הפקולטה להנדסה ביורפואית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 41: שורה 41:


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==

* [http://www.example.com התוכן בקישור], באתר (שם האתר)
* [http://www.bm.technion.ac.il/ הפקולטה להנדסה ביורפואית]
* ‫{{TheMarker1|אפרת נחושתאי|<span style{{=}}"color: #E81F1F;">המוחות החדים בהנדסה // </span>לב פועם מרקמה מהונדסת|magazine/1.1898878|14 בינואר 2013}}‬


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==

גרסה מ־13:18, 9 במאי 2013

בניין הפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון

הפקולטה להנדסה ביו-רפואית של הטכניון בחיפה נוסדה בשנת ???, והיא עוסקת במחקר של הנדסה ביורפואית ובהכשרה של מהנדסי ביורפואי. דיקאן הפקולטה הוא פרופ' וויין קפלן.

היסטוריה

הנדסה ביו רפואית (BME) בטכניון החלה כבר באמצע שנתי ה -1940, כאשר התופעות ביולוגיות החשמליים של הגוף נחקרו במחלקה להנדסת חשמל. העניין וההתלהבות שנוצרה על ידי תחום חדש זה של מחקרים גדלו במהירות כה רבה שעד 1968 יותר מארבעים פרויקטים ביו שוטפים היו מתנהלים במחלקות שונות בטכניון. בשנת 1969, יוליוס סילבר המכון הוקם כדי לשכן את כל המחקר של ההנדסה ביו רפואית בטכניון, והמחלקה בין תחומית להנדסה רפואית וביולוגית באופן רשמי הוקמה עם המשימה של פיתוח תכנית ללימודי תואר שני. כיום, המחלקה להנדסה ביו רפואית היא מעורבת במחקר רחב היקף, הן בסיסי ויישומי. בשיטות של ההנדסה החדשניות והמגוונות מדינה-of-the-art טכנולוגית, מדעי ורפואי ידע שנוצר על ידי המחלקה יש, לאורך השנים, הוכיחו גם שימושיות ומועילים לקהילה הרפואית בישראל.

ההנדסה ביו מנצלת דיסציפלינות מסורתיות הנדסיות לפיתוח מערכות ומכשירים לאבחון וטיפול רפואיים, קליניים והחקירה של הבסיס הפיזיולוגי של מחלות. עם העלייה בתוחלת חיים ושיפור באיכות החיים, יש לבוא ביקוש הגובר למוצרים הקשורים לבריאות ושירותים טובים יותר. התעשייה ביו מתאפיינת בחדשנות ותחכום, וחיפוש מתמיד האחר אתגרים חדשים. הוא מספק איברים מלאכותיים, מכשירי שתל, מכשירי אסיסט לב, כלי אבחון ותרופות, צנתור וציוד הדמיה. חברות ביו מעורבות גם בהנדסה מולקולרית ותאית, הנדסת רקמות, פלזמה הנדסה, מנגנוני בקרה פיסיולוגיים תאיים, תקנת תרופה ומערכות אספקת סמים, הנדסת שיקום, ועזר לחלש והנכים.

הבוגרים שלנו משתלבים להפליא גם לתעשייה ביו של ישראל. ענפים אלה, ואחרים, יש מועסקי בוגרים של המחלקה בתפקידי מפתח במחקר ופיתוח, ייצור, שיווק, ויישומים רפואיים. בשנים האחרונות הבוגרים שלנו הפכו להיות מעורבים בחברות הזנק רבות, ויותר מ 45% של החברות הזנק בישראל הם בתחום זה. בנוסף לתעשייה ביו, הבוגרים של המחלקה נמצאים במוסדות מחקר ובראשם מוסדות אקדמיים, הן בארץ ובחו"ל, שבו הם מוערכים מאוד ידע ומומחיות.

התכנית של המחלקה ללימודים מספקת חינוך באיכות גבוהה בהנדסה ביו רפואית ברמת התואר הראשון ושני. בוגריו מצוידים כדי לענות על הצרכים המגוונים של מחקר ביו והיישומים התעשייתיים שלה.

התכנית לתואר הראשון (B.Sc). הושק באוקטובר 1999, התכנית לתואר הראשון החדש שלנו מציעה תואר ראשון תואר בBME. זוהי תכנית ארבע שנתית המספקת לבוגריה עם הכישורים לתעסוקה במקצוע הנדסת BME ההייטק, ו / או המשך הלימודים לתארים גבוהים. תכנית ההנדסה ביו רפואית מציידת את התלמידים עם רקע בסיסי ומעמיק במדעים בסיסיים, וידע רחב בתחום ההנדסה, ובתחום מדעי החיים והרפואה. תכנית מעודדת השתתפות בקורסים לתואר ראשון משני הנדסה, מדעי החיים ומדעי הרפואה דיסציפלינות, ואינטגרציה של הידע שנרכש בקורסים של הפרויקט. שלושה תתי מוצע בתכנית הלימודים לתואר: ציוד והדמיה רפואיים, תנועה, הנדסה ואיברים מלאכותיים שיקום; וחומרים הביולוגיים וביוטכנולוגיה.

