שלווניה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ תיקון קישור
מ קישורים פנימיים
שורה 1: שורה 1:
'''שלווניה''' היא פרט [[נגרות]] הבנוי כמסגרת המכסה את התפר שבין [[משקוף]] לבין ה[[קיר]] שבו הוא מותקן.
'''שלווניה''' היא פרט [[נגרות]] הבנוי כמסגרת המכסה את התפר שבין [[משקוף]] לבין ה[[קיר]] שבו הוא מותקן.


בין משקוף ה[[דלת]] ובין הקיר שסביבו קיים תפר או סדק שנוצר כתוצאה של הזעזוע שבסגירת [[דלת]]. כמו כן החומרים הנפוצים שמהם עשוי המשקוף ([[עץ]] או פח [[גילוון|מגלוון]]) ומהם בנוי קיר ([[לבנה (בנייה)|לבנים]] או [[בטון]]) אינם מאפשרים הדבקה וחיבור איכותי וזאת בשל רמת דיוק שונה של הרכיבים: יציקת בטון או בנייה מלבנים לעולם לא תהיה ישרה באותה מידה שבה מיוצר רכיב מתכתי או עץ. מטרתה של השלווניה היא לכסות ולהסתיר את התפר באופן שהיא תיראה כחלק בלתי נפרד מהמשקוף. השלווניה למעשה תוחמת את פתח הדלת ובכך תורמת בעיצוב פתח הדלת על ידי "סימון" גבול המשקוף לקבלת מראה מדורג כלפי פנים הפתח.
בין משקוף ה[[דלת]] ובין הקיר שסביבו קיים תפר או סדק שנוצר כתוצאה של הזעזוע שבסגירת [[דלת]]. כמו כן החומרים הנפוצים שמהם עשוי המשקוף ([[עץ]] או פח [[גלוון|מגלוון]]) ומהם בנוי קיר ([[לבנה (בנייה)|לבנים]] או [[בטון]]) אינם מאפשרים הדבקה וחיבור איכותי וזאת בשל רמת דיוק שונה של הרכיבים: יציקת בטון או בנייה מלבנים לעולם לא תהיה ישרה באותה מידה שבה מיוצר רכיב מתכתי או עץ. מטרתה של השלווניה היא לכסות ולהסתיר את התפר באופן שהיא תיראה כחלק בלתי נפרד מהמשקוף. השלווניה למעשה תוחמת את פתח הדלת ובכך תורמת בעיצוב פתח הדלת על ידי "סימון" גבול המשקוף לקבלת מראה מדורג כלפי פנים הפתח.


==השלווניה בבניה בישראל==
==השלווניה בבניה בישראל==

גרסה מ־14:42, 15 במאי 2013

שלווניה היא פרט נגרות הבנוי כמסגרת המכסה את התפר שבין משקוף לבין הקיר שבו הוא מותקן.

בין משקוף הדלת ובין הקיר שסביבו קיים תפר או סדק שנוצר כתוצאה של הזעזוע שבסגירת דלת. כמו כן החומרים הנפוצים שמהם עשוי המשקוף (עץ או פח מגלוון) ומהם בנוי קיר (לבנים או בטון) אינם מאפשרים הדבקה וחיבור איכותי וזאת בשל רמת דיוק שונה של הרכיבים: יציקת בטון או בנייה מלבנים לעולם לא תהיה ישרה באותה מידה שבה מיוצר רכיב מתכתי או עץ. מטרתה של השלווניה היא לכסות ולהסתיר את התפר באופן שהיא תיראה כחלק בלתי נפרד מהמשקוף. השלווניה למעשה תוחמת את פתח הדלת ובכך תורמת בעיצוב פתח הדלת על ידי "סימון" גבול המשקוף לקבלת מראה מדורג כלפי פנים הפתח.

השלווניה בבניה בישראל

הבניה הנפוצה בישראל היא בניה בבלוקים ובבטון מזוין. משקופי הדלתות הפנימיות הנפוצים עשויים עץ. השלווניות עד לשנות התשעים עשויות בדרך כלל פרופיל עץ שנחתך לזווית של 45 מעלות בקצהו העליון ליצירת מסגרת מלבנית (חיתוך גרונג) ונצבע בצבע שמן יחד עם המשקוף. החל משנות התשעים החל השימוש גם בשלווניות בעלות גימור מוכן שהתקנתם דורשת חיתוך על פי מידה באתר והדבקה בלבד (ללא צביעה).