ג'ובאני בטיסטה טייפולו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
קישור לכתבה בהארץ
שורה 16: שורה 16:
* {{ויקישיתוף בשורה|Category:Giovanni Battista_Tiepolo}}
* {{ויקישיתוף בשורה|Category:Giovanni Battista_Tiepolo}}
* [http://www.metmuseum.org/toah/hd/tiep/hd_tiep.htm מיצירותיו] באתר מוזיאון המטרופוליטן
* [http://www.metmuseum.org/toah/hd/tiep/hd_tiep.htm מיצירותיו] באתר מוזיאון המטרופוליטן
* אריאל הירשפלד, [http://www.haaretz.co.il/misc/1.1223322 ציור בעיני הרוח], הארץ, 2 באוקטובר 2010

{{קצרמר|אישים|אמנות}}
{{קצרמר|אישים|אמנות}}



גרסה מ־23:26, 13 בינואר 2014

דיוקן עצמי של טיפולו

ג'ובאני באטיסטה טיפולו (נודע גם בשם "ג'אנבטיסטה טייפולו", איטלקית: Giovanni Battista Tiepolo או Giambattista Tiepolo‏; 5 במרץ 1696 - 27 במרץ 1770), היה צייר, אמן הדפסים ופרסקו מהרפובליקה של ונציה, אשר פעל גם באיטליה, ספרד וגרמניה. נחשב לאחד האמנים המייצגים של סגנון הרוקוקו.

ביוגרפיה

נולד בונציה, והיה הבן הצעיר מבין שישה אחים. אביו, דומניקו היה קפטן של ספינה ונפטר כשנה לאחר הולדת בנו, וכך השאיר את אמו, אורסטה, ואת שאר המשפחה, במצב כלכלי קשה.

ג'ובאני למד תחילה תחת גרגוריו לאזאריני (Gregorio Lazzarini), והשופע מיצירותיהם של בני תקופתו, ג'יובאני פיצטה (Giovanni Piazzetta) וסבסטיאנו ריקי (Sebastiano Ricci). כשהיה בן 19 סיים את יצירתו המשמעותית הראשונה, "עקדת יצחק" (אשר מוצגת כיום בגלריית האקדמיה). בשנת 1717 סיים את לימודיו והתקבל לגילדת הציירים בוונציה.

בשנת 1719 נישא למאריה סיסיליה גוארדי, אשר הייתה אחותם של שני ציירים ונציאנים מפורסמים, פרנצ'סקו גוארדי וג'יובני אנטוניו גוארדי. לזוג היו כתשעה ילדים, מתוכם ארבע בנות ושלושה בנים שרדו את תקופת הילדות.

דיוניסו דולפין (Dolfin), בין למשפחה פטריקית עשירה, היה בין הראשונים אשר הזמינו ממנו עבודות. ג'ובאני נשכר כדי לעטר את הכנסייה בעיר אודינה, שם שימש דיוניסו כארכיבישוף.

בשנת 1750 כבר היה לאחד מהאמנים הידועים והמוערכים באירופה. באותה שנה הוזמן על ידי הנסיך הבישופ קארל פיליפ פון גריפנקלאו לעבוד בוירצבורג, שבגרמניה של ימינו. הוא נשאר בעיר שלוש שנים ובשנת 1753 חזר לוונציה. הוא נבחר לשמש כנשיא האקדמיה של פדובה. בשנת 1761 הוזמן על ידי המלך קרלוס השלישי לצייר פרסקו תקרה בעבור ארמון המלוכה במדריד. בשנת 1770 נפטר טיפולו במדריד.

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים ובנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.