אבן השתייה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הנה מקור לדוגמא
←‏ביהדות: במשפט הבא
שורה 12: שורה 12:
כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם במובן הרעיוני, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם",<ref>[[פירוש המשנה לרמב"ם]], מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.</ref> וכפי שנאמר "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה '''ועל העבודה''' ועל גמילות חסדים".<ref>משנה מסכת אבות, פרק א' משנה ב'.</ref>
כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם במובן הרעיוני, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם",<ref>[[פירוש המשנה לרמב"ם]], מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.</ref> וכפי שנאמר "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה '''ועל העבודה''' ועל גמילות חסדים".<ref>משנה מסכת אבות, פרק א' משנה ב'.</ref>


במסורת היהודית אבן השתייה היא המקום הקרוב ביותר לשערי שמים,<ref>מסכת קידושין סט, א: "בית המקדש גבוה מכל ערי ארץ ישראל, וארץ ישראל מכל הארצות", וכן [[מדרש תהלים]] צ"א ז.</ref> וכן האבן מהווה את הפתח אל השאול (ה[[גיהנום]]) או התהום.{{מקור}} על פי מסורת זו בעת [[המבול]] המסופר ב[[ספר בראשית]], הוזזה האבן על מנת לפתוח את מעיינות התהום ולהציף את העולם. מסכת [[עירובין]] מציינת כי שלושה פתחים לגיהנום: "האחד במדבר, האחד במים, והאחד בירושלים" (כאשר הכוונה לאבן השתייה). מסורות אלה עברו מהיהדות לאסלאם, המציין מתחת לאבן את מקום קברו של [[האדם הראשון]], כדבריו של ח'אלד בן מעדאן, למשל, שחי במאה השמינית: {{ציטוטון|רֹאשׁוֹ שֶׁל אָדָם נִמְצָא מִיָּמִין לַסֶּלַע וּשְׁתֵּי רַגְלָיו בְּמֶרְחָק שְׁמוֹנָה עָשָׂר מִילִּים}}.
במסורת היהודית אבן השתייה היא המקום הקרוב ביותר לשערי שמים,<ref>מסכת קידושין סט, א: "בית המקדש גבוה מכל ערי ארץ ישראל, וארץ ישראל מכל הארצות", וכן [[מדרש תהלים]] צ"א ז.</ref> וכן האבן מהווה את הפתח אל השאול (ה[[גיהנום]]) או התהום. על פי מסורת זו בעת [[המבול]] המסופר ב[[ספר בראשית]], הוזזה האבן על מנת לפתוח את מעיינות התהום ולהציף את העולם. מסכת [[עירובין]] מציינת כי שלושה פתחים לגיהנום: "האחד במדבר, האחד במים, והאחד בירושלים" (כאשר הכוונה לאבן השתייה). מסורות אלה עברו מהיהדות לאסלאם, המציין מתחת לאבן את מקום קברו של [[האדם הראשון]], כדבריו של ח'אלד בן מעדאן, למשל, שחי במאה השמינית: {{ציטוטון|רֹאשׁוֹ שֶׁל אָדָם נִמְצָא מִיָּמִין לַסֶּלַע וּשְׁתֵּי רַגְלָיו בְּמֶרְחָק שְׁמוֹנָה עָשָׂר מִילִּים}}.


בספר [[הזוהר]] מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי [[יעקב אבינו]], כמתואר ב[[פרשת ויצא]]. על פי פירוש זה, יעקב לן על הר המוריה, ו[[אלוהים]] התגלה אליו בחלום שם. [[חיים אבן עטר|אור החיים]] בפירושו על התורה מרחיב את הרעיון, וטוען כי מצבתו של יעקב נועדה להוות הכנה לבתי המקדש העתידים להיבנות שם.
בספר [[הזוהר]] מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי [[יעקב אבינו]], כמתואר ב[[פרשת ויצא]]. על פי פירוש זה, יעקב לן על הר המוריה, ו[[אלוהים]] התגלה אליו בחלום שם. [[חיים אבן עטר|אור החיים]] בפירושו על התורה מרחיב את הרעיון, וטוען כי מצבתו של יעקב נועדה להוות הכנה לבתי המקדש העתידים להיבנות שם.

גרסה מ־11:13, 10 בפברואר 2013

הסלע המזוהה בדרך כלל עם אבן השתייה, מבט מלמעלה
תרשים המציג את מיקום אבן השתייה בתוך כיפת הסלע.

אבן השתייה, היא אבן שהייתה בקודש הקודשים בבית המקדש, על הר הבית. מקומה המדויק שנוי במחלוקת, ותלוי באיתור מקום המקדש על הר הבית. עם זאת, הדעה המקובלת היא שאבן השתייה היא סלע גדול הבולט מקרקע הר הבית, בתוך מבנה כיפת הסלע, הקרוי על שמו. הסלע מוקף במסגרת ברזל, וגובהו מעל הרצפה הוא כשני מטרים.

