ויקיפדיה:ויקיגמד/מדריך תיקון קישבורים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 90: שורה 90:


===אתר הרשות השופטת===
===אתר הרשות השופטת===
עם הפעלת מערכת "[[נט המשפט]]" הפכו כל הקישורים לפסקי דין, מלבד אלה של [[בית המשפט העליון]], לקישורים מתים. הנה [http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A9_%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%97%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D&limit=500&offset=0&target=http%3A%2F%2Finfo1.court.gov.il רשימת הקישורים המתים]. פסקי הדין נמצאים במערכת "נט המשפט", אך בכתובת אחרת. ניתן לאתר אותם בדף [http://www.court.gov.il/NGCS.Web.Site/LocateDecisions/LocateDecisionQuering.aspx איתור החלטות], לפי פרטים מזהים של פסק הדין. ניתן להסתייע בגוגל כדי למצוא עותק של פסק הדין באתר משפטי אחר.
עם הפעלת מערכת "[[נט המשפט]]" הפכו כל הקישורים לפסקי דין, מלבד אלה של [[בית המשפט העליון]], לקישורים מתים. הנה [http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A9_%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%97%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D&limit=500&offset=0&target=http%3A%2F%2Finfo1.court.gov.il רשימת הקישורים המתים]. פסקי הדין נמצאים במערכת "נט המשפט", אך בכתובת אחרת. ניתן לאתר אותם בדף [http://www.court.gov.il/NGCS.Web.Site/LocateDecisions/LocateDecisionQuering.aspx איתור החלטות] (רצוי באמצעות אינטרנט אקספלורר), לפי פרטים מזהים של פסק הדין. ניתן להסתייע בגוגל כדי למצוא עותק של פסק הדין באתר משפטי אחר.


[[קטגוריה:ויקיפדיה - תחזוקה]]
[[קטגוריה:ויקיפדיה - תחזוקה]]

גרסה מ־06:59, 4 במאי 2013

מדריך לויקיגמד קישבורים (כלומר ויקיגמד שבודק, מסמן, מתקן, ובלית ברירה גם מסיר קישורים חיצוניים שבורים) המתחיל. אם יש לך טיפ - זה המקום להוסיף.

מה נחשב קישור לא תקין

קישור לא תקין הוא קישור שלחיצה עליו לא מביאה למאמר או הדף שאכן מכיל את המידע. יש כמה אפשרויות:

  • האתר שהקישור מצביע אליו כבר אינו פעיל
  • האתר עדיין פעיל, אבל לחיצה על הקישור מביאה לדף "הדף המבוקש לא נמצא" ("שגיאה 404")
  • האתר פעיל, אבל לחיצה על הקישור מביאה לדף כללי באתר במקום למאמר המבוקש

כשמוצאים קישור לא תקין

  • יתכן שהאתר המקושר נמצא בבעיה זמנית. מאידך, יתכן שהבעיה רצינית יותר.

אם הקישור עדיין שבור לאחר שבוע:

  • להוסיף לסוף הקישור / ולראות אם עכשיו הקישור עובד - בחלק מהמקרים זאת הבעיה.
  • לראות אם יש בסוף הקישור תווים בלתי נראים - תווים שלא תמיד מופיעים בשורת הכתובת כשלוחצים על הקישור. הם לרוב נראים בסגנון "%5F%22" וכו'. לשים לב - חלק מהתווים האלו שייכים לקישור, ובלעדיו הוא לא יעבוד, ולכן מומלץ להסיר רק תו אחת בכל פעם ("%5F" ורק אז את "%22") ורק מסוף הקישור.
  • אם הקישור הוא לאתר nrg, עיינו בארגז הכלים של ויקיגמד קישבורים
  • אם בקישור יש מידע (כותרת, כותב וכו') מחפשים אותו באתר שבו הוא נמצא, ואם זה לא עובד מחפשים אותו במנוע חיפוש. ראו סעיף "תיקון קישבור".

אם תיקונים מהירים אלו לא עובדים:

  • מנסים למצוא תחליף, ואם זה לא עובד, מניחים ליד הקישור ("ליד": אם הקישור הוא בהערה - בתוך ההערה. אם הקישור בסעיף "קישורים חיצוניים - באותה השורה) תבנית {{קישור שבור}}. חשוב: למלא בפרמטר של התבנית את התאריך בו הקישור התגלה כשבור.
  • אם מתברר שהשתבש כל האתר שבו נמצא הקישור (משום שהאתר נסגר, או עבר שינוי ששבר רבים מהקישורים המפנים אליו), ניתן לאתר את כל הקישורים החיצוניים המובילים לאתר זה באמצעות הדף מיוחד:חיפוש קישורים חיצוניים.

