מחוש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 6: שורה 6:


==חרקים==
==חרקים==
מחושים משמשים את החרקים בעיקר כחישני [[חוש הריח|ריח]] ובהתאם מצויידים במגוון רחב של [[Sensillum]](אברי חישה). לרוב איברי החישה של הזכרים מפותחים יותר לצורך איתור הנקבות ולפיכך לעיתים ניתן להבדיל בין ה[[זוויג|זוויגים]] על ידי צורת המחושים. למחושים תפקידים רבים אחרים, לא כולם ידועים. אצל חלק מהחרקים הם משמשים כחישני טמפרטורה או לחות, אמצעי מישוש, מרכז שיווי משקל או בקרה מוטורית בזמן תעופה.
מחושים משמשים את החרקים בעיקר כחישני [[חוש הריח|ריח]] ובהתאם מצויידים במגוון רחב של [[Sensillum]](שערות חישה). לרוב איברי החישה של הזכרים מפותחים יותר לצורך איתור הנקבות ולפיכך לעיתים ניתן להבדיל בין ה[[זוויג|זוויגים]] על ידי צורת המחושים. למחושים תפקידים רבים אחרים, לא כולם ידועים. אצל חלק מהחרקים הם משמשים כחישני טמפרטורה או לחות, אמצעי מישוש, מרכז שיווי משקל או בקרה מוטורית בזמן תעופה.


===מבנה===
===מבנה===

גרסה מ־22:58, 29 בדצמבר 2013

מחושים
מחושים

מָחוֹשׁ או אנטנה (ברבים: מחושים) הם זוג איברי-חישה המחוברים לראשם של פרוקי-רגליים, למעט בעלי כליצרות ו-Protura. חריג נוסף הם הסרטנאים, אשר אצלם כל זוג חיישנים מחולק לשני ענפים. בדרך כלל יוצאים המחושים מהראש ונמתחים קדימה. המחושים מהווים איברים חושיים, אולם סוג החוש והאופן שבו הקליטה עובדת אינו זהה אצל כל הקבוצות, ולעתים אף אינו ברור כלל. חושים אפשריים הם בדרך כלל חוש המישוש, טמפרטורה, רטט (צלילים), ובעיקר חוש הריח או הטעם.

אטימולוגיה

במילונים עבריים ישנים נעשה השימוש במילה מְשׁוֹשָׁה (אנטנה) לתיאור איבר החישה של חרקים וחסרי חוליות. בזמן זה חודשה גם המילה מָחוֹשׁ. במשך הזמן חודשה המילה משושה למָשׁוֹשׁ. כיום נהוג להבדיל בין מָחוֹשׁ, איבר נוקשה בעל שלד חיצוני כגון מחוש החרקים, ובין מָשׁוֹשׁ, שהוא איבר חסר שלד וגמיש כגון זה המצוי בחלזונות.

חרקים

מחושים משמשים את החרקים בעיקר כחישני ריח ובהתאם מצויידים במגוון רחב של Sensillum(שערות חישה). לרוב איברי החישה של הזכרים מפותחים יותר לצורך איתור הנקבות ולפיכך לעיתים ניתן להבדיל בין הזוויגים על ידי צורת המחושים. למחושים תפקידים רבים אחרים, לא כולם ידועים. אצל חלק מהחרקים הם משמשים כחישני טמפרטורה או לחות, אמצעי מישוש, מרכז שיווי משקל או בקרה מוטורית בזמן תעופה.

מבנה

מונחים המשמשים לתיאור צורות שונות של מחושי חרקים

מחוש החרקים מחולק לרוב לשלושה חלקים, הפרק הראשון נקרא scape (הבסיס), השני pedicel (הגבעול) ולבסוף פרק ה flagellum (השוט) שעשוי לרוב מפרקים רבים המכונים flagellomeres (פרקי השוט). פרק הבסיס מחובר למצח החרק ולשרירים בתוך הראש, בעזרתם החרק שולט בזוית המחוש. פרק הגבעול מכיל לעתים את איבר ג'ונסון(אנ') העשוי ממספר תאי חישה לזיהוי תנועת אוויר.

טיפוסים שונים של מחושי חרקים
מונח עברי מונח לועזי תאור
אלה Clavate קצה פרק השוט מעובה
אלה דפדפי Lamellate כמו אלה אך הפרקים המעובים דמויי דפים
אלה מניפי Flabellate כמו אלה אך כל פרקי השוט דפיים כמו מניפה.
בעל זיף Aristate פרק שלישי בעל זיף
בעל ראש Capitate דומה לאלה אך החלק המעובה מופיע בפתאומיות ולא בהדרגה
ברכי Geniculate שוט המחוש בזוית ישרה לבסיס
דו-מסרקי Bipectinate כמו מסרקי אך משני צידי הפרקים.
זיפי Setaceous המחוש דמוי זיף
חוטי Filiform דמוי חוט או שרשרת דקה
חרוזי Moniliform המחוש דמוי שרשרת חרוזים
מנוצה Plumose דמוי נוצה או מברשת
מסרקי Pectinate דמוי מסרק, פרקים בעלי
משורי Serrate לפחות חלק מהפרקים משוננים, דמויי שיני מסור.

ראה גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.