את התוכניות לתואר שני. התכנית לתואר השני מבוסס היטב של מחלקת מפתחת המיומנויות של התלמיד והתובנה הדרוש כדי לספק פתרונות יעילים לאתגרים רפואיים הנוכחיים. המטרה זו מושגת על ידי הרחבה והעמקת הידע של התלמיד ומתן התמחות בחינוך BME. למרות שמועמדים שסיימו את לימודי התכנית לתואר הראשון BME הם המועמדים הטבעיים ללימודי התואר הגבוהים יותר שלנו, בוגרים מתחומים אחרים יכולים להיות גם קיבל. המחלקה מעניקה תואר שני של תואר במדעים למדעי הנדסה ביו רפואית, כמו גם את התואר השני בהנדסה (ME) שעבורו לא נדרש כתיבת עבודת גמר מחקרית. הדוקטורט הגבוה תכנית התואר מכינה את הסטודנט לתואר השני לקריירה בתחום מחקר מדעי. דוקטורט תלמידים חייבים להשלים את פרויקט מחקר בהיקף של תרומתו מקורית למדעי BME.

תכנית המחקר הבסיסית ויישומי באיכות גבוהה תורמת באופן משמעותי לידע של המדעים וההנדסה ביו הרפואית מתחומים הקשורים ורלוונטיים של מחקר וחינוך. האווירה המחקרית גם מושכת רופאים להצטרף לפרויקטים של מחקר ומספקת להם מקדמות עד לתאריך במדעים ובטכנולוגיה המדויקים.

חברי הסגל של המחלקה כוללים 12 במשרה מלאה ו -9 חברים מסונפים העוסקים בהוראה, ובמחקר ופיתוח בBME. פעילות המחקר חדשנית שלהם להתמקד ביומכניקה ואורתופדיה, הנדסת רקמות, שיקום הנדסה, הנדסה עצבית וממשקים עצביים, עיבוד אותות ביולוגי והדמיה, biomaterials, ומערכת הלב וכלי הדם. בנוסף, יש חברי סגל 9 נספחים מתעשיית BME והסביבה קלינית שלוקחים חלק במאמצי ההוראה של המחלקה.


הפקולטה כיום

בפקולטה 13 חברי סגל בזמן מלא, 6 חברי סגל בהשתייכות משנית ו-5 פרופ' אמריטוס. 

מסלולי לימוד

תואר כפול הנדסה ביו-רפואית – רפואה

מסלול לימודים משותף לפקולטה להנדסה ביו-רפואית ולפקולטה לרפואה בטכניון. התכנית מיועדת למספר מצומצם של סטודנטים מצטיינים, אשר בנוסף להכשרתם כמהנדסים מעוניינים להשתלב בלימודי הרפואה. מסלול יחודי זה מקנה תואר משולב: מוסמך למדעים B.Sc. בהנדסה ביו-רפואית, תואר ראשון B.Sc. במדעי הרפואה ותואר ברפואה MD וזאת לאחר 9 שנות לימוד בלבד במקום 11 שנים.

מסלול ייחודי זה מקנה שלושה תארים: "בוגר למדעים במדעי הרפואה", "מוסמך למדעים בהנדסה ביו-רפואית" ותואר "דוקטור לרפואה".


תואר כפול הנדסה ביו-רפואית – פיסיקה 

מסלול הלימודים המשותף לפקולטה להנדסה ביו-רפואית ולפקולטה לפיסיקה בטכניון הינו תכנית חדשנית ויוקרתית המיועדת למספר מצומצם של סטודנטים מצטיינים, המעוניינים לפתח ידע מדעי וטכנולוגי בתחומי ההנדסה הביו-רפואית בשילוב עם ידע והבנה פיסיקליים עמוקים יותר של תופעות וכלי מחקר מודרניים בהנדסה ביו-רפואית. מסלול ייחודי זה מקנה תואר כפול: מוסמך למדעים B.Sc. בהנדסה ביו-רפואית ו- מוסמך למדעים B.Sc. בפיסיקה, במסלול הנמשך כ- 4.5 שנים. בנוסף להכשרה בהנדסה הביו-רפואית, המסלול כולל קורסי חובה רחבים במכניקה אנליטית ובפיסיקה קוונטית, סטטיסטית ואלקטרו-מגנטית ואפשרויות בחירה רבות בין קורסים רלוונטיים הן בפיסיקה והן בהנדסה ביו-רפואית.

מטרת המסלול היא להכשיר מהנדסים/מדענים אשר יהיו בעלי ידע מעמיק הן בהנדסה הביו-רפואית והן בפיסיקה. ראיה משולבת-רחבה כזו נדרשת כיום במידה גוברת בחזית הפיתוח של מכשור ביו-רפואי המסתמך על תופעות פיסיקליות מורכבות, למשל בתחומי האופטיקה הביו-רפואית, הדימות הגרעיני והמגנטי והננו-רפואה. כמו-כן, נושאי מחקר ביו-רפואיים מתקדמים רבים מסתמכים כיום במידה רבה מאוד על כלים ניסיוניים ותיאורטיים מתקדמים שפותחו במקור בפיסיקה, ומסתמכים על ידע פיסיקלי והנדסי מתקדם.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים