו הרבים ברחבי העולם ולבסוף כול הדמויות בסדרה נפגשות בביתו של שאלתיאל-קוואק. ההתפתחות הבולטת ביותר בסדרה היא של דמותו של דולף, אשר בתחילת הסדרה מוצג כנער בית ספר שובב ובהמשך הופך לדיקטטור אכזרי, סוחר נשק, פוליטיקאי חסר אחריות ופושע נבזה.

הדמויות

דמויות ראשיות

דמותו של דולף. מימין ניתן להבחין בדמיון לצלב הקרס הנאצי
  • שאלתיאל קוואק (מדבבת: אורית ירון) - שאלתיאל, המכונה "שאלתי", הוא ברווז שהוריו, אחיו ואחיותיו מתו בצעירותו בתאונת דרכים כאשר ניסו לחצות את הכביש ונדרסו על ידי מכוניתו של ראש העיר קרוקו. בעקבות כך שאלתי אומץ וגודל על ידי חפי החפרפר, חברו הטוב של אביו, לו הוא קורא אבא. שאלתי ישן במיטה בצורת כפכף עץ הולנדית שהייתה בעצם ביתו בשדה של אביו הביולוגי, יחד עם אביו. שאלתי הוא ברווז חכם, אמיץ, סקרן, חולמני ושמח המשתדל לעזור לחבריו ולהיאבק באי-צדק באשר הוא נתקל בו.
  • דוֹ‏לף (מדבב: עפרון אטקין) - עורב אפור. דולף הוא יריבו המושבע של שאלתיאל עוד מתקופת ילדותם. כבר בילדותו, כאשר למד יחד עם שאלתיאל בבית-הספר היסודי, ניכר העדר המוסר המובהק שלו במקרים רבים, כדוגמת תחרות הריצה שנערכה בבית הספר בה אילץ את חברו דידי להשתמש בכדורי-מרץ שנועדו לפילים בלבד, שסיכנו אותו על מנת לשפר את ביצועיו בריצה ולהבטיח את זכייתו. בהמשך חייו הפך דולף לפושע ואף פנה לשאלתיאל לעזרה כאשר נרדף על ידי המאפיה בשל חובות ההימורים שלו. בחלק מסוים בסדרה, דולף המדומה לאדולף היטלר (דולף היה שם הולנדי פופולרי בין ילדים שהוריהם תמכו במפלגה הנאצית במלחמת העולם השנייה) הקים את מפלגת העורבים הלאומית (מפלגה המייצגת את המפלגה הנאצית בגרמניה - חייליה לבשו מדים אדומים המזכירים את מדי האס אס והיא קבעה תקנות גזעניות כנגד הגזעים הנחותים - אלו שאינם עורבים) והשתלט על המדינה. שאלתיאל, כנציג המפלגה המתנגדת לדולף, היה האחראי לסילוק דולף מהשלטון, ומאז שעשה כן לא סלח לו דולף מעולם וחיפש נקמה. דולף אינו "עורב טהור", אלא "בן תערובת" - אמו הייתה ציפור קיכלי - לכן מקורו צהוב, ולא שחור כשל שאר העורבים. מאז ילדותו מנסה דולף להסתיר את מוצאו האמיתי וצובע את מקורו במשחת נעליים שחורה. דבר המרמז לכך שהיטלר עצמו לא התאים לאידאל הארי.נמחקו כל הפרקים של הסדרה בגלל שרוצים למחוק את מה שהיה באמת וכיום לא ניתן להגיע לפרק בעברית.