מאגר חשודים

קיים בוט (מופעל על ידי מתניה) שסורק קישורים בוויקיפדיה ובודק את תקינותם. הקישורים שהבוט מצא לא תקינים מפורטים בדפי השיחה של ערכים. קישור נוסף לרשימה רק אחרי שנמצא שבור בשתי ריצות שונות של הבוט, בהפרש של שבוע. בכל מקרה, לפני שמטפלים כדאי לנסות את הקישור עוד פעם אחת.

ניטור קישבורים

  • ניתן למצוא את הקישבורים על ידי הגעה לתבנית {{קישור שבור}} ובחירת "דפים המקושרים לכאן": זו הרשימה המתקבלת.
  • קפיצת הדרך: אפשר להעתיק את התיבה הבאה: [[מיוחד:דפים_המקושרים_לכאן/תבנית:קישור_שבור|קישבורים]] לדף המשתמש של הויקיגמד.
  • לפני הכל, יש לבדוק שהקישור אכן שבור. קישור המסומן כ"שבור" עשוי להתגלות כתקין. כשנמצא קישור כזה, יש להסיר את התבנית.
  • כשמגיעים לקישבור, דבר ראשון יש לבחון את התאריך המסומן בתבנית. אם מניח התבנית שכח לסמן תאריך, במקום לטפל עדיף לשדרג את התבנית בכגון: "עדיין שבור ב xx.yy.zzzz"
  • אם התאריך הוא חדש יחסית (נניח שבוע או פחות), מומלץ לעזוב את הקישבור הזה בשקט ולהמשיך הלאה (אל דאגה, יש מספיק קישבורים להשביע את חריצותם של כל ויקיגמד ו-ויקיגמדה) - יתכן בהחלט שהאתר עם הקישבור סובל מבעיה טכנית קשה יותר, אך תוך ימים ספורים ישוב לאיתנו.
  • בדרך כלל רצוי שהויקיפד שהניח את התבנית לא יטפל בקישבור בעצמו. תמיד קיימת אפשרות שהגישה לאתר חסומה מהמקום בו יושב הויקיפד, למשל על ידי מערכת סינון תכנים באינטרנט, חומת אש, או מסיבה טכנית אחרת, אך גולשים אחרים כן מגיעים לדף המבוקש. יוצאים מן הכלל אתרים שברור וידוע שהפסיקו לפעול (כדוגמת אתר geocities). במקרה כזה גם אין הכרח להניח תבנית - ניתן לטפל בקישבור מיד עם גילויו.
  • קישבור שבא מתבנית, דוגמת תבניות {{הארץ}}, {{דבר}}, {{ynet}} וכדומה, אין לסמן ואין לתקן. כשקישור כזה "עושה חכמות" יש לדווח בדף השיחה של התבנית עצמה. אם זו תבנית נפוצה במיוחד אפשר "להעיר את האחראי": מוצאים בהיסטוריה של התבנית ויקיפד או ויקיפדים שעבדו אתה, ומשאירים הודעה בדף שיחתם. בדרך כלל אין צורך בצעד זה: התבניות נמצאות במעקב, והשארת הודעה בדף השיחה של התבנית כמעט תמיד מספיקה.

תיקון קישבור

אם הגעת לקישבור שהתאריך המסמן אותו ישן מספיק (לפחות שבוע, עדיף יותר) והקישור עדיין שבור, יש מקום לנסות להחליף אותו בקישור חי לאותו המידע.

איך לחפש תחליף

אם יוצרת הקישור המקורי פעלה כשורה, הקישור כבר מכיל אינפורמציה לא מבוטלת שיכולה לעזור בחיפוש. במקרה והקישור מוביל לדף "מת" באתר חי ניתן ברוב המקרים להיעזר במנגנון החיפוש של האתר עצמו (רוב האתרים מכילים מנגנון כזה). ניתן במקרה זה גם להיעזר בגוגל, בעזרת מחרוזת החיפוש הבאה:

 site:site_main_page_url Search String

מחרוזת חיפוש כזו מורה לגוגל לחפש רק באתר המסוים, במקום לבצע חיפוש בכל הרשת. כאשר "site_main_page_url" הוא החלק של הקישור לדף כלשהו באתר, בלי ה-"//:http", ועד הלוכסן ( / ) הראשון.

