יונאן – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
Inonv13 (שיחה | תרומות)
מ הרחבה, קישורים פנימיים
שורה 54: שורה 54:


יונאן הייתה בשנת 1939 אחד המחוזות הנחשלים ביותר של סין וככזאת הייתה היעד של תוכניתו של [[יעקב ברגלס]], שזכתה לתמיכה מסוימת של סין, ליישב מאה אלף פליטים [[יהודי|יהודיים]].
יונאן הייתה בשנת 1939 אחד המחוזות הנחשלים ביותר של סין וככזאת הייתה היעד של תוכניתו של [[יעקב ברגלס]], שזכתה לתמיכה מסוימת של סין, ליישב מאה אלף פליטים [[יהודי|יהודיים]].

בסלעים של מחוז יונאן התגלה בשנת 2013 [[אנטלוגנאתוס פרימורדיאליס]]שהוא [[מין (טקסונומיה)|מין]] [[חולייתנים לסתניים]] הקדום ביותר, שלראשונה מציג [[לסת]]ות ועצמות פנים {{הערה|[http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature12617.html דג בעל שיריון מסילור עם עצמות לסת דמוי דגי גרם ([[אנגלית]])]}}


{|
{|
שורה 64: שורה 66:
|
|
|}
|}



{{מפת מחוזות סין}}
{{מפת מחוזות סין}}

==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}

[[קטגוריה: סין: מחוזות]]
[[קטגוריה: סין: מחוזות]]
{{נ}}
{{נ}}

גרסה מ־00:12, 4 באוקטובר 2013


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים ריקים [ מחוז, שנת צפיפות, נפה, שנת מטרופולין ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת אוכלוסייה, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

יוּנַּאן (מחוז)
云南
מדינה / טריטוריה הרפובליקה העממית של סין
מושל Wang Yubo
נציבויות במחוז 16
בירת המחוז קוּנְמִינְג
שטח 394,100 קמ"ר
 ‑ הנקודה הגבוהה Kawagarbo עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 44,830,000 (2020)
 ‑ צפיפות 113 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 25°02′58″N 102°42′32″E / 25.049444444444°N 102.70888888889°E / 25.049444444444; 102.70888888889 
אזור זמן UTC +8
http://www.yn.gov.cn/
מיקומו של מחוז יונאן בסין
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוּנַּאן (云南/Yúnnán) הוא מחוז בדרום מערב סין. שטחו כ-394,100 קמ"ר, אוכלוסייתו מונה כ-43.3 מיליון נפש ובירתו העיר קוּנְמִינְג (昆明/Kūnmíng).

זהו מחוז מאוד מגוון מבחינה גאוגרפית. בדרום ובמערב גובל המחוז במדינות וייטנאם, לאוס ומיאנמר. הדבר ניכר הן באקלים והן בתרבות באזורים אלה, וצפון מערב המחוז מהווה את האזורים המוגנים בשלושת הנהרות המקבילים ביונאן במעמד אתר מורשת עולמית.

חבל שִׂישְׁוַאנְגְבַּאנַּה בדרומו של המחוז נמצא בתוך חוג הסרטן. הוא טרופי ומזכיר את דרום מזרח אסיה, הקבוצה האתנית הדומיננטית בו היא הדאי, המקורבים לתאילנדים וללאוטים.

לעומתו, צפון-מערב המחוז גובל בטיבט והדבר משתקף גם הוא הן באקלים והן בתרבות. זהו אזור הררי. הפסגה הגבוהה בו, קאווֵגאבּו (או מֵייְלִי שְׂוֵ'ה-שָׁאן 梅里雪山/Méilĭ xuěshān בסינית) שבאזור דֶצֶ'ן מתנשאת לגובה של ל-6740 מטר. באזור טיבטים רבים וכן מיעוטים אחרים, כגון יִי הקרובים לטיבטים.