דמויות משניות

  • חפי (מדבב: יובל זמיר) - חפי הוא חפרפר ואביו המאמץ של שאלתיאל. בשל היותו חפרפר, חפי מתקשה לראות היטב באור וכמעט לעולם מרכיב משקפי-שמש.
  • ויני קווהומבה (מדבב: שוש מרציאנו) - אהובתו של שאלתיאל, ברווזה שחורה שהיגרה לארץ באופן לא חוקי מבורונדיה בה שורר אפרטהייד (מדינה המזכירה מאוד את דרום אפריקה). שאלתיאל פגש בה לראשונה כאשר נסעה עם משפחתה ברכבת בדרך להימלט ממדינתה, שם היו הוריה מבוקשים בגלל פעילותם המחתרתית.
  • פרופסור בּ‏וּ‏פוֹ‏ן (מדבב: אלי גורנשטיין) - בופון הוא דוב קוטב ומדען בינתחומי. בופון ושאלתי נפגשים בקוטב באחד הפרקים כאשר שאלתיאל מנסה למנוע מציידי לווייתנים בלתי חוקיים לפגוע בלווייתנים.
  • רוּ‏בּ‏י (מדבבים: עפרון אטקין בפרקים 2-3 ועוד אחד יותר מאוחר,בכל השאר איציק סיידוף) - עורב שהוא חבר ילדות של שאלתי ובעל משיכה לחפצים נוצצים שמובילה אותו לצרות רבות. (כפי שניתן לראות בפרק בו הלכו שאלתי וכיתתו לארמון המלך).
  • רני (מדבב: איציק סיידוף) - ארנב וחבר ילדות של שאלתי.
  • טוטו (מדבב: איציק סיידוף) - אווז אשר היה חברו הטוב של דולף מאז ילדותו וגם כאשר סייע לו להיבחר לשלטון. בסוף הסדרה טוטו מחליט לעזוב את דולף בשל הנזקים החמורים שגרם.
  • לוּ‏לי (מדבבות: שוש מרציאנו עד הופעתה של הדמות וויני, מכאן ואילך שרית סרי) - חסידה שהייתה ידידה של שאלתי, והפכה בבגרותה לעורכת דין ופוליטקאית. הייתה מעורבת בסילוק דולף מהשלטון ולימים כיהנה כנשיאת מיימוניה, לאחר שגברה בבחירות על דולף. יש לציין שאף על פי שלולי היא חסידה ממין נקבה בגרסה העברית, בגרסת המקור ההולנדית וכן בגרסה היפנית לולי היא חסידה ממין זכר. עובדה זו מסבירה את סגנון הלבוש הגברי של הדמות.
  • רב חובל שׁטוּ‏בּ‏י - אריה ים. הציל את חייהם של שאלתיאל וחפי מטביעה באחד הפרקים, ומאז הפך לאחד מחבריהם הרבים.
  • ראש העיר קרוקו (מדבבים: דב רייזר ואיציק סיידוף (לשני פרקים)) - קרוקודיל המתפקד כראש עיריית פולדר, שבמיימוניה. קרוקו מושחת ורודף בצע.
  • פרנץ פרדיננד (מדבב: דב רייזר) - אריה נהנתן ומלך מיימוניה, הממלכה בה שאלתיאל גר. לאורך הסדרה ועם התבגרותו של שאלתי הם הופכים לידידים וקורה לא אחת שהמלך פונה אליו לעזרה. קרוי על שמו של יורש העצר האוסטרו-הונגרי שנרצח בפתח מלחמת העולם הראשונה, פרנץ פרדיננד.
  • דיונון (מדבב: יובל זמיר) - דיונון לא אמין שחי בים ועובד כמרגל.
  • איגור - ציפור מסוג אנקור. בעברו השתתף כמרגל של קבוצת האנקורים בספינה ששאלתיאל היה שייך אליה. עזר להדיח את דולף מהשלטון.
  • דינג דאנג - גורילה. מפקד הצי של ממלכת מימונה. מקורב למלך פרנץ פרדיננד. ביחד עם שאלתי וחבריו הוא עזר להדיח את דולף מהשלטון.
  • פרופסור מדעני (מדבב: יובל זמיר) - היפופוטם. מדען חסר מצפון המקורב לקרוקו.
  • לופו החתול (מדבב: דב רייזר) - חתול שמן, עני, רעב ומתוסכל שמנסה לטרוף את שאלתי בכל הזדמנות.
  • פרופסור רמזי - חתול המתמחה בתרבות המצרית העתיקה. וויני עובדת כמזכירתו.
  • משפחתה של וויני: טום קווהומבה - אחיה הקטן. קווהומבה - אביה. בוקה קווהומבה - אמה.
  • יוהאן - אבא של שאלתיאל. ברווז חולמני וביישן המזכיר את שאלתיאל. חבר טוב של חפי.
  • אנה - אמא של שאלתיאל. ברווזה מצודדת ולה הרבה מחזרים.

