עבשן קטלני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: \1רבייה
Dexbot (שיחה | תרומות)
מ Removing Link GA template (handled by wikidata)
שורה 52: שורה 52:
[[קטגוריה:דולפיניים]]
[[קטגוריה:דולפיניים]]
ש[[קטגוריה:סוג ומין יחיד]]
ש[[קטגוריה:סוג ומין יחיד]]
{{Link GA|de}}

גרסה מ־07:07, 2 בספטמבר 2014

קריאת טבלת מיוןעבשן קטלני
מצב שימור
מצב שימור: אין מספיק נתונים
[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
תת־סדרה: דמויי היפופוטם
משפחה: דולפיניים
סוג: עבשן
מין: עבשן קטלני
שם מדעי
Pseudorca crassidens
אוון, 1846
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עבשן קטלני (שם מדעי: Pseudorca crassidens) הוא יונק ימי, השייך לסדרת הלווייתנאים, אחד הגדולים במשפחת הדולפיניים (Delphinidae). העבשן חי באוקיינוס ההודי, חלקו המזרחי של האוקיינוס השקט, ברצועות החוף של האוקיינוס האטלנטי, בים התיכון ובים הבלטי (ראו מפה בטבלה בצד שמאל). כמו ששמו אולי מרמז, הוא חולק מספר מאפיינים עם האורקה, לוויתן מסוג "קטלן": לשנים מראה דומה ושניהם תוקפים וקוטלים ליוויתנים אחרים.

העבשן הקטלני לא נחקר ביסודיות בטבע, ומקור מרבית הידע הוא מחקירת פרטים שהוחפו.

זהו המין היחיד ששייך לסוג Pseudorca.

תיאור פיזי

העבשן הקטלני הוא שחיין מהיר ונמרץ מאוד, ומסוגל גם לקפוץ לגובה מתוך המים. שחייתו חיננית, ולעתים כמעט שאינו משאיר שובל אחריו. גופו הרזה הוא בעל סנפיר גבי, שעשוי להגיע מעבר לגובה של רגל (כ-30.5 ס"מ). אחד המאפיינים המובהקים של מין זה הוא מעין קיפול ובליטה, (המכונה לרוב מרפק) הנמצא באמצע כל אחד מהסנפירים. זנבו מתפצל לשני סנפירים המסתיימים בקצה מחודד, ובאמצע זנבו ישנו חריץ. צבעו נע בין אפור כהה לשחור. הוא חי בקבוצות של כעשרה עד חמישים פרטים. אורכו של דולפין בוגר מגיע לשישה מטרים בקירוב, ומסתו כ-1500 ק"ג. אורך חייו הממוצע כ-60 שנה.

אוכלוסייה ותפוצה

אף על פי שנדיר לראות עבשן קטלני בים, תפוצתו רחבה למדי (מבחינת שטח). עבשנים קטלניים נצפו בימים רבים, גם במים רדודים למדי.

לא ידוע מספר הפרטים הכולל. מספר הפרטים באוקיינוס השקט נאמד בכ-40,000, וככל הנראה שם מצויה האוכלוסייה הגדולה ביותר.

רבייה וגידול צאצאים

נקבות העבשן הקטלני מגיעות לבגרות מינית בגיל 10 שנים, בעוד שהזכרים של אותו מין מגיעים לבגרות מינית רק בגיל 18 שנה.
ביוץ מתרחש פעם יחידה בשנה, ללא קשר לעונה כלשהי. תקופת ההיריון אורכת 15 חודשים ומסתיימת בהמלטת ולד יחיד. גמילת הצאצא מהנקה נמשכת כשנתיים, ממצא שניתן להסיק ממנו כי תהליכי הלמידה ורכישת מיומניות של העבשן הצעיר אורכים זמן רב.

משערים כי בכל רגע נתון, כ-14% מכלל הנקבות באוכלוסייה מקומית של המין נמצאות בהיריון. בממוצע, תקופת המתנה בין היריון אחד למשנהו הינו 7 שנים. נתון זה גדל בהתאם לגיל הנקבה. נקבות מעל גיל 45 שנים אינן מסוגלות, על פי רוב, לרבייה.
תוחלת החיים של הזכר הינה 58 שנים, ושל הנקבה 62.

יחסי גומלין עם בני אדם

העבשן הקטלני ניצוד, אם כי לא באופן נרחב, באזור הודו המערבית ואינדונזיה. גם יפן אחראית להרג של מספר קטן של פרטים מדי שנה.

פעמים רבות גורם העבשן הקטלני לזעם בקרב דייגים העוסקים בדיג טונה ודגים אחרים. הוא חותך את רשתות הדיג, ואוכל את הדגים שניצודו בהן. דבר זה גרם למאמצים מתואמים של דייגים וציידים יפניים להפחתת האוכלוסייה, וכך הומתו כ-900 פרטים בין השנים 1965 ו-1990.

כ-100 עבשנים קטלניים עלו לחוף במפרץ באוסטרליה ב-2 ביוני 2005. הם הוחזרו לים לאחר התערבות של כ-1500 מתנדבים, כאשר רק אחד מן הדולפינים מת.

קישורים חיצוניים

ש

  1. ^ עבשן קטלני באתר הרשימה האדומה של IUCN