דב בר מלכין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 3: שורה 3:


==ביוגרפיה==
==ביוגרפיה==
מלכין נולד בשנת [[1901]] בעיר [[מינסק]] שב[[רוסיה הלבנה]]. התחנך חינוך מסורתי יהודי, למד בישיבות, אך הניח את העולם הדתי מאחוריו ויצא ללימודים חילוניים באוניברסיטאות [[חרקוב]] ו[[סנט פטרבורג]]. עם פרוץ [[מלחמת העולם הראשונה]] שב ל[[מינסק]] ובסופה יצא ל[[וורשה]] והיה פעיל בתנועות הנוער של [[צעירי ציון]], [[פועלי ציון]] וה[[בונד]]. הוא החל לכתוב בעיתונות היהודית היידית מגיל צעיר, וכתב בנושאי תרבות ספרות תיאטרון ואמנות. הוא גם החל את הכתיבה בעברית בעודו ב[[הרפובליקה הפולנית השנייה|פולין]], ואף פרסם מדבריו ביומון [[דבר (עיתון)|דבר]] ב[[ארץ ישראל]].
מלכין נולד בשנת [[1901]] בעיר [[מינסק]] שב[[רוסיה הלבנה]]. התחנך חינוך מסורתי יהודי, למד בישיבות, אך הניח את העולם הדתי מאחוריו ויצא ללימודים חילוניים באוניברסיטאות [[חרקוב]] ו[[סנט פטרבורג]]. עם פרוץ [[מלחמת העולם הראשונה]] שב ל[[מינסק]] ובסופה יצא ל[[וורשה]] והיה פעיל בתנועות הנוער של [[צעירי ציון]], [[פועלי ציון]] ו[[הבונד]]. הוא החל לכתוב בעיתונות היהודית היידית מגיל צעיר, וכתב בנושאי תרבות ספרות תיאטרון ואמנות. הוא גם החל את הכתיבה בעברית בעודו ב[[הרפובליקה הפולנית השנייה|פולין]], ואף פרסם מדבריו ביומון "[[דבר (עיתון)|דבר]]" ב[[ארץ ישראל]].


בשנת [[1934]] [[העלייה החמישית|עלה לארץ ישראל]]. בארץ הצטרף דווקא לעיתונאים שפרסמו ביומון "[[משמר]]", שהפך בשנת [[1943]] ל"[[על המשמר]]". הוא כתב בעיקר בנושאי תרבות ואמנות אך השתתף גם בפולמוסים מענייני היום. בארץ החל גם לתרגם. עיקר תרגומיו לעברית היה מהיידיש וכן תרגם מעט מ[[גרמנית]] ו[[רוסית]]. ענף חשוב בתרגומיו היה תרגומים מעברית ל[[יידיש]]. כך למשל תרגם את סיפורי [[יוסף חיים ברנר]] ליידיש. כתב גם בכתבי העת לאמנות ותרם לביקורת האמנותית.
בשנת [[1934]] [[העלייה החמישית|עלה לארץ ישראל]]. בארץ הצטרף דווקא לעיתונאים שפרסמו ביומון "[[משמר (עיתון)|משמר]]", שהפך בשנת [[1943]] ל"[[על המשמר]]". הוא כתב בעיקר בנושאי תרבות ואמנות אך השתתף גם בפולמוסים מענייני היום. בארץ החל גם לתרגם. עיקר תרגומיו לעברית היה מהיידיש וכן תרגם מעט מ[[גרמנית]] ו[[רוסית]]. ענף חשוב בתרגומיו היה תרגומים מעברית ל[[יידיש]]. כך למשל תרגם את סיפורי [[יוסף חיים ברנר]] ליידיש. כתב גם בכתבי העת לאמנות ותרם לביקורת האמנותית.


עוד בפולין יצא שמו כמרצה מעולה והוא היה יוצא למסעות הרצאות ממושכים. גם בארץ יצא לו שם של מרצה מאד מבוקש והוא היה, בין השאר, מרצה נודד בקיבוצים ובמושבים במשך שנים רבות. עשה רבות לקירוב העברית אל היידיש ולקירוב היידיש אל העברית, בעיקר לאחר [[השואה]].
עוד בפולין יצא שמו כמרצה מעולה והוא היה יוצא למסעות הרצאות ממושכים. גם בארץ יצא לו שם של מרצה מאד מבוקש והוא היה, בין השאר, מרצה נודד בקיבוצים ובמושבים במשך שנים רבות. עשה רבות לקירוב העברית אל היידיש ולקירוב היידיש אל העברית, בעיקר לאחר [[השואה]].

גרסה מ־08:19, 18 באוקטובר 2013

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

דב בר מלכין (1901, מינסק1966, חיפה) היה סופר עברי ויידי, מבקר תיאטרון, עיתונאי ומסאי, מתרגם ועורך.

ביוגרפיה

מלכין נולד בשנת 1901 בעיר מינסק שברוסיה הלבנה. התחנך חינוך מסורתי יהודי, למד בישיבות, אך הניח את העולם הדתי מאחוריו ויצא ללימודים חילוניים באוניברסיטאות חרקוב וסנט פטרבורג. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה שב למינסק ובסופה יצא לוורשה והיה פעיל בתנועות הנוער של צעירי ציון, פועלי ציון והבונד. הוא החל לכתוב בעיתונות היהודית היידית מגיל צעיר, וכתב בנושאי תרבות ספרות תיאטרון ואמנות. הוא גם החל את הכתיבה בעברית בעודו בפולין, ואף פרסם מדבריו ביומון "דבר" בארץ ישראל.

בשנת 1934 עלה לארץ ישראל. בארץ הצטרף דווקא לעיתונאים שפרסמו ביומון "משמר", שהפך בשנת 1943 ל"על המשמר". הוא כתב בעיקר בנושאי תרבות ואמנות אך השתתף גם בפולמוסים מענייני היום. בארץ החל גם לתרגם. עיקר תרגומיו לעברית היה מהיידיש וכן תרגם מעט מגרמנית ורוסית. ענף חשוב בתרגומיו היה תרגומים מעברית ליידיש. כך למשל תרגם את סיפורי יוסף חיים ברנר ליידיש. כתב גם בכתבי העת לאמנות ותרם לביקורת האמנותית.

עוד בפולין יצא שמו כמרצה מעולה והוא היה יוצא למסעות הרצאות ממושכים. גם בארץ יצא לו שם של מרצה מאד מבוקש והוא היה, בין השאר, מרצה נודד בקיבוצים ובמושבים במשך שנים רבות. עשה רבות לקירוב העברית אל היידיש ולקירוב היידיש אל העברית, בעיקר לאחר השואה.

בנו הוא פרופ' יעקב מלכין ונכדו הוא פרופ' עירד מלכין.

ספריו ותרגומיו

ספרים בעריכתו

  • אריה מרזר, דמויות מתמול, 15 רקועי כסף ונחושת, 1956
  • קרלו דונידה, מלחין שיר זמר בפרוטותיים, בתוך אלבום תווים, 1954

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.