ג'יימס פרנסיס ברנס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
RedBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: lt:James F. Byrnes
Legobot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q432726
שורה 35: שורה 35:
[[קטגוריה:חברי המפלגה הדמוקרטית (ארצות הברית)]]
[[קטגוריה:חברי המפלגה הדמוקרטית (ארצות הברית)]]
[[קטגוריה:חברי המפלגה הרפובליקנית (ארצות הברית)]]
[[קטגוריה:חברי המפלגה הרפובליקנית (ארצות הברית)]]

[[en:James F. Byrnes]]
[[da:James F. Byrnes]]
[[de:James F. Byrnes]]
[[es:James F. Byrnes]]
[[fi:James F. Byrnes]]
[[fr:James F. Byrnes]]
[[it:James Francis Byrnes]]
[[ja:ジェームズ・F・バーンズ]]
[[lt:James F. Byrnes]]
[[nn:James F. Byrnes]]
[[no:James F. Byrnes]]
[[pl:James Francis Byrnes]]
[[ru:Бирнс, Джеймс Фрэнсис]]
[[sv:James F. Byrnes]]
[[zh:詹姆斯·F·伯恩斯]]

גרסה מ־23:37, 26 בפברואר 2013

ג'יימס פרנסיס ברנסאנגלית: James Francis Byrnes;‏ 2 במאי 1879 - 9 באפריל 1972) - איש ציבור אמריקני. היה סנטור מטעם דרום קרוליאנה, שופט בבית המשפט העליון האמריקני ומזכיר המדינה בתקופת כהונתו של הארי טרומן. מאנשי סודו של נשיא ארצות הברית פרנקלין דלאנו רוזוולט, ובשלב מסוים נשקלה מועמדותו לכהונת סגן הנשיא.

קורות חיים

ברנס, שהתייתם מאביו זמן קצר לפני הולדתו, למד קצרנות לפי דרישת אמו, שתמכה בו. הוא התקבל כקצרן בבית המשפט, ולאחר זמן מה הפך לעורך דין והחל קריירה בשירות הציבורי כתובע פלילי בשנים 1908 עד 1910.

הוא שירת בבית הנבחרים של ארצות הברית בשנים 1911 עד 1931 ולאחר מכן בין 1931 ל 1941 בסנאט. בשנת 1941 מונה לכהונת שופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית, אך לא מצא עניין בתפקיד זה כאשר ידע כי ארצו עומדת להיכנס למלחמת העולם השנייה. הוא כיהן בתפקיד זה כשנה וחצי, ולאחר מכן מונה לראש "המשרד לייצוב כלכלי" לפי בקשת רוזוולט, והיה בעל תפקיד חשוב בכלכלת המדינה בשנות המלחמה, ושימש אף כמזכיר המשרד ל"כלכלת המלחמה" במסגרת זו היה אף מעורב ב"פרויקט מנהטן" לייצורה של פצצת האטום הראשונה על ידי ארצות הברית. ברנס הנו אחד האנשים היחידים ששימשו בכל שלוש רשויות הממשל האמריקני - הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת.

כאיש אמונו של רוזוולט שימש אף בתפקידים דיפלומטיים, וליווה את הנשיא לועידת יאלטה.

עם מותו של רוזוולט בשנת 1945 מונה למזכיר המדינה של הארי טרומן. הוא פרש מתפקיד זה בינואר 1947 עקב חילוקי דעות שהיו לו עם טרומן. בשנת 1946 נבחר להיות איש השנה של השבועון טיים.

בשל תמיכתו בהפרדה גזעית (אשר עלתה לו בהזדמנות לכהן כסגן הנשיא, ולאחר מותו של רוזוולט להיות הנשיא, כפי שאירע להארי טרומן), הוא נבחר למושל מדינת דרום קרוליינה, תפקיד אותו מילא בשנים 1951 עד 1955. בסופו של דבר מצא עצמו חבר במפלגה הרפובליקנית, לאחר שהיה דמוקרט כל חייו. ברנס האמין כי על אף שההפרדה בין הגזעים בבתי הספר היא נכונה, יש לדאוג לכך שהשחורים יקבלו בבתי הספר שלהם את אותם התנאים שמקבלים הלבנים, ובמשך כהונתו כמושל פעל לשם השוואת תנאים אלו.

לאחר שסיים את תפקיד המושל פרש מהחיים הפוליטיים. ג'יימס ברנס מת בשנת 1972. מפעל המלגות שייסד בשנת 1949 לתושבי מדינתו, דרום קרוליינה, ממשיך לסייע לתושבי מדינה זו עד היום.

קישורים חיצוניים