נחל קומראן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ קישורים פנימיים
Legobot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q7218539
שורה 17: שורה 17:
[[קטגוריה:יהודה ושומרון]]
[[קטגוריה:יהודה ושומרון]]
[[קטגוריה:קומראן]]
[[קטגוריה:קומראן]]

[[cs:Nachal Kumran]]

גרסה מ־01:32, 3 באפריל 2013

נחל קומראן - מבט ממערב למזרח. משמאל-מערות קומראן
נחל קומראן-מבט ממזרח למערב על הנחל, המפלים ומערות קומראן

נחל קומראן (ערבית: وادي قمران) במדבר יהודה, יורד מהר מונטר ברמת המדבר, ונשפך לים המלח בצפונו, מדרום לנחל אוג ומצפון לנחל קדרון, סמוך לקיבוץ קלי"ה. אורכו של הנחל כ-13 ק"מ, שטח אגן ההיקוות שלו כ-45 ק"מ.

בתחילת דרכו של נחל קומראן ברמת המדבר, הוא רדוד וזורם לצפון-מזרח. עם כניסת הנחל לתחום המסלע הקשה של במת השוליים המזרחיים של מדבר יהודה, משנה הנחל את כיוונו לדרום-מזרח, ומתחתר לקניון. הקניון אינו עמוק, יש בו שלושה מפלים שגובה הגדול שבהם כ-40 מטר. בין מפלים אלו יש עשרות גבים המתמלאים ממי השיטפונות. אורך הקניון כולו כ-2 ק"מ והוא משמש מטיילים רבים בסנפלינג.

לאורך הקניון עוברת אמת מים שהייתה מעבירה מים מהשטפונות, ליישוב שהיה במוצא הנחל.

סמוך למוצא הנחל נתגלו שרידי ישוב עתיק - קומראן. במערות במצוקי הנחל נמצאו מגילות הידועות בשם מגילות ים המלח. החפירות במקום בוצעו על ידי הארכאולוג הצרפתי רולאן דה וו בין השנים 1947 - 1956, ואת הממצאים מקובל לשייך לכת האיסיים שחיה באזור מדבר יהודה.

הנחל נקרא על שם אתר קומראן הסמוך. יובליו העיקריים של הנחל הם נחל סככה (ואדי אבו שעלה - נחל אבי הלהבה - כינוי לאליהו הנביא) וואדי חשנה (שמצויות בו מאגורות).

ב-17 באוקטובר 1997, נספתה מטיילת ואחרים נפצעו בעת טיול לילי שארגנה חברת "מצוקי דרגות". הטיול היה טיול סנפלינג, ובמהלכו פקד את האזור שיטפון. ב-12 במאי 2007, נספו ארבעה מטיילים ישראלים שעסקו בסנפלינג בזמן ששיטפון פקד את המקום.