קרב דיין ביין פו – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 29: שורה 29:
'''קרב דיין ביין פו''' (ב[[צרפתית]]: Bataille de Diên Biên Phu; ב[[וייטנאמית]]: Chiến dịch Điện Biên Phủ) הוא [[קרב]] שנערך במחצית הראשונה של שנת 1954, בין הצבא הצרפתי הקולוניאלי בהודו-סין ([[וייטנאם|ווייטנאם]]) לבין כוחות ארגון ה[[וייט מין]]. הקרב, שארך כחודשיים, הסתיים בתבוסה מוחצת של הצבא הצרפתי, ובכניעת שרידי הכוח הצרפתי במתחם דיין ביאן-פו. הוא הביא לנסיגת הצבא הצרפתי משטח [[צפון וייטנאם]], ולסיום [[מלחמת הודו-סין הראשונה]].
'''קרב דיין ביין פו''' (ב[[צרפתית]]: Bataille de Diên Biên Phu; ב[[וייטנאמית]]: Chiến dịch Điện Biên Phủ) הוא [[קרב]] שנערך במחצית הראשונה של שנת 1954, בין הצבא הצרפתי הקולוניאלי בהודו-סין ([[וייטנאם|ווייטנאם]]) לבין כוחות ארגון ה[[וייט מין]]. הקרב, שארך כחודשיים, הסתיים בתבוסה מוחצת של הצבא הצרפתי, ובכניעת שרידי הכוח הצרפתי במתחם דיין ביאן-פו. הוא הביא לנסיגת הצבא הצרפתי משטח [[צפון וייטנאם]], ולסיום [[מלחמת הודו-סין הראשונה]].


מפקד הכוחות הצרפתיים בווייטנאם, [[גנרל נוואר]], החליט ליזום מהלך צבאי, שנועד למשוך את כוחות הוויט מין לתקוף מתחם הגנה צרפתי מבוצר היטב, ובכך לאפשר לצבא הצרפתי לנצל את כוח האש העדיף שלו, כדי להנחיל תבוסה לכוחות המורדים הקומוניסטיים בהודו-סין.
מפקד הכוחות הצרפתיים בווייטנאם, [[גנרל נוואר]], החליט ליזום מהלך צבאי, שנועד למשוך את כוחות הוויט מין לתקוף מתחם הגנה צרפתי מבוצר היטב, ובכך לאפשר לצבא הצרפתי לנצל את כוח האש העדיף שלו, כדי להנחיל תבוסה לכוחות המורדים הקומוניסטיים בהודו-סין. האזור שנבחר לשם כך, היה מקום בשם דיין ביין פו, שנמצא כ-300 קילומטרים מערבית ל[[האנוי]], קרוב לגבול [[לאוס]], בתוך [[עמק]] מוקף הרים גבוהים.


על הקולונל כריסטיאן דה קאסטרי הוטל להפוך את המקום למתחם מבוצר. במהלך חודש נובמבר [[1953]] הוצנחו במתחם, שאורכו היה כ-11 קילומטרים, קרוב ל-10,000 חיילים צרפתים שחלקם השתייכו ל[[לגיון הזרים הצרפתי|לגיון הזרים]], בעוד שבהאנוי נשארו כ-5,000 חיילים נוספים, ששימשו כעתודה לשיגור מיידי, וחלקם אכן הוצנחו באזור במהלך הקרבות. את מוצבי החוץ של הבסיס כינה הקולונל דה קאסטרי בשם אהובותיו: ביאטריס, גבריאל, אן-מארי, דומיניק, איגט, פרנסואז, אליין, נטשה, סימון, קלודין ואיזבל.
האזור שנבחר היה מקום נידח בשם דיין ביין פו, שנמצא כ-300 קילומטרים מערבית ל[[האנוי]], קרוב לגבול [[לאוס]], ובתוך [[עמק]] מוקף הרים גבוהים.
בשלב הראשון הכשירו הצרפתים [[שדה תעופה|שדות תעופה]] (שכן ניתן היה להעביר הספקה למתחם רק בדרך האוויר) וכן הקימו טבעות מוצבים מבוצרים, אשר היו אמורים לתת חיפוי הדדי זה לזה, הן באש נשק קל והן באש ארטילרית. לרשות המגינים עמדו 24 [[תותח|תותחים]] ה[[ארצות הברית|אמריקאיים]] בקוטר 105 [[מילימטר]].