בין לבין, המחוז מתהדר גם במגוון הגדול ביותר של חי וצומח בסין, עם צמחי בר של אזורים טרופיים, סובטרופיים, ממוזגים וקרים. מתוך 30,000 מיני צומח בסין, ניתן למצוא 18,000 זנים ביונאן. זהו גם מחוז עשיר בגופי מים ובמשקעים, ובין היתר זורמים דרכו נהרות המקונג והיאנגצה. המחוז גם עשיר במחצבים שונים, מתכות שונות, דלקים ועוד.

מבחינה אתנית, זהו המחוז המגוון ביותר בסין, עם 25 קבוצות אתניות שונות, מתוך ה-56 המוכרות על ידי הממשל. למעשה, מוגדרים שמונה אזורים במחוז כ"חבלים אוטונומיים" של מיעוט כזה או אחר. בני ההאן (קבוצת הרוב בסין) מהווים 67% מהאוכלוסייה, והיתר משתייכים לקבוצות הבאות: יי וטיבטים בחבל דיצ'ינג בצפון מערב; באי בחבל דאלי במערב; דאי בחבל שׂישוואנגבאנה בדרום ובחבל דֶחוֹנְג במערב; האני (או "אַחַה") בּלַאנְג וגִ'י-נְווֹ גם הם בשׂיוואנגבאנה; אַצַ'אנְג, גִ'ינְגְפּוֹ ודֶאַנְג גם הם בחבל דחונג; נַאשׂי (או "נאחי"), מוסו ופּוּמִי בחבל לִיגְ'יַאנְג; וַה, לַאהוּ ונוּ לאורך המקונג; לִיסוּ בחבל נוּגְ'יַאנג בצפון מערב; קבוצות אתניות נוספות, לאו דווקא ייחודיות ליונאן, הן חְווֵי (סינים מוסלמים), מְיַאו (או "הְמונְג"), גְ'וַאנְג, בּויִי, יַאו ועוד.

יונאן הייתה בשנת 1939 אחד המחוזות הנחשלים ביותר של סין וככזאת הייתה היעד של תוכניתו של יעקב ברגלס, שזכתה לתמיכה מסוימת של סין, ליישב מאה אלף פליטים יהודיים.

בסלעים של מחוז יונאן התגלה בשנת 2013 אנטלוגנאתוס פרימורדיאליסשהוא מין חולייתנים לסתניים הקדום ביותר, שלראשונה מציג לסתות ועצמות פנים [1]

אגם ארהאי ליד דאלי
בריכות בַּאי שְװֵי טַאי צפונית לליג'יאנג
הרים מושלגים בחבל דיצ'ינג
יום השוק בשאפינג, ליד אגם ארהאי
ליג'יאנג


לחצו כדי להקטין חזרה
טיינג'ין (מחוז עירוני)בייג'ינג (מחוז עירוני)אקסאי צ'ין (אזור במחלוקת)ארונאצ'ל פרדש (אזור במחלוקת)הונג קונג (אזור מנהלי מיוחד)טיבט (מחוז אוטונומי)שינג'יאנג (מחוז אוטונומי)גאנסוצ'ינגהאיסצ'ואןיונאןגואנגשי (מחוז אוטונומי)גוויג'ואוצ'ונגצ'ינג (מחוז עירוני)מונגוליה הפנימית (מחוז אוטונומי)נינגשיה (מחוז אוטונומי)שאאנשי (לא להתבלבל עם שאנשי)שאנשיחיילונגג'יאנגג'יליןליאונינגחביישאנדונגג'יאנגסוחנאןחובייחונאןהאינאןהאינאןמקאו (אזור מנהלי מיוחד)גואנגדונגג'יאנגשיפוג'ייןאנחוויג'ג'יאנגשאנגחאי (מחוז עירוני)טיינג'ין (מחוז עירוני)סנקאקו (בשליטת יפן)איים בשליטת הרפובליקה הסינית (טאיוואן)איים בשליטת הרפובליקה הסינית (טאיוואן)איים בשליטת הרפובליקה הסינית (טאיוואן)איים בשליטת הרפובליקה הסינית (טאיוואן)
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

מחוזות סין העממית. למידע על מחוז, לחצו עליו



הערות שוליים

תבנית:נ