ביהדות

במשנה נאמר: "משניטל הארון, אבן הייתה שם מימות נביאים ראשונים, ושתייה הייתה נקראת, גבוהה מן הארץ שלוש אצבעות (כ-6 ס"מ)"[1].

בבית המקדש הראשון היה ארון הברית מונח על אבן זו. בבית המקדש השני, לאחר גניזת ארון הברית, היה הכהן הגדול מניח על אבן זו את המחתה עם הקטורת ביום הכיפורים, וכן היה מזה את דם הקרבנות לפני האבן.[2]

חז"ל מסבירים שהשם "אבן השתייה" נובע מכך ש"ממנה הושתת העולם"[3], כלומר ממקום זה התחילה בריאת העולם[4] וממנה התפשט העולם. ישנה גם דעה שמשמעות "שתייה" הינה "אריגה" כלומר שממנה נארג העולם (י. ליבס: "עלילות אלהים" ע' 278)

כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם במובן הרעיוני, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם",[5] וכפי שנאמר "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים".[6]

במסורת היהודית אבן השתייה היא המקום הקרוב ביותר לשערי שמים,[7] וכן האבן מהווה את הפתח אל השאול (הגיהנום) או התהום. על פי מסורת זו בעת המבול המסופר בספר בראשית, הוזזה האבן על מנת לפתוח את מעיינות התהום ולהציף את העולם. מסכת עירובין מציינת כי שלושה פתחים לגיהנום: "האחד במדבר, האחד במים, והאחד בירושלים" (כאשר הכוונה לאבן השתייה). מסורות אלה עברו מהיהדות לאסלאם, המציין מתחת לאבן את מקום קברו של האדם הראשון, כדבריו של ח'אלד בן מעדאן, למשל, שחי במאה השמינית: ”רֹאשׁוֹ שֶׁל אָדָם נִמְצָא מִיָּמִין לַסֶּלַע וּשְׁתֵּי רַגְלָיו בְּמֶרְחָק שְׁמוֹנָה עָשָׂר מִילִּים”.

בספר הזוהר מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי יעקב אבינו, כמתואר בפרשת ויצא. על פי פירוש זה, יעקב לן על הר המוריה, ואלוהים התגלה אליו בחלום שם. אור החיים בפירושו על התורה מרחיב את הרעיון, וטוען כי מצבתו של יעקב נועדה להוות הכנה לבתי המקדש העתידים להיבנות שם.

מסורות אחרות מקשרות בין שם האבן - "שתייה" למי שתייה, ועל פיהן, כל מימי השתייה בעולם מקורם בתהום שמתחת לאבן השתייה[8].

באסלאם

הסלע המזוהה כאבן השתייה הוא בעל חשיבות גם לפי המסורת המוסלמית, ושמו בערבית אל-צח'רה (الصخره). לפי מסורת זו, מלאכים ביקרו את אבן השתייה 2,000 שנה לפני שאדם הראשון נברא[9]. כל הנביאים שקדמו למוחמד התפללו לפני אבן זו [10].

אל-צחרא הוא המקום ממנו מוחמד עלה לשמים, ובעלייה זו האבן עצמה ניסתה להצטרף אליו ונעצרה על ידי המלאך גבריאל. האבן התחילה לעלות בצד הדרומי, ולכן צורתה אינה ישרה. בעקבות כך, סימנים מסוימים בצד המערבי של האבן נחשבים לטביעות אצבע של גבריאל.[8]

על פי האסלאם, ביום הדין יתאחדו אבן השתייה והכעבה יחד, והאל יישב על האבן וישפוט את כל בני האדם שיעברו לפניו. ישנה מסורת לפיה המלאך ישראפיל יעמוד על האבן ויתקע בשופר על מנת להכריז על יום הדין - ובהתאם שני שערי מבנה כיפת הסלע נקראים "שער השופר" ו"שער ישראפיל". גם באסלאם מופיעה האמונה לפיה האבן היא מקורו של העולם, האבן הראשונה שנוצרה בעולם, וכן מקור כל מי השתייה בעולם ומקום מוצאם של ארבע נהרות גן העדן.[8]

ראו גם

לקריאה נוספת

  • יהושע חיון, אבן ישראל- חקר אבן השתייה והמקדש, 2009.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מסכת יומא ה,ב.
  2. ^ משנה שם.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת יומא דף נד עמוד ב.
  4. ^ מדרש תנחומא, פרשת פקודי, פיסקא ג'.
  5. ^ פירוש המשנה לרמב"ם, מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.
  6. ^ משנה מסכת אבות, פרק א' משנה ב'.
  7. ^ מסכת קידושין סט, א: "בית המקדש גבוה מכל ערי ארץ ישראל, וארץ ישראל מכל הארצות", וכן מדרש תהלים צ"א ז.
  8. ^ 1 2 3 אלי שילר, כיפת הסלע ואבן השתיה
  9. ^ מיכאל אניסימוב, מהי אבן השתיה באתר wisegeek
  10. ^ כל נביאי האסלאם, לרבות ישו, היו יהודים, ועל כן הם התפללו לכיוון האבן.