על הקולונל כריסטיאן דה קאסטרי הוטל להפוך את המקום למתחם מבוצר. במהלך חודש נובמבר [[1953]] הוצנחו במתחם, שאורכו כ-11 קילומטרים, קרוב ל-10,000 חיילים צרפתים שחלקם השתייכו ל[[לגיון הזרים הצרפתי|לגיון הזרים]], בעוד שבהאנוי נשארו עוד כ-5,000 חיילים ששימשו כעתודה לשיגור מיידי, וחלקם אכן הוצנחו באזור במהלך הקרבות. את מוצבי החוץ של הבסיס כינה הקולונל דה קאסטרי בשם אהובותיו: ביאטריס, גבריאל, אן-מארי, דומיניק, איגט, פרנסואז, אליין, נטשה, סימון, קלודין ואיזבל.
הפיקוד הצרפתי לא האמין, שניתן יהיה להציב [[ארטילריה]] כלשהי על ההרים הסובבים את דיין ביין פו, שהיו מכוסים צמחיית ג'ונגל עבותה ובלתי חדירה. אך הוא לא העריך נכונה את נחישותם של לוחמי הוויט מין.
בתחילה, כאשר עדיין לא החלו הקרבות, הכשירו הצרפתים [[שדה תעופה|שדות תעופה]] (שכן כל הבאת ההספקה הייתה תלויה ב[[טיסה|היטס]] מהאוויר) וכן הכשירו טבעות מוצבים אשר היו אמורים להגן זה על זה, הן על ידי סיוע של [[חיל רגלים]] והן על ידי טיווח באמצעות אחד מ-24 ה[[תותח|תותחים]] ה[[ארצות הברית|אמריקאיים]] בני 105 [[מילימטר]] אשר היו מצויים במקום.
במאמץ אנושי כביר הצליחו כוחות הוויט מין בפיקודו של [[גנרל גיאפ]], להציב 48 תותחים [[סין|סיניים]] בני 105 מילימטרים ולפחות עוד כ-150 קני ארטילריה קטנים יותר, בעמדות בהרים מסביב למתחם הצרפתי, משם הם יכלו לשלוט על כל שטחו, כולל שדות התעופה, ולטווח אותו ללא הפרעה.

לדאבונו הרב של גנרל נוואר, [[מודיעין צבאי|מודיעין]] לקוי מצד הצרפתים הצביע על כך כי אלו התותחים הגדולים ביותר באזור. הצרפתים אף לא העלו בדעתם כי ניתן להציב [[ארטילריה]] כלשהי על ההרים הסובבים את דיין ביין פו, שהיו מכוסים צמחיית ג'ונגל עבותה ובלתי חדירה.

אף על פי כן, במאמץ כביר מצד הווייטנאמים בפיקודו של [[גנרל גיאפ]], הובאו 48 תותחים [[סין|סיניים]] בני 105 מילימטרים וכן לפחות עוד כ-150 כלי ארטילריה קטנים יותר והוצבו בהרים כאשר הם [[טיווח|מטווחים]] ב[[כינון ישיר]] ישירות על המוצבים, עמדת הפיקוד וכן שדות התעופה.


במהלך חודש [[מרץ]] שנת [[1954]], כאשר הווייטנאמים סיימו את הכנותיהם לקראת הקרב הממשמש לבוא, וכאשר אף הם היו לחוצים בזמן עקב ועידת ז'נבה, אשר כל אחד מהצדדים רצה להגיע אליה מתוך עמדת עליונות, החלו הם בהפגזה כבדה.
במהלך חודש [[מרץ]] שנת [[1954]], כאשר הווייטנאמים סיימו את הכנותיהם לקראת הקרב הממשמש לבוא, וכאשר אף הם היו לחוצים בזמן עקב ועידת ז'נבה, אשר כל אחד מהצדדים רצה להגיע אליה מתוך עמדת עליונות, החלו הם בהפגזה כבדה.

גרסה מ־00:24, 23 באפריל 2013

תבנית:קרב קרב דיין ביין פוצרפתית: Bataille de Diên Biên Phu; בוייטנאמית: Chiến dịch Điện Biên Phủ) הוא קרב שנערך במחצית הראשונה של שנת 1954, בין הצבא הצרפתי הקולוניאלי בהודו-סין (ווייטנאם) לבין כוחות ארגון הוייט מין. הקרב, שארך כחודשיים, הסתיים בתבוסה מוחצת של הצבא הצרפתי, ובכניעת שרידי הכוח הצרפתי במתחם דיין ביאן-פו. הוא הביא לנסיגת הצבא הצרפתי משטח צפון וייטנאם, ולסיום מלחמת הודו-סין הראשונה.

מפקד הכוחות הצרפתיים בווייטנאם, גנרל נוואר, החליט ליזום מהלך צבאי, שנועד למשוך את כוחות הוויט מין לתקוף מתחם הגנה צרפתי מבוצר היטב, ובכך לאפשר לצבא הצרפתי לנצל את כוח האש העדיף שלו, כדי להנחיל תבוסה לכוחות המורדים הקומוניסטיים בהודו-סין. האזור שנבחר לשם כך, היה מקום בשם דיין ביין פו, שנמצא כ-300 קילומטרים מערבית להאנוי, קרוב לגבול לאוס, בתוך עמק מוקף הרים גבוהים.