שונות

  • דולף מעורב לאורך הסדרה בתחבולות מרושעות רבות אחרות מלבד ההפיכה הפאשיסטית לה היה אחראי. בנקודות מסוימות הוא גנב אבנים יקרות, השתתף בסחר בנשק, לוכד דרקון חכם אותו הוא מוכר לגן חיות, יורה בדיונון, ובאופן מכוון פוגם בסכר במהלך קמפיין הבחירות, אשר מוביל למקרי מוות אחדים. דמותו של דולף היא סאטירה על הנאציזם, אשר כוללת התבטאויות של דולף על כוונותיו לבצע "טיהור גזעי". דולף מתגלה בנקודה מסוימת כבעל ציפור שחורה מעורבת (אימו הייתה ציפור קיכלי), התייחסות לחשד כי היטלר בעצמו לא היה ארי טהור. כשם שהיטלר לא היה ארי טהור, דולף צובע את החרטום הצהוב שלו בצבע שחור כדי להסוות את העובדה שהוא איננו עורב טהור.
  • חוץ מדולף ודיונון, שאלתיאל נאלץ להתמודד בסדרה מול נבלים נוספים, ביניהם ראש העיר המושחת קרוקו התנין, אדון ניטילוקופאן- הקוף האנוכי אשר שולט על אדמות, החתול החמדן, והרשויות אשר מנהיגים את ההפרדה הגזעית בדרום מדינת מימוניה בסגנון מדיניות האפרטהייד בדרום אפריקה, ועוד.
  • חברתו של שאלתיאל, ויני אשר ברחה משלטון האפרטהיד, קרוב לוודאי מבוססת על אשתו לשעבר של נלסון מנדלה, ויני מנדלה.
  • באחד הפרקים מופיע ברווז כוכב פופ רודף נשים בשם מייקל דקסון אשר כמעט מצליח "לגנוב" את ויני משאלתיאל. הוא קרוב לוודאי מבוסס באופן רופף על כוכבי הפופ פרינס ומייקל ג'קסון.
  • באחד הפרקים שאלתיאל פוגש בזמר אשר מארגן מופע צדקה אשר נועד למען לעזור למדינה ענייה. פרק זה מתייחס בפירוש למופע הצדקה "לייב אייד" למען אתיופיה אותו יזם בוב גאלדוף באמצע שנות השמונים.
  • מסגרת הזמן שבה מתרחשת הסדרה קצת סוריאליסטית. באופן כללי הטכנולוגיה והביגוד של רוב הדמויות בסדרה נראים שייכים לסוף המאה העשרים, ועדיין שאלתיאל ופרופסר בופון לעתים קרובות מטיילים בחללית בעלת טכנולוגיה הרבה יותר מתקדמת מתקופה זו, בזמן שדמויות רבות אחרות כמו הצוות של המלך, החתול החמדן, ודולף בגלגול הנפוליוני שלו לובשים בגדים אשר מתאימים לתקופות קדומות יותר. אלמנטים סוריאליסטיים אחרים בסדרה כוללים דמויות מוזרות כגון השד הרע מהבקבוק, חיילי השחמט אשר מתעוררים לחיים ממשחק השחמט של שאלתיאל, ליצן בסגנון החלילן מהמלין על הירח, חייזרים אשר נראים כמו ברווזים מלבד רגליהם האנושיות, ופרק אשר מתרחש כולו בחלום בו שאלתיאל מוצא עצמו במערב הפרוע ובו דולף מבין שהוא למעשה דמות בסדרה מצוירת.
  • השם שאלתיאל לקוח מהמילה שאלתי-אל, ובגרסאות האחרות הוא קרוי בשמו המקורי "אלפרד".
  • בפרק 8 שאלתיאל נכלא בתוך סירה כאשר הוא מואשם בגניבת בקבוק. לאחר מכן כששאלתיאל משתחרר בעזרת חבריו הוא נלחם בתמנון שמנסה להרוג אותו ולבסוף מנצח אותו ומשתחרר לגמרי.
  • בסדרה ישנן דוגמאות רבות לדברים אשר עלולים לקרות במציאות, אך גם דברים פיקטיביים, כמו למשל פרק 41, שבו שאלתיאל נופל לתוך הר געש, ובפנים יש דרקון שפולט את האש ולא לבה, ומה שגורם לדבר היא אבן שנתקעה לו על הזנב ולא מאפשרת לו לזוז. אף אחד מהאנשים לא מודע שהדרקון נמצא למטה והוא זה שיורק את האש, וגם רובוט שמנסה להוריד את החללית של פרופסור בופון ושאלתיאל, לאחר מכן הוא נופל ושאלתיאל שואל את עצמו ואת הפרופסור האם לרובוטים יש רגשות, כי עיני הרובוט נהיו בורקות מה שמדמה בכי.
  • בסדרה גם יש חלקים מרגשים שמחים- בפרק 32 למשל, לאחר ששאלתיאל משתחרר מן הבועה שהוא נקלע לתוכה ומפה הכריש, הוא נפגש עם וויני ווויני בכתה, וחלקים עצובים - בפרק השני "יום הולדת לשאלתיאל", הוריו נדרסים על ידי ראש העיר קרוקו, ולאחר מכן שאלתיאל וחפי רואים את המחזה הלא נעים שכל משפחתו נדרסת והנעל שלהם עפה באוויר. לאחר מכן, כשהוא חוגג את יום-הולדתו הראשון, חפי, שמארגן נסיעה כיתתית למין מוזיאון, ושם רובי גונב יהלום, מתקשה לסחוב אותו, היהלום נופל על שאלתיאל ולאחר מכן המשטרה עוצרת אותו על גניבת היהלום. לאחר מכן מתנהל משפט, כשבסופו נקבע כי שאלתיאל חף מפשע ובעצם רובי הוא האשם.

