גרגויל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכות של 192.114.105.254 (שיחה) לעריכה האחרונה של Kippi70
שורה 22: שורה 22:
* גרגוילים מדברים הופיעו בסרט המצויר של [[חברת וולט דיסני]] "[[הגיבן מנוטרדאם (דיסני)|הגיבן מנוטרדאם]]".
* גרגוילים מדברים הופיעו בסרט המצויר של [[חברת וולט דיסני]] "[[הגיבן מנוטרדאם (דיסני)|הגיבן מנוטרדאם]]".
* [[משחק לחימה (סוגת משחקי וידאו)|במשחק הלחימה הממוחשב]] [[One Must Fall 2097]] אחת הדמויות היא רובוט בדמות גרגויל שזה גם שמהּ.
* [[משחק לחימה (סוגת משחקי וידאו)|במשחק הלחימה הממוחשב]] [[One Must Fall 2097]] אחת הדמויות היא רובוט בדמות גרגויל שזה גם שמהּ.
* בסדרה [[פיוצ'רמה]], פרופסור פארנסוורת גידל גרגויל העונה לשם הזוזו.
* בסדרה [[פיוצ'רמה]], פרופסור פארנסוורת גידל גרגויל העונה לשם זוזו.


== גלריה ==
== גלריה ==

גרסה מ־22:08, 23 במרץ 2014

גרגויל בקתדרלת אמיין.
גרגויל בכנסייה הנאו-גותית כנסיית פטרוס ופאולוס הקדושים, אוסטנד.
מבט על פריז מגלריה בקתדרלת נוטרדאם. הפסל של המפלצת בתמונה הוא "גרוטסק" ולא "גרגויל" מאחר שלפי מבנהו כנראה לא שימש כמרזב.

גרגוילים הם פסלים שמאפיינים את האדריכלות הגותית. פסלים אלה שימשו בדרך כלל כמרזבי מים קישוטיים. הגרגוילים ממוקמים תמיד על סף הגג של המבנים הגותיים (כמרזבים) ולכן עוצבו כמפלצות דמויות שדים או דרקונים אשר פונות כלפי חוץ ומפחידות את האנשים שעומדים למרגלות המבנה.

הגרגויל הוא מאפיין גותי המשקף אלמנטים מסוימים של התקופה שבה היה פופולרי - הקדשת תשומת לב רבה לפרטים פיסוליים גם אם אף אחד (חוץ מהאל כביכול) לא יכול להתבונן בהם מקרוב, והשלטת פחד על ידי הכנסייה. יש הטוענים שמטרת הגרגוילים לא הייתה להפחיד את האנשים אלא להפחיד רוחות רעות ושדים ולמנוע מהם להיכנס לתוך הכנסייה.

בקרב חוקרי אמנות גותית נהוג להבחין בין "גרגויל" ל"גרוטסק" כאשר הראשון הוא מרזב המעוצב כמפלצת והשני הוא כל פסל של מפלצת שאיננו מרזב. עם זאת, מחוץ לחוגים המקצועיים מקובל לכנות את שני סוגי הפסלים בשם "גרגויל".

מקור המילה ותרגומה לעברית

מקור השם הוא במילה הצרפתית gargouille אשר נגזר מהשורש הלטיני gar במשמעות של לבלוע ונובע גם כאונומטופיה מצליל פכפוך המים במרזבים, כאילו צליל גרגורן של המפלצות כאשר מנוקזים מי הגשמים דרך פיותיהם.

לתירגום המילה לעברית קיימות שתי גרסאות אך השימוש הנפוץ ביותר הוא במילה הלועזית. בספר "הרחק מהמון מתהולל" מאת תומאס הרדי בתרגום אמציה פורת תורגמה המילה Gurgoyle כ"גוּרגוֹלֶת".

דוגמה מפרק 46 "גורגולת ועוללותיה" (The Gurgoyle: It's Doings)

"המגדל של כנסיית ותרברי היה מבנה מרובע מן המאה הארבע-עשרה, ושתי גוּרגָלוֹת של אבן היו לו על כל צד מארבעת צדדיו של מעקה הגג."

תרגום זה אינו מוכר ולא משתמשים בו.

גרגוילים במדיה

גלריה

קישורים חיצוניים