על הקולונל כריסטיאן דה קאסטרי הוטל להפוך את המקום למתחם מבוצר. במהלך חודש נובמבר 1953 הוצנחו במתחם, שאורכו היה כ-11 קילומטרים, קרוב ל-10,000 חיילים צרפתים שחלקם השתייכו ללגיון הזרים, בעוד שבהאנוי נשארו כ-5,000 חיילים נוספים, ששימשו כעתודה לשיגור מיידי, וחלקם אכן הוצנחו באזור במהלך הקרבות. את מוצבי החוץ של הבסיס כינה הקולונל דה קאסטרי בשם אהובותיו: ביאטריס, גבריאל, אן-מארי, דומיניק, איגט, פרנסואז, אליין, נטשה, סימון, קלודין ואיזבל.

בשלב הראשון הכשירו הצרפתים שדות תעופה (שכן ניתן היה להעביר הספקה למתחם רק בדרך האוויר) וכן הקימו טבעות מוצבים מבוצרים, אשר היו אמורים לתת חיפוי הדדי זה לזה, הן באש נשק קל והן באש ארטילרית. לרשות המגינים עמדו 24 תותחים האמריקאיים בקוטר 105 מילימטר.


הפיקוד הצרפתי לא האמין, שניתן יהיה להציב ארטילריה כלשהי על ההרים הסובבים את דיין ביין פו, שהיו מכוסים צמחיית ג'ונגל עבותה ובלתי חדירה. אך הוא לא העריך נכונה את נחישותם של לוחמי הוויט מין. במאמץ אנושי כביר הצליחו כוחות הוויט מין בפיקודו של גנרל גיאפ, להציב 48 תותחים סיניים בני 105 מילימטרים ולפחות עוד כ-150 קני ארטילריה קטנים יותר, בעמדות בהרים מסביב למתחם הצרפתי, משם הם יכלו לשלוט על כל שטחו, כולל שדות התעופה, ולטווח אותו ללא הפרעה.

במהלך חודש מרץ שנת 1954, כאשר הווייטנאמים סיימו את הכנותיהם לקראת הקרב הממשמש לבוא, וכאשר אף הם היו לחוצים בזמן עקב ועידת ז'נבה, אשר כל אחד מהצדדים רצה להגיע אליה מתוך עמדת עליונות, החלו הם בהפגזה כבדה. הפגזה זו הוציאה כבר בתחילתה את שדות התעופה מכלל שימוש והפכה את החיילים בדיין ביין פו למנותקים מהעולם החיצון ותלויים באספקה מוצנחת בלבד.

בניסיון להציל את הכוח הצבאי הצרפתי הוצנחו כוחות מוצנחים של לגיון הזרים הצרפתי, בין הכוחות המוצנחים היה רגימנט הזרים המוצנח השני. הכוח המוצנח הורכב ברובו מוותיקי מלחמת העולם השנייה מן הוורמאכט אשר גויסו ממחנות מעצר בגרמניה, אך כוח זה לא הצליח לשנות את פני הקרב. קרוב למאה לגיונרים מרגימנט הזרים המוצנח השני נשבו על ידי הכוחות הקומוניסטים.

בהמשך ועל אף לחימה נואשת מצד הצרפתים, נכבשו כל המוצבים עד האחרון, וב-8 במאי 1954 נכנע המתחם לאחר שנהרגו למעלה מארבעת אלפים חיילים צרפתיים. כשמונת אלפים החיילים הנותרים נשבו, ובהם גם שני מפקדי הכוח הצרפתי. כמחצית השבויים נספו במהלך תקופת השבי שארכה למעלה משלושה חודשים, נוכח התנאים הגרועים ומצבם האיום בלאו הכי.

דיין ביין פו היוותה את נקודת הסיום במלחמת צרפת בווייטנאם, ושמה קץ לשלטון זה, אשר נמשך מאז שנת 1858. בוועידת ז'נבה הוסכם על ידי הצדדים, כי הצרפתים יצאו מווייטנאם עד שנת 1956 ואכן, כפי שהבטיח ראש ממשלת צרפת פייר מנדס פרנס, כך קרה.

היערכות הכוחות בדיין ביין פו. הצרפתים התבצרו בגבעות, המסומנות בצבע ירוק. חטיבות הוויטמין 304, 308, 312, 316 ו 351 נערכו ממזרח ומצפון, והמטירו אש ארטילרית בכינון ישיר על הביצורים הצרפתיים

לקריאה נוספת

  • ז'אן לארטגי / "הצנטוריונים"

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FA תבנית:Link FA