צוות המדבבים

בגרסה העברית השתתפו בדיבוב הדמויות:

הסיפור מאחורי הסדרה

הרמן ון וין, כותב הסדרה, פרסם את הסיפור ברדיו הולנדי, ובסיפור הוא סיפר מדוע הוא כתב את הסדרה.

כשהילדים שלנו היו צעירים, כתבתי את הסיפור הראשון על אלפרד (שאלתיאל) קוואק. בעיקרון, זה קרה על ידי שני דברים. לילה אחד נסעתי ברכב שלי בדרכי הביתה, ובטעות דרסתי ברווז שחצה את הכביש. התחרטתי על כך מאוד. כמה ימים לאחר מכן הייתי בבית ודיברתי בטלפון. האיש שדיברתי איתו היה המנהל של התזמורת הסימפונית. הוא שאל אם אוכל לכתוב סיפור, לספר ולשיר עליו בזמן שהתזמורת תספק ליווי מוזיקלי. בזמן שדיברתי עם האיש בטלפון, חשבתי, יכול להיות שהברווזה מחפשת אחרי בעלה? ואיך תוכל להסביר לברווז שדרסת ברווז אחר? "הלו, הלו?" אמר הקול בטלפון, "מה אתה חושב, מר. וין?" "אני חושב על ברווז," עניתי. והאיש ענה "מצויין!, אז תכתוב לנו סיפור על ברווז." וכך נולד שאלתיאל קוואק. בטעות.

קישורים חיצוניים