אם חיפוש באתר המקורי לא מניב תוצאות, או שהאתר המקורי כולו נעלם, עדיין יש מקום לחפש את התוכן המקורי ברחבי הרשת בעזרת מנועי חיפוש.

כשלא מוצאים

במידה והתוכן המקורי (מקורי - כלומר זה שהקישור המקורי הצביע עליו לפני שנשבר. אין בשימוש במלה זו לומר דבר כלשהו על התוכן עצמו) לא נמצא ברחבי הרשת, יש לפעול ביצירתיות. יש לנו כאן כמה אפשרויות:

  • אפשר בשלב זה להשאיר את הטיפול בקישבור הזה למישהו אחר. בהחלט אין שום התחייבות מצד ויקיגמד-קישבורים לתקן כל קישבור וקישבור. אם לא תגעי לא תזיקי. אם אינך יכולה להיות בטוחה שהשינוי אינו מזיק - עדיף לעזוב
  • ניתן לחזור לגוף הערך ולמצוא את האמירה שהקישבור היווה עבורה מקור, ולנסות למצוא מקור אלטרנטיבי לאותה אמירה או טענה
  • כשהקישבור בא מהערה, ואנו משוכנעים שהקישבור לא יוכל לתקון, ניתן להחליף את ההערה בתבנית {{דרוש מקור}}
  • במקרים מסוימים ניתן פשוט להסיר את הקישור. במקרה כזה יש לזכור ולציין בתקציר העריכה שהסרתם קישור שבור.

ארגז הכלים של ויקיגמד קישבורים

ארכיון האינטרנט

ארכיון האינטרנט הוא האולר השוויצרי של ויקיגמד קישבורים

לארכיון האינטרנט כמה שימושים חשובים - זהו כלי רב עוצמה בידי כל ויקיגמד-קישבורים.

שני שימושים עיקריים לכלי זה:

  1. למרות שהוספת "קישור עירום" היא אחת ממצוות לא תעשה הראשונות לכל ויקיפד, בויקיפדיה העברית עדיין יש לא מעט קישורים עירומים. "קישור עירום" הוא קישור שלא מכיל כל רמז לתכנו, ובדרך כלל מופיע בגוף הערך כך: [1] - (במלים אחרות נראה דומה להערת שוליים, אלא שהוא מופיע בגובה השורה ולא בכתב עילי). יש קישורים עירומים החסרים אפילו עלה תאנה זה. קישורים אלו נראים כך: http://www.example.com
    כשאנו נתקלים בקישבור עירום, זה הזמן לשלוף מארגז הכלים שלנו את ארכיון האינטרנט. אם יש לנו מזל, הארכיון ימצא עבורנו דף היסטורי בו הקישבור עדיין הכיל את התוכן המבוקש. אם מצאנו, אנו יכולים לגזור מן הדף מלים ומשפטים שישמשו לנו בסיס לחיפוש המידע באתר חי.
  2. ("האופציה הגרעינית"): כשארכיון האינטרנט מוצא את הדף המבוקש, ואם כלו כל הקיצין ולא ניתן למצוא את המידע במרשתת בשום צורה אחרת, והמידע חשוב מאד לשלמות הערך, ניתן לקשר ישירות לגרסה ההיסטורית של הדף בארכיון האינטרנט עצמו. שימוש זה באופן כללי אינו רצוי.

יש לציין שכאשר הויקיגמד משחזר קישור עירום שבור, לא די לשחזר את הקישור - יש גם לתקנו כך שיתאים לצורת הקישור המקובלת בויקיפדיה, כמו שמוסבר במדריך זה. המהדרין יכולים להשתמש ב{{קישור כללי}}, אך גם ללא התבנית יש לכל הפחות לציין את כותרת המאמר, שם המחבר ותאריך.

הוראות שימוש

השימוש בארכיון האינטרנט הוא קל ופשוט, ולא יהווה אתגר לויקיגמד, אך למען השלמות נפרט את הצעדים:

  1. בעזרת "העתק" (Copy) מצמד "העתק\הדבק" נעתיק את הURL של הקישור.
  2. בדף אחר בדפדפן ("טאב") נפתח את ארכיון האינטרנט (מומלץ להוסיף לסימניות)
  3. בתיבת החיפוש הראשית (מעל הכפתור Take Me Back) נדביק את הקישור שהעתקנו
  4. נלחץ על "Take Me Back" בנשימה עצורה. אם יש מזל, הארכיון יציג לנו רשימה של חודשים ושנים בהם הדף המבוקש נמצא. יש ללחוץ על הקישורים ולראות האם הם אכן מובילים לדף המבוקש. כדאי לשים לב להבדלים בין הדפים השונים. בדרך כלל עדיף לבחור את החדש ביותר בו הדף עדיין נמצא.
  5. אם יש הכרח מוחלט בהחלט לקשר לדף השמור בארכיון (רק אחרי שכל הניסיונות למצוא דף חי המכיל אותו התוכן כשלו!), אפשר להעתיק את הכתובת משורת הכתובת של הדפדפן כאשר הדף המבוקש נראה.

