ביזור – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
OfekBot (שיחה | תרומות)
מ בוט: החלפת תגית ref בתבנית הערה
Numbernine9 (שיחה | תרומות)
חידוד הגדרה
שורה 1: שורה 1:
'''ביזור''' (דה-צנטרליזציה) הוא תהליך של חלוקה מחדש או של פיזור סמכויות או תפקידים שמרוכזים במיקום מרכזי או בידי סמכות מרכזית. התהליך ההופכי נקרא [[מרכוז]].
'''ביזור''' (דהצנטרליזציה) היא [[מילה נרדפת]] לפיזור, המתייחסת בדרך כלל לפיזור על מנת להשיג [[מטרה (תכלית)|מטרה]] מסוימת. השימוש במונח זה ולא במונחים אחרים (פיצול, פיזור וכדומה) עשוי לבטא תמיכה בהפרדת סמכויות מסוימת.{{הערה|1=השוו למשל את [http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/8667 האם נכון להוציא מידי היועץ המשפטי לממשלה את סמכויות ראש] עם [http://www.news1.co.il/Archive/001-D-213120-00.html?tag=17-41-10 יישקל פיצול סמכויות היועץ]}}


==ביזור סמכויות==
==ביזור סמכויות==

גרסה מ־11:13, 17 בספטמבר 2014

ביזור (דה-צנטרליזציה) הוא תהליך של חלוקה מחדש או של פיזור סמכויות או תפקידים שמרוכזים במיקום מרכזי או בידי סמכות מרכזית. התהליך ההופכי נקרא מרכוז.

ביזור סמכויות

ביזור סמכויות הוא מצב שבו סמכויות שונות נתונות לגופים שונים (או לעתים לאישים שונים באותו גוף), למשל במדינת ישראל אין באפשרותה של הממשלה לחוקק חוקים או לקבוע תוצאות משפט מכיוון שסמכויות אלה מתחלקות בינה לבין הכנסת ובתי המשפט (הפרדת רשויות).

הביזור נובע לרוב משלוש סיבות עיקריות:

  • אי-יכולת של אדם אחד לטפל בכל הנושאים. זאת הסיבה הקדומה ביותר, המופיעה למשל בתנ"ך:

וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה, לִשְׁפֹּט אֶת-הָעָם; וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל-מֹשֶׁה, מִן-הַבֹּקֶר עַד-הָעָרֶב...
וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו: לֹא-טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה. נָבֹל תִּבֹּל – גַּם-אַתָּה, גַּם-הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ. כִּי-כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר, לֹא-תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ.

  • יצירת מערכות המאזנות ובולמות אחת את השנייה ("איזונים ובלמים") כך שגורם בודד לא יהיה בעל כוח מוחלט; עיקרון זה כשהוא ממומש במדינה נקרא הפרדת רשויות.
  • רצון לשתף גורמים נוספים בתהליך קבלת ההחלטות.[1]

מערכות מבוזרות במחשבים

במחשבים ניתן לבזר הן את הנתונים והן את החישוב:

בעוד שני אלמנטים אלו מופרדים לוגית, הרי לרוב הם מופיעים ביחד (למשל, חברה בעלת מספר אתרי מחשוב יכולה לחשב את נתוני המשכורות במספר אתרים ולאחסנם בכל האתרים). עם זאת, מוכרים גם מקרים שבהם נעשה שימוש בחישוב מבוזר בלבד (למשל חישוב מבוזר קהילתי) או באחסון מבוזר בלבד (למשל אתרי גיבוי נתונים באינטרנט).

שיקול לביזור נתונים ממוחשבים הוא הקטנת הסיכון שבפגיעה במקום אחסון הנתונים וביכולת להמשיך את תקשורת הנתונים - זו למעשה הייתה המטרה המקורית בהקמת רשת ARPANET.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט ובנושא מחשבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.