כלי לבדיקת כל הקישורים בערך מסוים

יש ערכים המכילים עשרות רבות של קישורים. לפעמים אנחנו רוצים לוודא שערך מסוים נקי מרבב: למשל כשמעלים ערך מארגז חול פרטי למרחב הערכים, כשמגישים ערך להוספה למומלצים, וכדומה. לשמחתנו, קיים כלי שיודע לבדוק זאת עבורנו: תחת גרסאות קודמות (ctrl-alt-h) יש בסעיף כלים חיצוניים קישור בדיקת קישורים חיצוניים. כל ויקיגמד קישבורים המכבדת את המקצוע לא תעזוב דף לפני שהשתמשה בכלי זה. מומלץ!

אתרים עם קישורים פגומים והטיפול בהם

אתר nrg

מסיבות הידועות רק לו, אתר nrg נוהג לפעמים לשבור קישורים אליו שעבדו בעבר

מדי פעם קישורים לאתר nrg נשברים, אך יש דרך קלה לתקן אותם:

  • אם הקישור השבור הוא בסגנון הבא: http://www.nrg.co.il/online/36/ART1/625/570.html, אפשר לנסות לשנות את "36" ל"7".
  • אם הקישור השבור הוא בסגנון הבא: http://www.nrg.co.il/online/4/ART1/425/906.html, אפשר לנסות לשנות את "4" ל"1".
  • אם הקישור השבור הוא בסגנון הבא: http://www.nrg.co.il/online/5/ART1/736/217.html, אפשר לנסות לשנות את "5" ל"47".
  • אם הקישור השבור הוא בסגנון הבא: http://www.nrg.co.il/online/12/ART1/683/832.html, אפשר לנסות לשנות את "12" ל"55".

עדיין יתכנו קישורים תקינים עם "36", "4", "5" או "12", כך שיש לבצע זאת רק אם הקישור אכן שבור. בנוסף, גם אם הקישור שבור, לא מובטח שההחלפה תביא קישור תקין, כך שיש לבדוק את הקישור לפני שמחליפים בערך עצמו.

אתר משרד החוץ

משרד החוץ הישראלי העלה ב-1 במאי 2013 עיצוב מחודש לאתר האינטרנט שלו, ובהזדמנות זו שבר את כל הקישורים שהובילו למאמרים באתר המשרד. בוויקיפדיה העברית יש 284 קישורים כאלה. המאמרים נמצאים באתר המשרד, וניתן לאתר אותם לפי כותרתם, באמצעות תיבת החיפוש שבראש אתר המשרד

אתר גלי צה"ל

תחנת הרדיו גלי צה"ל העלתה בינואר 2013 עיצוב מחודש לאתר האינטרנט שלה, ובהזדמנות זו העלימה את כל הדפים שהופיעו באתר קודם לכן. כל הקישורים המשתמשים בתבנית:גלצ וכל הקישורים שתחילתם http://glz.co.il/NewsArticle.aspx מתו, ואין טעם לחפש אותם באתר גלי צה"ל. כאשר קישור כזה מהווה אסמכתא, רצוי להחליפו בקישור למקור אחר שמספק אסמכתא זו.

אתר מבט מל"מ

תבנית:מבט מל"מ משמשת לקישורים לאתר מבט מל"מ, והיא מספקת קישור תקין. קישורים לאתר שלא דרך תבנית זו (הקישורים האחרונים ברשימה זו) אינם תקינים. יש לאתר את המאמר בארכיון של מבט מל"מ, ולקשר אליו באמצעות התבנית.

אתר הרשות השופטת

עם הפעלת מערכת "נט המשפט" הפכו כל הקישורים לפסקי דין, מלבד אלה של בית המשפט העליון, לקישורים מתים. הנה רשימת הקישורים המתים. פסקי הדין נמצאים במערכת "נט המשפט", אך בכתובת אחרת. ניתן לאתר אותם בדף איתור החלטות (רצוי באמצעות אינטרנט אקספלורר), לפי פרטים מזהים של פסק הדין. ניתן להסתייע בגוגל כדי למצוא עותק של פסק הדין באתר משפטי אחר.